Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Aktualności » Witraże z Domanic w konserwacji

Witraże z Domanic w konserwacji

Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Trwa konserwacja cennych witraży ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, pochodzących ze zniszczonego zamku w Domanicach. Zabytki trafiły do Muzeum w 1973 roku, najcenniejszy z nich jest witraż z ok. 1450 r. przedstawiający „Trzy Marie w drodze do Grobu”. Konserwacja jest prowadzona i sponsorowana przez pracownię konserwatorską „Witraże. Beata Oleszczuk”.

Po II wojnie światowej Urząd Konserwatora Wojewódzkiego przekazywał do Muzeum Narodowego we Wrocławiu (wówczas „Śląskiego”) witraże z niszczejących, dolnośląskich zamków i pałaców. W 1973 r., dzięki interwencji Krzysztofa Eysymonta, zasłużonego badacza budowli pałacowych na Dolnym Śląsku, do Muzeum trafiły częściowo uszkodzone oszklenia witrażowe czterech okien zamku w Domanicach, co uchroniło je przed całkowitym zniszczeniem. Przez wiele lat czekały na konserwację i rekonstrukcję.

Jest to jedyna w kraju tak znaczna kolekcja witraży tzw. gabinetowych z pracowni niemieckich i niderlandzkich — mówi Elżbieta Gajewska-Prorok, kustosz Działu Szkła Galerii Rzemiosła Artystycznego i Kultury Technicznej Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

W jej skład wchodzą pojedyncze witraże niewielkich rozmiarów z okresu od XV do 2 poł. XIX w., zebrane w zespoły po kilka sztuk i oprawione w skrzydła okienne w XIX wieku. Zostały umieszczone w siatce prostokątnych, bezbarwnych szybek z kwadratowymi łącznikami w kolorach czerwonym i niebieskim. Całość obramowano bordiurą w kolorach czerwonym i niebieskim z żółtymi gomółkami. Dolne partie okien są znacznie uszkodzone, brakuje gomółek i części bordiury, a także w dużym stopniu uszkodzone są dolne witraże. Szkło jest zachlapane farbą olejną białą i brązową, co jest wynikiem niedbałego malowania drewnianych ram. Jedno z okien, złożone z czterech skrzydeł, znajduje się od stycznia w pracowni konserwatorskiej „Witraże. Beata Oleszczuk” we Wrocławiu, która wykonuje i sponsoruje ich konserwację. W tej pracowni są obecnie konserwowane jeszcze dwa witraże ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Jeden z nich z portretem Franciszka de la Rochepot jest dziewiętnastowieczną kopią francuskiego witraża z początku XVI w. Drugi to przeszklenie drzwiczek od secesyjnego kredensu. W obu zabytkach występują spękania szkła i ubytki.

Konserwacja i restauracja witraży prowadzone są przez zespół konserwatorów kierowany przez Sławomira Oleszczuka, dyplomowanego konserwatora dzieł sztuki, który na swoim koncie ma wiele realizacji konserwatorskich i artystycznych w dziedzinie witrażu. Konserwował m.in. cenne średniowieczne, nowożytne i dziewiętnastowieczne witraże znajdujące się w zbiorach Muzeum Architektury we Wrocławiu, Muzeum Archidiecezjalnego we Wrocławiu, Muzeum Archidiecezjalnego w Katowicach, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Muzeum Zamkowego w Malborku, Muzeum we Fromborku. Wraz ze swymi współpracownikami wykonał konserwacje witraży w kilkudziesięciu obiektach sakralnych w całej Polsce. Jest członkiem sekcji konserwatorskiej polskiego Komitetu Corpus Vitrearum.

Witraże w konserwacji sponsorowanej:

1. Okno witrażowe nr III z Domanic. Kwatera górna lewa z dwoma witrażami gabinetowymi: a) „Ptak”, Niderlandy, ok. 1630, b) „Święta Rodzina ze św. Janem Chrzcicielem”, Niderlandy południowe, 1 połowa XVII w.

2. Okno witrażowe nr III z Domanic, kwatera górna prawa: a) „Ptak”, Niderlandy, ok. 1630, b) „Święty Grzegorz Wielki”, Niderlandy południowe, początek XVII w.

3. Okno witrażowe nr III z Domanic, kwatera dolna lewa: a) „Męczeństwo św. Szczepana”, Niderlandy, 2 połowa XVII w., b) „Trzy Marie w drodze do Grobu”, Niemcy, Nadrenia, ok. 1450, c) Witraż herbowy, Niemcy, 2 poł. XIX w.

4. Okno witrażowe nr III z Domanic, kwatera dolna prawa: a) „Święty Biskup”, Niderlandy południowe, koniec XVII w., b) „Chrystus”, Niemcy (Nadrenia?), ok. 1830, c) Witraż, herbowy, Niemcy południowe, 3 ćw. XIX w. (fragment)

5. Witraż z portretem Franciszka de la Rochepot, Niemcy, Berlin, pracownia G. Heinersdorfa, ok. 1914 lub Francja, koniec XIX w.

6. Para drzwiczek od kredensu z oszkleniem witrażowym, Śląsk (?) ok. 1900

PMK Design
© Organizacja Monarchistów Polskich 1989–2018 · Zdjęcie polskich insygniów koronacyjnych pochodzi z serwisu replikiregaliowpl.com.