Jesteś tutaj: Multimedia » Miscellanea » Zapowiedzi VIII Leo Festiwalu i LI edycji Wratislavia Cantans — konferencje prasowe

Zapowiedzi VIII Leo Festiwalu i LI edycji Wratislavia Cantans

Narodowe Forum Muzyki

Międzynarodowe życie artystyczne coraz bujniej rozwija się we wrocławskim Narodowym Forum Muzyki. 25 maja 2016 roku odbyła się konferencja prasowa pana Andrzeja Kosendiaka, dyrektora NFM, oraz pana Ernesta Kovacica, dyrektora artystycznego Leo Festiwalu, w której trakcie zaprezentowano program ósmej edycji. Koncerty są zaplanowane od 29 maja do 4 czerwca.

Podczas tegorocznej, VIII już edycji festiwal zaprosi do współpracy sportowców, tancerzy i muzyków – największy nacisk zostanie położony właśnie na muzykę i sport. Obie dyscypliny łączy konieczność dbania o dobrą kondycję i refleks (w sporcie nazywamy to treningiem, w muzyce – ćwiczeniem), podobieństwo widoczne jest również w wyzwaniach dla umysłu: zarówno muzycy, jak i sportowcy starają się znaleźć sposób, aby jak najlepiej wykorzystać własny potencjał.

Podczas koncertu zatytułowanego Festival du corps ukazujemy liczne aspekty tej relacji, również humorystyczne. Najbardziej wyrafinowanym połączeniem treningu sportowego i muzyki wydają się taniec i balet. Dlatego właśnie po utworze Apollo i muzy Strawińskiego tego wieczoru obejrzymy balet Twory Prometeusza do muzyki Beethovena w zdumiewającej choreografii autorstwa Rose Breuss.

Jednym z głównych wątków Leo Festiwalu jest współpraca z dziećmi. W tym roku przygotujemy dla Państwa nową operę dziecięcą, w której wezmą udział mali śpiewacy. Towarzyszyć im będzie oczywiście NFM Leopoldinum, orkiestra, która z niezwykłym entuzjazmem i cierpliwością wspiera działania młodych ludzi. Dla nich zaś działanie z profesjonalnymi muzykami jest wspaniałą motywacją. Podobnie radosna postawa cechuje Małgorzatę Podzielny, która przygotuje małych solistów i chór. W roli narratora w operze wystąpi Grażyna Wolszczak.

Koncert finałowy festiwalu połączy dwie orkiestry smyczkowe: Leopoldinum i orkiestrę gościnną, Sinfoniettę Cracovię. W ten sposób otwarte zostaną możliwości zarówno połączenia, jak i skontrastowania dźwięków i gestów. Festiwal zwieńczą utwory: Polyptique Franka Martina, w którym w roli solisty usłyszymy znakomitego austriackiego skrzypka Benjamina Schmida, a także Muzyka na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę Bartóka.

Wersja audio

Nagranie wideo

8. Leo Festiwal — program (2016)

Leo Festiwal 2016

Do 26 października na gości odwiedzających gmach na Forum Królewskim czeka natomiast interaktywny pasaż dźwiękowy pt. Przestrzenne doświadczenie historii Wrocławia, stworzony przez pana Piotra Jodlowskiego: korytarz dźwiękowo-świetlny dedykowany wspomnieniom dawnej muzyki i dźwięków Wrocławia. Miasto ma bardzo bogatą przeszłość, znajdowało się w granicach różnych krajów i zawsze było uważane za ważne miejsce wymiany kulturalnej. Instalacja opierać się będzie na zbiorze dźwięków, które odnoszą się do historii Wrocławia, a publiczność będzie mogła ich słuchać i wejść z nimi w interakcję, przechodząc przez tunel.

Proces zbierania dźwięków wymagał intensywnej pracy zarówno z historykami oraz osobami, które mogą opowiedzieć o zdarzeniach z historii Wrocławia, jak i ze specjalistami w zakresie muzyki dawnej dysponującymi oryginalnymi rękopisami przeznaczonymi do nagrania przez wybrane zespoły.

Matryca dźwięków będzie zainstalowana w Narodowym Forum Muzyki. Sam tunel zawiera specjalne czujniki, które wykrywają ruchy człowieka wewnątrz tunelu (kierunek, szybkość). Poruszanie się i wykonywanie gestów wpływają na sposób odtwarzania dźwięków za pomocą specjalnego systemu nagłośnienia ośmiokanałowego. Każda osoba będzie mogła doświadczyć jedynej w swoim rodzaju relacji z dźwiękami, które są częścią historii miasta.

6 maja wrocławscy dziennikarze byli świadkami otwarcia pasażu dokonanego w trakcie specjalnego pokazu dla mediów przez panów Andrzeja Kosendiaka i Piotra Jodlowskiego. W korytarzu można usłyszeć 29 specyficznych dźwięków kojarzących się z naszym miastem (zapraszamy: poniedziałek-piątek: godz. 11.00-18.00, sobota: godz. 15.00-20.30, niedziela: na dwie godziny przed koncertami).

Wersja audio

Nagranie wideo

Narodowe Forum Muzyki — fot. Adrian Nikiel

Narodowe Forum Muzyki — fot. Adrian Nikiel

zdjęcia: Adrian Nikiel

Od 14 do 17 kwietnia 2016 roku we wrocławskim Narodowym Forum Muzyki odbywało się 65. walne zgromadzenie Europejskiego Stowarzyszenia Festiwali (European Festivals Association). Udział w nim wzięli nie tylko organizatorzy największych europejskich wydarzeń muzycznych, lecz także przedstawiciele krajów afrykańskich i azjatyckich, łącznie ponad sto osób. Wśród nich znaleźli się m.in. panowie Dariusz Brlek (prezes EFA) i Hugon De Greef (sekretarz generalny).

W trakcie zwołanej na 15 kwietnia konferencji prasowej pan Andrzej Kosendiak poinformował dziennikarzy i uczestników zgromadzenia EFA, że po pięćdziesięciu edycjach festiwalu Wratislavia Cantans i wraz z otwarciem w 2015 roku nowej siedziby NFM w życiu kulturalnym Wrocławia rozpoczęła się nowa epoka. Jej symbolem może być program tegorocznego festiwalu zbudowany wokół najpiękniejszego instrumentu wszystkich epok – głosu ludzkiego.

Przez minione pół wieku festiwal swoimi koncertami wpisał się w zabytkowe wnętrza naszego miasta. To, co kiedyś uchodziło za nowość – występy poza salami koncertowymi – dziś jest normą. Otwierając kolejne półwiecze, można jednak mówić o powrocie do sal koncertowych, gdyż od minionego roku Wratislavia Cantans gości w Forum, gdzie do dyspozycji są cztery sale, w których muzyka XIX i XX wieku brzmi najlepiej.

Od początku prac, które doprowadziły do stworzenia NFM, minęło już dwanaście lat. Jednak, jak podkreślał pan Kosendiak, NFM to nie tylko nowy budynek, lecz przede wszystkim czternaście zespołów działających w ramach Forum, cztery nowe szkoły muzyczne, które powstały we Wrocławiu, współpraca z nowymi artystami, kilkaset koncertów rocznie, półtora tysiąca zajęć edukacyjnych oraz programy edukacyjne dla wszystkich grup wiekowych, w tym także dla pań w ciąży i ich dzieci.

Cytując słowa patrona NFM, Witolda Lutosławskiego, na temat znaczenia muzyki Jana Sebastiana Bacha, dyrektor Forum stwierdził, że jego placówka powstała, aby walczyć ze współczesnym kryzysem tożsamości – sztuka stwarza bowiem szansę, abyśmy zrozumieli, kim jesteśmy jako wrocławianie, Polacy i Europejczycy.

Jeszcze do 31 maja w przedsprzedaży dostępne są bilety na koncerty 51. edycji Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego, które odbędą się od 3 do 18 września 2016 roku.

Wersja audio

Nagranie wideo

PMK Design
© Organizacja Monarchistów Polskich 1989–2018 · Zdjęcie polskich insygniów koronacyjnych pochodzi z serwisu replikiregaliowpl.com.