Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Konferencje i prelekcje » Warszawa: Festiwal Strefa Ciszy / Królewski Rembrandt
Zbliża się jedno z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń muzycznych w stolicy – Festiwal Strefa Ciszy, którego koncerty odbywają się w malowniczych zakątkach Łazienek Królewskich. W otoczeniu natury, siedząc na leżaku lub bezpośrednio na trawie, posłuchamy muzyki z czterech stron świata, a występujący artyści będą na wyciągnięcie ręki. Nie zabraknie też koncertów z animacjami dla najmłodszych melomanów. Tegoroczna, dziewiąta edycja Festiwalu potrwa od 2 do 24 lipca 2022 roku.
Przez cztery weekendy w Łazienkach Królewskich (ul. Agrykola 1) na kilku scenach będzie wybrzmiewać muzyka klasyczna, tradycyjna i jazzowa. Podczas tegorocznej edycji wydarzenia wystąpią m.in.: Kapela Bud’mo, w której skład wchodzą wybitni muzycy ukraińscy, znani polskiej publiczności z najważniejszych festiwali folkowych; Cohaere Ensemble – zespół barokowy, który wykonaniami muzyki francuskiej zachwycił największych francuskich znawców i koneserów; zespół Madrugada Sombra, brawurowo łączący polską muzykę ludową i flamenco. Fanów muzyki improwizowanej i performansu czeka nie lada gratka w postaci występu tria niezwykłych artystów – Szamburski/Nowacka/Zemler.
Bardzo interesująco zapowiadają się także występy duetów: Kotynia/Zaborski, będącego oryginalnym zestawieniem brzmień gitary i altówki, gatunkowo osadzonego przede wszystkim w muzyce jazzowej, oraz Aleksić/Dakić, w którym koncertmistrzyni i pierwsza oboistka orkiestry symfonicznej Radia i Telewizji Serbii pokazują, co łączy muzykę Bacha i Bartóka.
W ramach festiwalu wystąpią również artyści młodego pokolenia, zdobywający laury na prestiżowych konkursach – m.in. fenomenalne trio klarnetowe Clarissime, czy kwartet puzonowy, który zabierze nas w podróż od baroku po czasy współczesne.
Po raz kolejny na Festiwalu zagości także Scena Opowiadaczy przy Świątyni Sybilli. Będzie można usłyszeć baśnie, opowieści i gawędy z różnych stron świata wzbogacone muzycznymi improwizacjami, zainspirowanymi muzyką tradycyjną. W tym roku usłyszymy opowieści z Północy i Regionu Karpat w wykonaniu duetu opowiadaczki Barbary Derlak i multiinstrumentalisty Sebastiana Wielądka – Apokryfy. Podczas występu Barbary Songin i Szymona Góralczyka słuchacze dowiedzą się, czy opowieści mogą przenosić się wraz z wiatrem, oraz tego, co do powiedzenia mają nam drzewa. Duet Mehehe zabierze nas w świat ludowych baśni i legend.
Dzieci i rodzice, jak co roku, są zaproszeni na polanę blisko Starej Kordegardy na cykl koncertów „Melomaluszki”. Doświadczeni animatorzy wprowadzą najmłodszych słuchaczy w świat muzyki poprzez interakcję i wspólne zabawy.
Festiwal Strefa Ciszy to również okazja do zaprezentowania swoich umiejętności muzycznych. Na Scenie Otwartej przy Wodozbiorze amatorzy i profesjonaliści będą mogli pokazać, co im w duszy gra.
Zapraszamy do ogrodów Łazienek Królewskich. Koncerty odbywać się będą przez cały dzień na kilku scenach: Scenie Żółtej przy Starej Kordegardzie, Scenie Pomarańczowej przy Wodozbiorze, Scenie Czerwonej przy Trou Madame i Scenie Purpurowej przy Świątyni Sybilli.
Organizatorzy: Fundacja na rzecz rozwijania muzykalności Polaków „Muzyka jest dla wszystkich” oraz Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Festiwal finansują Miasto Stołeczne Warszawa oraz minister kultury i dziedzictwa narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury „Kultura – Interwencje 2022”.
Jedno z najbardziej rozpoznawalnych dzieł Rembrandta i zaledwie jeden z dwóch znanych konnych portretów autorstwa niderlandzkiego mistrza. Jeździec polski, będący niegdyś w kolekcji króla Stanisława Augusta, a obecnie znajdujący się w zbiorach nowojorskiej Kolekcji Fricka, prezentowany będzie od 6 maja do 7 sierpnia 2022 r. w Galerii Obrazów w Pałacu na Wyspie.
Wystawa otwarta jest we wtorki, środy i niedziele w godz. 10.00–16.00; w czwartki, piątki i soboty w godz. 10.00–18.00. Wstęp z biletem do muzeum (40 zł – bilet normalny, 20 zł – ulgowy, 1 zł – dzieci i młodzież do 26. roku życia), w piątki wstęp wolny.
Obraz namalowany został około 1655 r. Autorstwo Rembrandta zostało potwierdzone badaniami uczonych z Rembrandt Research Project i nie budzi wątpliwości. Dzieło jest przykładem mistrzowskiego, dojrzałego stylu malarza. Do dziś nie wiadomo jednak, kogo przedstawia Jeździec polski, zwany również Lisowczykiem – żołnierza formacji (lisowczyka), starotestamentowego albo literackiego bohatera czy też konkretną osobę?
Zagadkowość obrazu i jego niezwykły, poetycki nastrój, w równej mierze jak jego czysto malarskie walory – mistrzowska, typowo Rembrandtowska technika prowadzenia pędzla i wyrafinowana tonacja barwna – zadecydowały o niezwykłej popularności dzieła.
Obraz zaoferował Stanisławowi Augustowi w 1791 r. Michał Kazimierz Ogiński, wielki hetman litewski, w zamian za drzewka pomarańczowe z królewskich ogrodów. Monarcha, wielki miłośnik sztuki Rembrandta, posiadał wówczas jedenaście obrazów uchodzących za dzieła mistrza (oryginałami były w istocie nie więcej niż trzy). Jeździec polski zawisł w Przedpokoju na piętrze Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich, ukochanej letniej rezydencji monarchy, w której gromadził najcenniejsze dzieła swojej malarskiej kolekcji. Po abdykacji króla w 1795 r. i jego wyjeździe z kraju obraz pozostał w Łazienkach. Pod koniec lat 90. XVIII w. został przewieszony do Galerii Obrazów na parterze Pałacu, gdzie teraz prezentowany będzie publiczności.
Od śmierci Stanisława Augusta jego spadkobiercy stopniowo rozprzedawali królewskie zbiory, a Jeździec polski od 1814 r. trafiał do kolekcji kolejnych miłośników sztuki. W 1910 r. Zdzisław Tarnowski, ówczesny właściciel obrazu, postanowił sprzedać swojego sławnego już Rembrandta, który niezwykle zyskał na wartości. Dzieło kupił amerykański finansista, przemysłowiec, mecenas sztuki i kolekcjoner, Henryk Clay Frick. Jeździec polski zawisł we wspaniałych wnętrzach jego nowojorskiej rezydencji przy Piątej Alei na Manhattanie – wśród dzieł Jana Belliniego, Jana Vermeera, Franciszka Goi i Jana Honoriusza Fragonarda. Po śmierci Fricka jego rodzinna siedziba przekształcona została w muzeum. Dziś Kolekcja Fricka uważana jest za jedną z najważniejszych kulturalnych instytucji Nowego Jorku. Wyjątkowe okoliczności związane z przenosinami kolekcji do tymczasowego budynku na czas remontu zabytkowej siedziby stworzyły okazję dla wizyty Jeźdźca polskiego w Łazienkach Królewskich, po przeszło dwustu latach od chwili, gdy arcydzieło opuściło rezydencję króla.
Wystawie Królewski Rembrandt. Jeździec polski ze zbiorów The Frick Collection w Nowym Jorku towarzyszy publikacja w językach polskim i angielskim z esejami kuratorów ekspozycji. Odbywają się również wykłady na temat sztuki Rembrandta i kolekcji Stanisława Augusta z udziałem cenionych kuratorów malarstwa, m.in. pana dr. Xawerego F. Salomona, wicedyrektora Kolekcji, oraz pana prof. Antoniego Ziemby. W Starej Kordegardzie otwarta została rodzinna strefa malarska. Wystawie towarzyszy ponadto ekspozycja Rembrandt. Arcydzieła w Galerii Plenerowej.