Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Konferencje i prelekcje » Wrocław: Cellos meet Chopin
Międzynarodowa Akademia Wiolonczelowa to jedno z niewielu wydarzeń w Europie skierowanych do wiolonczelistów z całego świata. Pełni przede wszystkim funkcję edukacyjną, przyjmując jednocześnie formę festiwalu. W ramach MAW organizowane są koncerty z bardzo szerokim repertuarem. W ich programach znajdują się zarówno utwory barokowe, jak i jazz oraz muzyka współczesna. MAW stworzono, by przybliżyć publiczności świat zespołów wiolonczelowych oraz wspomóc talenty pragnące doskonalić grę na tym instrumencie.
Pomysłodawcą i organizatorem Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej jest zespół Polish Cello Quartet. Powstał on w 2011 roku z inicjatywy wybitnych polskich wiolonczelistów: panów Tomasza Darocha, Wojciecha Fudali, Krzysztofa Karpety i Adama Krzeszowca. W ich repertuarze znajdują się głównie dzieła oryginalnie skomponowane na kwartet wiolonczelowy. Repertuar ten jest stale powiększany o utwory pisane współcześnie przez kompozytorów polskich i zagranicznych, m.in. przez pp. Agatę Zubel, Artura Zagajewskiego, Piotra Mossa czy Annelies Van Parys.
Lipcowy koncert rozpoczną wykonania opracowań utworów Fryderyka Chopina przygotowanych z myślą o Polish Cello Quartet. W programie znalazło się sześć bardzo odmiennych kompozycji: Walc cis-moll op. 64 nr 2, Nokturn cis-moll op. posth., Preludium gis-moll op. 28 nr 12, Preludium Des-dur op. 28 nr 15, Mazurek F-dur op. 68 nr 3 oraz Walc Des-dur op. 64 nr 1. Następnie zabrzmi Louange à l’Éternité de Jésus („Uwielbienie wieczności Jezusa”), czyli piąte ogniwo dzieła zatytułowanego Quatuor pour la fin du temps („Kwartet na koniec czasu”) autorstwa Oliwiera Messiaena. Historia powstania tego utworu jest dramatyczna. Kompozytor napisał kwartet, kiedy był więźniem w niemieckim obozie jenieckim Stalag VIII-A w Zgorzelcu, z myślą o współwięźniach muzykach, prawykonanie zaś odbyło się na świeżym powietrzu w połowie stycznia 1941 r. Wysłuchało go wówczas przeszło czterystu więźniów i strażników, a kompozytor wspominał, że żadne z jego dzieł nie spotkało się nigdy z taką atencją. Fragment, który zostanie zaprezentowany podczas koncertu, to powolna, tęskna kantylena wiolonczeli, grana na tle jednostajnych akordów fortepianu (które zostaną zastąpione przez zespół wiolonczel). Koncert zwieńczy prawykonanie Sentieri interrotti („Szlaki przerwane”) – utworu autorstwa włoskiego kompozytora Franciszka Bottigliera. Jest to dzieło przeznaczone na cztery wiolonczele solo i orkiestrę wiolonczelową.
27 lipca 2021 r., godz. 20.00, Narodowe Forum Muzyki, pl. Wolności 1, Sala Główna
Wykonawcy: Franciszek Bottigliero – dyrygent, Juliusz Berger – wiolonczela, Polish Cello Quartet: Tomasz Daroch, Krzysztof Karpeta, Adam Krzeszowiec, Wojciech Fudala – wiolonczele, Orkiestra Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej
F. Chopin, Walc cis-moll op. 64 nr 2, Nokturn cis-moll op. posth., Preludium gis-moll op. 28 nr 12, Preludium Des-dur op. 28 nr 15, Mazurek F-dur op. 68 nr 3, Walc Des-dur op. 64 nr 1 (opracowanie na kwartet wiolonczelowy zadedykowane Polish Cello Quartet: P. Moss, S. Meck, L. Kołodziejski)
Wykonawcy: Polish Cello Quartet
O. Messiaen, Louange à l’Éternité de Jésus (opr. na wiolonczelę solo i orkiestrę wiolonczelową: F.J. Herfert)
Wykonawcy: Juliusz Berger – wiolonczela, Orkiestra Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej
F. Bottigliero – Sentieri interrotti na cztery wiolonczele i orkiestrę wiolonczelową (prawykonanie)
Wykonawcy: Franciszek Bottigliero – dyrygent, Polish Cello Quartet, Orkiestra Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej
Zamówienie skomponowanego dla Polish Cello Quartet utworu Sentieri interrotti na cztery wiolonczele i orkiestrę wiolonczelową dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.
zdjęcie: Łukasz Rajchert (NFM)