Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Konferencje i prelekcje » Warszawa: MNW kolekcjonuje. Zakupy z lat 2017–2022

MNW kolekcjonuje. Zakupy z lat 2017–2022

Muzeum Narodowe w Warszawie

Muzeum Narodowym w Warszawie

MNW kolekcjonuje. Zakupy z lat 2017–2022

11 maja27 sierpnia 2023 roku

Chagall, Goya, Muter, Weiss, Bilińska, Wyspiański, Rosselli, Schongauer, Kulik, Gronowski, Janin, Waliszewska, Nadar, Zamoyski – to tylko niektórzy artyści, których prace w ostatnim czasie zakupiło Muzeum Narodowe w Warszawie. Na wystawie zaprezentowany zostanie wybór ponad 120 dzieł, pozyskanych dzięki dotacjom celowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Muzeum Narodowe w Warszawie stale powiększa zasoby, dbając o systematyczny rozwój wszystkich kolekcji. – Nowe dzieła trafiają do Muzeum kilkoma drogami. Zdarza się, że prywatni kolekcjonerzy lub instytucje przekazują dzieła w darze lub oddają je w depozyt. Powracają także zabytki zrabowane podczas II wojny światowej. Obecnie kluczową rolę w kształtowaniu zbiorów odgrywają przede wszystkim zakupy – mówi pan dr Piotr P. Czyż, kurator wystawy MNW kolekcjonuje. Ekspozycja będzie pasjonującą opowieścią o procesie powiększania muzealnych zbiorów. Wszystkie nabytki, które trafiają do Muzeum, to starannie wyselekcjonowane dzieła. Rozbudowywanie zbiorów Muzeum to odpowiedzialna, społeczna inwestycja dla kolejnych pokoleń. MNW przechowuje obecnie ponad 800 tysięcy dzieł sztuki.

MNW kolekcjonuje — fot. Bartosz Bajerski

Najgłośniejszy zakup ostatnich lat

W 2021 roku Muzeum zakupiło zbiór 14 kolorowych rysunków Marka Chagalla (1887–1985). Po premierowej prezentacji na ubiegłorocznej wystawie wszystkie prace słynnego artysty będzie można zobaczyć także teraz. Dzieła pochodzą z dojrzałego okresu twórczości Chagalla, powstały w okresie rozkwitu technik rysunkowych i graficznych w zachodniej Europie w latach 60. i 70. XX wieku. Mistrz łączył ze sobą gwasz i temperę, kredkę, ołówek i kolorowy tusz, a nawet pastel. Kolory jego prac z tego okresu są żywe i intensywne. Część zakupionych dzieł przedstawia sceny biblijne, osobliwie, indywidualnie zinterpretowane, część – pary zakochanych, bukiety kwiatów i zwierzęta. Pojawiają się także nawiązania do idealizowanego dzieciństwa. Przedstawiona rzeczywistość objawia się na dwóch poziomach: realnej i fantastycznej.

Zakupy z wystawy

Wiele dzieł pozyskano w związku ze zrealizowanymi w Muzeum wystawami monograficznymi. Pokłosiem ekspozycji z 2021 roku Artystka. Anna Bilińska 1854–1893 jest zakup części prezentowanych na niej zabytków. To m.in. pastel Kobieta w kimonie, z japońską parasolką, studia anatomiczne, archiwalia, modele gipsowe oraz sprzęty uczelniane i prace dokumentujące działalność słynnej Akademii Juliana, do której uczęszczała Bilińska. W ten sam sposób, po zakończonej wystawie, do zbiorów trafiły prace Witkacego, Wojciecha Gersona i Piotra Potworowskiego. W przypadku dzieł Augusta Zamoyskiego kolejność była odwrotna: to zakup całej kolekcji stał się bezpośrednim impulsem do zorganizowania prezentacji dorobku artystycznego rzeźbiarza.

Cosimo Rosselli (1439–1507), Św. Bernardyn ze Sieny i św. Urszula, ok. 1470–1480, tempera, złocenie, deska, fot. Muzeum Narodowe w Warszawie

Rosselli i początki kolekcji

Muzeum buduje i uzupełnia zbiory, nawiązując do własnej historii i wcześniejszej pracy muzealników. To dlatego zakupiono prezentowane na wystawie dwa obrazy tablicowe: Bernardyn ze Sieny i św. Urszula oraz Św. Ludwik z Tuluzy i Św. Antoni z Padwy Kosmy Rossellego. Po 160 latach symbolicznie dołączyły do kwatery Św. Jan Chrzciciel i Św. Franciszek z tego samego kompletu. Wszystkie pochodzą ze słynnej kolekcji architekta i urbanisty Johana Piotra Weyera, która trafiła na sprzedaż w Kolonii w 1862 roku. Ówczesnemu dyrektorowi honorowemu warszawskiego Muzeum (wówczas Muzeum Sztuk Pięknych) udało się pozyskać do zbiorów tylko jedną z tablic. Wraz z 42 innymi dziełami mistrzów szkół europejskich był to jeden z pierwszych nabytków w historii instytucji. Współczesny zakup jest zwieńczeniem tamtych starań.

Stanisław Wyspiański (1869–1907), Dziewczynka oparta o stół – portret Wandy Nowakówny, 1902, pastel, papier żeberkowy na tekturze, fot. Muzeum Narodowe w Warszawie

Panteon sław

Wśród dzieł pozyskiwanych przez Muzeum są prace uznanych twórców. Na ekspozycji znajdzie się m.in. rycina Franciszka Goi pt. Szaleństwo strachu (Ze strachu nie trać honoru). Odbitka należy do słynnego cyklu Szaleństwa (Przysłowia) i ukazała się drukiem już po śmierci hiszpańskiego mistrza. Współcześni badacze dopatrują się w tej scenie osobistej refleksji artysty nad światem ulegającym gwałtownym przemianom i przewartościowaniom. Na wystawie zaprezentowano także zapewne XVI-wieczny rysunek ze sceną Dręczenia św. Antoniego, kompozycyjnie związany z miedziorytem Marcina Schongauera. Uwagę zwiedzających zwróci również pastel Stanisława Wyspiańskiego – portret zagłębionej w myślach dziewczynki. To Wanda Nowakówna, późniejsza Dubieńska, sportsmenka, muzykolożka i lekarka weterynarii. Portret powstał około roku 1902, czyli w najpłodniejszym dla artysty okresie twórczości. Do sztuki polskiego symbolizmu należy obraz Wojciecha Weissa pt. Pierrot i Colombina, zakupiony od rodziny artysty. Na wystawie będą też prezentowane obrazy Meli Muter – Le Pont Neuf zimą oraz Widok portu w Collioure.

Serwis deserowy z miniaturami pejzażowymi purpur camaieu w kartuszach, Królewska Manufaktura Porcelany w Miśni, ok. 1750, porcelana, farby naszkliwne, złocenia, fot. Muzeum Narodowe w Warszawie

Rzemiosło przez wieki

W ostatnich latach Muzeum konsekwentnie rozbudowuje zbiory rzemiosła artystycznego, zarówno dawnego, jak i współczesnego. Zakupiono m.in. kompletny serwis deserowy z połowy XVIII wieku, wykonany w miśnieńskiej Królewskiej Manufakturze Porcelany oraz pas kontuszowy z królewskiej manufaktury jedwabiu w Grodnie. Na wystawie sąsiadują z nim dwa serwisy kawowe z lat 60. XX wieku, Goplana i Carry, ze słynnej wytwórni porcelany w Ćmielowie oraz talerze wykonane w studiu ceramicznym ENDE Ceramics we współpracy z Aleksandrą Waliszewską, jedną z najbardziej cenionych współczesnych artystek wizualnych. Na wystawie nie zabraknie też mebli, m.in. projektu Edwarda Trojanowskiego i Edmunda Homy. Wśród prezentowanych eksponatów znajdą się także jadeitowe przedmioty z wyposażenia pracowni chińskiego uczonego oraz dekoracyjne wazony ze scenami z życia japońskich samurajów.

Współczesny rozdział historii sztuki

Znaczną część zakupów ostatnich lat stanowią prace polskich artystów współczesnych, m.in. Zuzanny Janin, Grzegorza Kowalskiego, Zofii Kulik, Teresy Murak i Aleksandry Waliszewskiej. Obejrzymy rzeźby Jerzego Beresia, duetu Kijewski/Kocur oraz prace Zbigniewa Dłubaka. Na wystawie nie zabraknie też kilku znaczących zakupów uzupełniających kolekcję Muzeum Plakatu, np. unikalnej pracy Tadeusza Gronowskiego. Poprzez włączenie do kolekcji Muzeum wszystkie te dzieła zyskują muzealny status, zostają na stałe zapisane w inwentarzu instytucji i będą przechowane dla kolejnych pokoleń. W ten sposób Muzeum Narodowe w Warszawie współtworzy kanon współczesnej historii sztuki.

Zapraszamy: Aleje Jerozolimskie 3, Warszawa

Audioprzewodniki „MNW kolekcjonuje. Zakupy z lat 2017-2022”
Program towarzyszący wystawie „MNW kolekcjonuje. Zakupy z lat 2017-2022”

Mela Muter (1876–1967), Le Pont Neuf zimą, ok. 1918, olej, płótno, fot. Muzeum Narodowe w Warszawie

PMK Design
© Organizacja Monarchistów Polskich 1989–2024 · Zdjęcie polskich insygniów koronacyjnych pochodzi z serwisu replikiregaliowpl.com.