Jesteś tutaj: Multimedia » Miscellanea » „Nowoczesna ceramika. Wyroby fabryki R.M. Krause w Świdnicy (1882–1932)” – dr hab. Piotr Oszczanowski, Jolanta Sozańska

„Nowoczesna ceramika. Wyroby fabryki R.M. Krause w Świdnicy (1882–1932)”

Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Miłośników sztuki użytkowej i doskonałego rzemiosła zapraszamy do Gmachu Głównego wrocławskiego Muzeum Narodowego. Na parterze wciąż trwa wystawa dzieł zaprojektowanych przez małżeństwo Drostów, a do dyspozycji zwiedzających jest już kolejna prezentacja wyrobów tworzonych na Śląsku – na drugim piętrze czeka kameralna wystawa, która jest również hołdem dla dawnej Świdnicy. Miasta, które w latach koniunktury wizytą zaszczycił król Prus Wilhelm II.

Style historyczne odwołujące się do renesansu i baroku, estetyka Bliskiego i Dalekiego Wschodu, nawiązania do folkloru, giętkie linie secesji, formy zgeometryzowane – fascynująca ewolucja rozchwytywanych przed ponad wiekiem wyrobów nikogo nie pozostawi obojętnym.

Spotkanie z dziennikarzami, poprzedzające wernisaż i połączone z prezentacją kuratorską, odbyło się 20 czerwca 2022 roku.

Urokliwe, kruche, zaskakujące – tak można w trzech słowach powiedzieć o wyrobach działającej równo pół wieku w Świdnicy fabryce R.M. Krause – mówi pan dr hab. Piotr Oszczanowski, dyrektor MNWr. – Ten terakotowy, majolikowy, a wreszcie i fajansowy świat, pełen niespodzianek i popisu rzemieślniczego kunsztu, tylko z pozoru utracił swoją atrakcyjność. Chociaż dzisiaj nie przyozdabiamy stołów elementami figuralnych i ornamentalnych dekoracji, inne wazony i flakony wypełniamy kwiatami, owoce już nie znajdują swojego miejsca przechowania w ceramicznych paterach – to patrzymy na te niegdysiejsze wyroby z zainteresowaniem graniczącym często z podziwem.

Bo są one przepełnione duchem czasu, dokumentują zmiany stylistyczne w rzemiośle artystycznym i nowe mody, stają się coraz bardziej pożądanym obiektem kolekcjonerskim, a także muzealnym. W 140 lat od założenia fabryki oraz 90 lat od momentu, kiedy zakończyła swoją działalność, dzięki wystawie przygotowanej przez kustosz Jolantę Sozańską przypominamy, czym był dawny szyk, fantazja i bogactwo formy wyrobów ceramicznych, które stały się światową wizytówką Świdnicy na przełomie XIX i XX w.

Zapraszamy do zapoznania się z nagraniem:

Wersja audio

Nagranie wideo

Dr hab. Piotr Oszczanowski, Jolanta Sozańska (Wrocław, 20 czerwca AD 2022) — fot. Adrian Nikiel

Nowoczesna ceramika. Wyroby fabryki R.M. Krause w Świdnicy (1882–1932) (Wrocław, 20 czerwca AD 2022) — fot. Adrian Nikiel

Nowoczesna ceramika. Wyroby fabryki R.M. Krause w Świdnicy (1882–1932) (Wrocław, 20 czerwca AD 2022) — fot. Adrian Nikiel

Nowoczesna ceramika. Wyroby fabryki R.M. Krause w Świdnicy (1882–1932) (Wrocław, 20 czerwca AD 2022) — fot. Adrian Nikiel

Nowoczesna ceramika. Wyroby fabryki R.M. Krause w Świdnicy (1882–1932) (Wrocław, 20 czerwca AD 2022) — fot. Adrian Nikiel

zdjęcia: Adrian Nikiel

PMK Design
© Organizacja Monarchistów Polskich 1989–2024 · Zdjęcie polskich insygniów koronacyjnych pochodzi z serwisu replikiregaliowpl.com.