Jesteś tutaj: Multimedia » Miscellanea » Zapowiedzi wystaw w Muzeum Narodowym we Wrocławiu w 2021 r. — dr hab. Piotr Oszczanowski, dr Barbara Banaś
Wystawy czasowe w 2021 roku były tematem pierwszej tegorocznej konferencji prasowej we wrocławskim Muzeum Narodowym. 8 lutego pan dyrektor dr hab. Piotr Oszczanowski i pani dr Barbara Banaś zaprezentowali plany wystawiennicze, w których oprócz trwającej już prezentacji pt. Jorcajt – czas chasydów uwzględniono trzynaście kolejnych propozycyj dla zwiedzających. Niektóre z nich – zatytułowane BYpass. Wystawa pandemiczna i W głębi obrazu. Escape Room – nawiązują do pandemii COVID-19, są reakcją na związane z nią poczucie zawieszenia i zagrożenia, które dotknęło artystów i instytucje kultury.
Zapowiedzi obejmują też wydarzenia zaplanowane od wiosny 2021 do wiosny 2022 roku (kolejność chronologiczna): Galeria mody, Podróż za marzeniami. Kultura uzdrowiskowa w Europie, Intrygująca kolekcja pani Augusty Stenzel, Na bieli. Instalacje amerykańskie Ewy Kuryluk, Peonie w seladonowej wazie. Chińska porcelana z manufaktury Mistrza Jiang, Skarb Średzki. Cesarze, królowie i książęta, Naprawiacze, Wrocław według Bacha, Drewniane skarbczyki dam. Historia kobiet w meblach zapisana, Zaklinacze czasu. Kolędniczy teatr obrzędowy, AbakanowicZ. Totalna.
Na szczególną uwagę monarchistów zasługuje prezentacja zbioru Augusty Stenzel:
W 1913 r. Muzeum Starożytności Śląskich zakupiło od mieszkanki Wrocławia, owdowiałej pani Augusty Stenzel, dwa nowożytne dokumenty pergaminowe oraz 62 średniowieczne i nowożytne pieczęcie woskowe odcięte w XIX w. od dokumentów, które uwierzytelniały.
Zbiór ten był o tyle zadziwiający, że znajdowały się w nim tylko artefakty oryginalne, podczas gdy prawie wszystkie XIX-wieczne kolekcje sfragistyczne bazowały głównie na odlewach gipsowych. Do tego jeszcze ranga wielu z tych egzemplarzy była szczególnie wyjątkowa, albowiem znajdowały się wśród nich unikatowe pieczęcie cesarskie, królewskie, hrabiowskie, rycerskie, kościelne oraz ogólnomiejskie pochodzące z czasu od końca XII do początku XVII w.
Do dzisiaj zachowało się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu 48 pieczęci – w tym jedne z najcenniejszych: cesarsko-królewska pieczęć majestatyczna Wacława IV Luksemburskiego z lat 1378–1400, a także pieczęć herbowa cesarza Zygmunta Luksemburskiego z lat 1433–1437.
Zainteresowaniem powinna cieszyć się także publikacja autorstwa pani kurator dr Małgorzaty Możdżynskiej-Nawotki, która ma towarzyszyć wystawie Galeria mody: Praca pt. Pozór kostiumu jest poświęcona historii mody w Polsce od XVIII do początku XX stulecia, związkom mody i malarstwa oraz znaczeniom komunikowanym przez strój. Monarchiści dowiedzą się z niej m.in., dlaczego strój koronacyjny Stanisława Augusta Poniatowskiego nazywano „hiszpańskim”, z jakich powodów Stanisław Leszczyński z małżonką sportretowali się jako sułtan i jego faworyta i czemu wykwintny szal kaszmirski kosztował tyle, co elegancki powóz…
Intrygująco zapowiada się kolejna odsłona skarbu średzkiego, która ponownie ma zagościć w Muzeum na trzy jesienne miesiące:
Fryderyk II – zdobywca Italii i cesarz, Filip VI – król Francji, książę Karol de Valois – założyciel dynastii Walezjuszy, Jan Luksemburski – nieustraszony rycerz i król Czech, cesarz Karol IV, który uczynił z Pragi światową metropolię, i jego francuska małżonka Blanche. Cesarze, królowie i książęta – ich ambicje, niezwykłe losy, małżeństwa i konflikty – to o nich opowiadają niezwykłe klejnoty odnalezione przypadkowo w 1989 r. i ich historię przybliży wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.
Zapraszamy do zapoznania się z nagraniem:
MNWr wystawy 2021 | |
ArtStacja – przystanek najmłodszej sztuki |