Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Konferencje i prelekcje » Warszawa: Abakanowicz. Konfrontacje

Abakanowicz. Konfrontacje

Zamek Królewski w Warszawie — Muzeum

Abakanowicz. Konfrontacje

1 grudnia 2022 – 19 lutego 2023 roku

Biblioteka Królewska

Surowe formy sztuki współczesnej umiejscowione w zabytkowym, osiemnastowiecznym wnętrzu to zestawienie niecodzienne, uruchamiające całą gamę dodatkowych znaczeń. Właśnie taki charakter ma wystawa prac Magdaleny Abakanowicz, jednej z najważniejszych artystek drugiej połowy XX w., prezentowana w historycznych murach Biblioteki Królewskiej – jedynego w pełni autentycznego, ocalałego z pożogi wojennej pomieszczenia Zamku Królewskiego w Warszawie (pl. Zamkowy 4).

Magdalena Abakanowicz to najbardziej rozpoznawalne polskie nazwisko w świecie sztuki współczesnej – artystka totalna, indywidualistka i innowatorka, stale konfrontująca się z nowymi obszarami poszukiwań twórczych. Jej prace na stałe weszły w skład ścisłego światowego kanonu sztuki XX w.

Ewolucja twórczości Abakanowicz przebiegała od tkanin, które stopniowo zyskiwały trzeci wymiar przestrzenny, stając się abstrakcyjnymi rzeźbami, w stronę przedstawień figuratywnych – humanoidalnych form wykonanych z jutowego płótna – postaci siedzących, stojących, kroczących, tańczących, z głowami lub bez.

Ci „szarzy ludzie” Abakanowicz są jednocześnie „bierni i natarczywi” (Jasia Reichardt, 1995), z przodu jawią się jako gotowy do konfrontacji tłum, z tyłu – jako puste, wydrążone figury, robiące wrażenie słabych i bezbronnych. W swoich dziełach artystka często konfrontowała przeciwstawne znaczenia, otwierając drogę ku wielości interpretacji i konkluzji.

Monumentalne, wieloznaczne formy kreowane przez Abakanowicz (m.in.: Tłum III, Plecy, Ugłowione) w ramach wystawy zyskują szczególny kontekst w postaci klasycystycznego wnętrza Biblioteki Królewskiej.

Wystawa wpisuje się w coraz częściej stosowaną praktykę eksponowania prac sztuki współczesnej w muzeach-rezydencjach, wypełnionych dziełami sztuki dawnej. Placówki tego typu to zazwyczaj dawne siedziby monarchów, a więc obiekty o dużym znaczeniu historycznym i symbolicznym. Eksperymenty muzealne w postaci konfrontacji dwóch na pozór nieprzystających porządków umożliwiają odmienne spojrzenie na prezentowane dzieła i historyczny kontekst oraz wydobycie z nich nowych, często nieoczekiwanych znaczeń.

Obecne na wystawie prace wybrane zostały według klucza, jakim jest kontekst toczącej się obecnie wojny na Ukrainie i związane z nią poczucie zagrożenia, odczuwane wyraźnie także Polsce. Słowo „konfrontacja” nabiera tu dodatkowych znaczeń – jako konflikt zbrojny dwóch państw, ale także rodzące się w jego wyniku liczne konflikty wartości: między instynktem przetrwania a poczuciem obowiązku, między miłością bliźniego a wolą walki, między afirmacją życia a zwątpieniem w jego sens w obliczu niewyobrażalnych aktów przemocy i zniszczenia.

Obiekty zostały wyeksponowane jedynie przy użyciu światła, a scenografię stanowi zabytkowe wnętrze. Wszystkie elementy korespondują ze sobą, tworząc wspólną narrację. Zapowiedzią, a zarazem zachętą do odwiedzenia wystawy będzie ekspozycja ośmiu figur odlanych w brązie pod tytułem Postacie stojące, które zostaną ustawione na Dziedzińcu Wielkim.

Prace pochodzą z Fundacji Marty Magdaleny Abakanowicz-Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego, Muzeum Narodowego we Wrocławiu oraz Krupa Gallery we Wrocławiu. Wystawa została zrealizowana przy współpracy z Fundacją Marty Magdaleny Abakanowicz-Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego. Towarzyszy jej ilustrowana publikacja, zawierająca eseje przygotowane przez znawców twórczości Abakanowicz, wydana nakładem zamkowego wydawnictwa Arx Regia.

Kuratorzy wystawy: dr Mariusz Klarecki, Katarzyna Rogalska (Zamek Królewski w Warszawie, Kuratorium Pałacu Pod Blachą).

Abakanowicz. Konfrontacje

PMK Design
© Organizacja Monarchistów Polskich 1989–2024 · Zdjęcie polskich insygniów koronacyjnych pochodzi z serwisu replikiregaliowpl.com.