Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Konferencje i prelekcje » Warszawa: Bartłomiej Pękiel i „Missa baroca” na Zamku Królewskim
22 stycznia 2017 r., godz. 18.00
Zamek Królewski, Sala Wielka, plac Zamkowy 4, Warszawa
wstęp wolny
Gdy mowa o muzyce barokowej, na myśl przychodzą nazwiska takie jak Bach, Händel czy Vivaldi. Warto jednak przypomnieć, że XVII wiek to również rozkwit polskiej sztuki kompozytorskiej, czego przykładem jest chociażby twórczość Bartłomieja Pękiela.
Choć Bartłomiej Pękiel szybko zyskał miano jednego z najznakomitszych twórców staropolskich, to historycy wciąż mają szczątkowe informacje dotyczące życia artysty. Do dziś nie wiemy, kiedy i gdzie się urodził, a pierwsze wzmianki na jego temat pojawiły się dopiero w 1637 roku. Co ciekawe, jeszcze dwa stulecia temu niektórzy historycy uważali go za Niemca – ze względu na dosyć popularną wersję jego nazwiska, czyli „Peckel”. Jak się okazuje, był jednak Polakiem. W 1658 r. objął stanowisko kapelmistrza królewskiego w Krakowie. Praca u króla była niezwykle opłacalna – muzyka dla monarchy była „w cenie”, o czym świadczyła nie tylko wysoka pensja artysty, lecz także przekazanie mu obejmującej niemal 140 hektarów posiadłości w Ujazdowie.
Pośród zachowanych dziś niemal trzydziestu dzieł Pękiela wyróżnia się muzyka sakralna, a przede wszystkim komponowane na potrzeby kapeli wawelskiej msze. Jego dzieła sakralne cieszyły się dużą popularnością przez kolejne sto lat, co wówczas nie zdarzało się często – praktyka wykonawcza koncentrowała się bowiem na dziełach najnowszych. Jedne z najpiękniejszych mszy staropolskich usłyszymy tym razem w interpretacji specjalizujących się w muzyce dawnej solistów i zespołu Wrocław Baroque Ensemble, w którego repertuarze szczególne miejsce zajmuje polska muzyka barokowa – od dzieł kameralnych po wielkie kompozycje oratoryjne i kantatowe. Zespół poprowadzi jego założyciel i kierownik artystyczny, pan Andrzej Kosendiak – dyrektor Narodowego Forum Muzyki, dyrygent i pedagog, którego zainteresowania artystyczne koncentrują się m.in. na muzyce dawnej. W tym obszarze wyróżnia się zaś twórczość polska, której wykonania, pod batutą artysty, doczekały się licznych wydań płytowych. Najnowsze albumy to dzieła a cappella Pękiela oraz krążek zawierający kompozycje Marcina Mielczewskiego.
Missa baroca
Andrzej Kosendiak – dyrygent
Aldona Bartnik, Aleksandra Turalska – soprany
Mateusz Venner, Piotr Łykowski – alty
Maciej Gocman, Tomasz Lajtkep – tenory
Tomasz Král, Jaromir Nosek – basy
Wrocław Baroque Ensemble:
Zbigniew Pilch, Mikołaj Zgółka – skrzypce
Julia Karpeta, Paweł Zalewski – viola da gamba
Krzysztof Karpeta – violone
Michał Cinquina – lutnia
Marta Niedźwiecka – pozytyw
Program:
Missa Senza Le Cerimonie I
Missa Brevis
Missa Senza Le Cerimonie II
Missa a 14