Jesteś tutaj: Multimedia » Miscellanea » Musica Polonica Nova 2018 — dr hab. Andrzej Kosendiak, dr Paweł Hendrich
Kolejna edycja festiwalu Musica Polonica Nova to najnowsza z licznych atrakcyj kulturalnych, którymi zachęca do odwiedzin wrocławskie Narodowe Forum Muzyki. Jej program przedstawili panowie dr hab. Andrzej Kosendiak (dyrektor NFM) i dr Paweł Hendrich (dyrektor artystyczny Festiwalu) podczas spotkania z dziennikarzami 18 kwietnia 2018 roku.
Trzydziesta pierwsza edycja festiwalu odbędzie się od 20 do 28 kwietnia pod hasłem #sieć i podejmie refleksję nad wpływem Internetu na sztukę i zachowania społeczne. Motto wskazuje także na wielowarstwową strukturę programu, w której poszczególne wątki mogą spotykać się w ramach różnych wydarzeń. Festiwalowa sieć nie chce zamykać się w wąskim gronie znawców, lecz pragnie również wchodzić w reakcję z otaczającą nas rzeczywistością.
Wyjątkowy charakter tej edycji będzie najbardziej widoczny podczas koncertu #online w niedostępnej dla publiczności maszynowni nad Salą Główną NFM. Dzięki transmisji internetowej utworów wykonanych w tej niezwykłej przestrzeni będzie można wysłuchać na całym świecie, a przekaz wideo dodatkowo podkreśli performatywny charakter kompozycji. Na festiwalu będzie też silnie obecny nurt postinternetowy, w którego ramach kompozytorzy w swoich dziełach wykorzystują zjawiska i techniki charakterystyczne dla twórczości internetowej. Utwory z tego nurtu będzie można usłyszeć na koncercie zespołu Kompopolex. Prawykonywany wówczas Credopol Jacka Sotomskiego odniesie się do tożsamości i odrębności polskiego Internetu.
Twórczość internetowa opiera się na różnego rodzaju przetworzeniach: remiksach, mashupach i coverach. Dlatego również festiwal będzie zderzał i przetwarzał: na koncercie NFM Filharmonii Wrocławskiej kompozytorzy podejmą dialog z tradycją symfoniczną, zestawiając orkiestrę z improwizującym solistą czy zastępując sekcję smyczkową chórem. Koncert #MiniOpera połączy klasyczny gatunek opery z multimediami w czterech kameralnych operach do tekstów surrealistycznych bajek Erny Rosenstein. Na koncercie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w nieustannym ruchu powtarzanych komórek dźwiękowych będzie można usłyszeć odgłosy maszyn tkackich czy dźwięki przemysłowego miasta.
Rezydentem festiwalu będzie pan Marcin Stańczyk. Zaprezentowane zostaną najnowsze utwory kompozytora, w których coraz bardziej wykazuje zainteresowanie doświadczeniem akuzmatycznym – oddzieleniem dźwięku od jego źródła. Artysta zachęca publiczność, aby jego dzieł wysłuchała w opaskach na oczy. Będą one ważnym rekwizytem zarówno w wykonanym na festiwalu Blind Walk, jak i w nowym utworze zamówionym na połączone składy dwóch kameralnych zespołów NFM: Lutosławski Quartet i LutosAir Quintet.
Na festiwalu zostanie prawykonanych aż dziewiętnaście nowych utworów, jednak organizatorzy nie zapominają o źródłach muzyki współczesnej – przypomną klasyczne dzieła polskiego sonoryzmu autorstwa Wojciecha Kilara, Krzysztofa Pendereckiego czy Witolda Szalonka, jak również poświęcony Wrocławiowi Canti di Wratislavia Andrzeja Krzanowskiego. W ten sposób 31. Musica Polonica Nova staje się festiwalem polskiej muzyki aktualnej. Muzyki poruszającej problemy codzienności, nowoczesnej i wciąż świeżej – niezależnie od jej metryki.
Zapraszamy do zapoznania się z nagraniem:
dr Paweł Hendrich i dr hab. Andrzej Kosendiak
zdjęcie: Adrian Nikiel