Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Konferencje i prelekcje » Warszawa: Godzina ze sztuką w Zamku
Projekt zainspirowany ogólnopolskim Dniem Wolnej Sztuki, który zakłada przybliżenie każdemu odbiorcy najcenniejszych zabytków kultury zgromadzonych w polskich muzeach. Nasz program rozszerza konwencję o comiesięczne spotkania, tak aby dzieła sztuki stały się częścią naszej codzienności, a zdobyte wiadomości i doświadczenia pozostawały w nas na dłużej i skłaniały do częstszych refleksji nad sztuką dawną. Godzina ze sztuką to pomysł na ciekawe spędzenie czasu i nietypowe poznanie zbiorów Zamku Królewskiego w Warszawie. Proponujemy, by zamiast szybko biec przez sale muzealne, zatrzymać się na dłużej przy wybranych obiektach. Jest wtedy czas na dyskusję, zadawanie pytań oraz pełną kontemplację i dogłębne zrozumienie dzieła, czyli odpowiedzenie sobie na nurtujące każdego pytanie: „co tak naprawdę artysta miał na myśli?”.
16 czerwca 2019 r., godz. 12.00 – Warszawa nowym Rzymem. „Widok Kapitolu z kościołem Santa Maria in Aracoeli” Bernarda Bellotta zwanego Canalettem
Wstęp: 5 zł. Zbiórka w Sieni Wielkiej.
prowadzenie: p. Monika Przypkowska
Podczas spotkania dokonamy analizy tytułowego obrazu i przypomnimy sylwetkę jego twórcy. Przede wszystkim jednak przybliżymy jedną z ciekawszych idei szerzących się w XVIII w., przywołującą rzymski antyk i Rzym jako główne punkty odniesienia dla kultury europejskiej. Przekonamy się, że pod wpływem tej tendencji pozostawał również ostatni polski monarcha Stanisław August.
16 czerwca 2019 r., godz. 19.00
Wykonawcy: Katarzyna Polonek – wiolonczela, Krzysztof Polonek – skrzypce, Mikołaj Resa – fortepian
Program:
Antonin Dvoŕak – Trio fortepianowe nr 4 op. 90 „Dumky”
Wolfgang Amadeusz Mozart – Trio fortepianowe E-dur, KV 542
Dymitr Szostakowicz – Trio fortepianowe nr 2 op. 67
Znakomity berliński zespół przywozi na Festiwal Mozartowski niezwykle ciekawy program łączący epoki i style. W jeden wieczór spojone zostały dzieła romantyzmu, klasycyzmu oraz neoklasyczno-romantyczna refleksja w dwudziestowiecznej kameralistyce. Właściwie wszystkie kompozycje, które zostaną zaprezentowane, wykonywane są nieczęsto na estradach koncertowych. Z tym większą ciekawością powinny zostać przyjęte przez melomanów. W formie tria fortepianowego tkwią bowiem wielkie możliwości wyrazowe.
Trio E-dur, KV 542 powstało latem 1788 roku, czyli w czasie, gdy Mozart komponował trzy swoje najsłynniejsze symfonie. W muzyce Mozarta dominuje wyjątkowa stabilizacja i harmonia formy. Wyważone emocje, polot i mozartowska inwencja melodyczna łączą się w harmonijną całość. Rolę przywódczą odgrywa rzecz jasna fortepian, chociaż każdy z instrumentów ma ważną przypisaną sobie funkcję. Zarówno delikatne frazy, jak i żywsze fragmenty muzyki pokazują nam całe bogactwo mozartowskiego geniuszu.
Trio fortepianowe nr 4 op. 90 Antonina Dvoŕaka powstało ponad sto lat po kompozycji Mozarta, czyli w roku 1890, i przynosi całkowicie inny, najzupełniej romantyczny klimat emocjonalny. Muzyka pełna jest dynamicznych spiętrzeń, kolorystyka zestawień smyczkowych fraz z delikatnymi figuracjami fortepianu i liryka kantyleny przeciwstawiane są tanecznej słowiańskiej motoryce. W drugiej części pojawia się motyw kołomyjki, od której prawdopodobnie trio to nosi nazwę Dumky. Dzieło rozwija taneczne i marszowe elementy w scherzu, w rapsodycznym finale natomiast pojawią się elementy melodyki cygańskiej i żydowskiej, a kontrastowanie emocji w muzyce pozostaje główną zasadą całej kompozycji.
Dymitr Szostakowicz w swoim Triu nr 2 op. 67 w sposób nadzwyczajnie prosty i sugestywny powraca do historii muzyki poprzez nadrzędną rolę polifonii. Jest to stylistyka bliska preludiom i fugom fortepianowym. Jednocześnie piękna słowiańska, wylewna i pełna melancholii melodyka wprowadza klimat bliski muzyce neoromantyzmu. Liryka i polifonia kontrastowane są specyficznym rodzajem ostrej ironii i groteski. Kompozytor uzyskuje taki efekt poprzez ostre zestawianie melodyki kantylenowej „łamanej” przez ostre rytmy, trywialne odniesienia tonalne czy uproszczone krótkie motywy. Taki element groteski widoczny jest szczególnie wyraźnie w scherzu. Dzieło powstało w roku 1944, a więc w okresie niezwykle trudnym w życiu kompozytora, podczas zmagań wojennych. Kompozycja pod tym względem odpowiada wojennym dziełom symfonicznym: VII Symfonii „Leningradzkiej” i tragicznej w wymowie VIII Symfonii c-moll.
Cykl zajęć przeznaczonych dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat, wprowadzający najmłodszych w świat zamkowych tajemnic, zagadek i niespodzianek. Gdzie mieszkała księżniczka? Gdzie król jadał obiad? Jak można namalować taaaki duży obraz? Wszystkie te i podobne pytania traktujemy z należytą powagą.
Zapraszamy: godz.10.30 i 12.00, zbiórka w Sieni Wielkiej.
Wstęp: 5 zł. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc prosimy, aby jednemu dziecku towarzyszył jeden opiekun.
15 czerwca 2019 r. – Wypadeczek
prowadzenie: pp. Katarzyna Buczek, Maria Reif, Agnieszka Wardak