Jesteś tutaj: Multimedia » Muzyka » Requiem in C minor — Ludwik Cherubini

Requiem in C minor

Ludwik Cherubini

Zamówione przez króla Ludwika XVIII Requiem Cherubiniego miało premierę 21 stycznia 1817 roku w krypcie królewskiej Bazyliki pw. św. Dionizego – w rocznicę męczeńskiej śmierci Ludwika XVI i w miejscu spoczynku jego doczesnych szczątków. Przeniknięte majestatyczną powagą arcydzieło zyskało podziw Ludwika van Beethovena, które ocenił je wyżej niż Requiem Mozarta, a Cherubiniego uważał za najwybitniejszego z żyjących kompozytorów. Utwór zabrzmiał również na pogrzebie Beethovena w 1827 r.

Requiem Ludwika Cherubiniego zostało skomponowane w 1816 roku, a wykonane 21 stycznia 1817. W styczniu 1816 r. funkcję surintendant de la musique de la chapelle royale sprawował Jan Paweł Egidiusz Martini, który kupił tę funkcję jeszcze przed rewolucja za 16 tys. liwrów, a za Restauracji upomniał się o swoje prawa. Ludwik XVIII uznał je, mianował go w maju 1814 r. i zlecił mu m.in. skomponowanie Requiem na Mszę Św. w Bazylice pw. św. Dionizego 21 stycznia 1816 r. Martini – w podeszłym wieku (70 lat) – chorował, ale nalegał, by być obecnym w kościele na prawykonaniu. Styczniowa pogoda nie polepszyła jego stanu zdrowia i trzy tygodnie później, 14 lutego 1816 r., zmarł. Cherubini – który był jednym z profesorów stworzonego w czasach rewolucji antyfrancuskiej, ale zachowanego przez Ludwika XVIII, Konserwatorium – został mianowany na surintendant de la musique de la chapelle royale, już bez konieczności wykupywania szarży, 2 lutego, kiedy Martini był na łożu śmierci. Nazajutrz po śmierci poprzednika, czyli 15 lutego, jego nominacja została ogłoszona oficjalnie.

Zapraszamy do wysłuchania kilku wykonań Requiem:

…Je subirai le sort de Charles 1er, et mon sang coulera pour me punir de n’en avoir jamais versé…

(Lettre à Malesherbes)

PMK Design
© Organizacja Monarchistów Polskich 1989–2018 · Zdjęcie polskich insygniów koronacyjnych pochodzi z serwisu replikiregaliowpl.com.