Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Konferencje i prelekcje » Warszawa: Świętuj z nami Międzynarodowy Dzień Muzeów
Muzeum Narodowe w Warszawie z okazji Międzynarodowego Dnia Muzeów organizuje wirtualne spotkanie z kuratorami zbiorów. Jeżeli interesują Cię dzieła z kolekcji sztuki polskiej i dawnej, tworzenie wystaw czy to, jak wygląda praca w muzeum, to zapraszamy do zadawania pytań i wspólnego stworzenia scenariusza rozmowy z kuratorami. Spotkajmy się na profilu MNW na Facebooku 18 maja 2020 roku o godzinie 17.00.
Już godzinę przed rozpoczęciem spotkania będzie można wpisywać pytania w komentarzach. Publiczności internetowej odpowiadać będą kuratorki: Agnieszka Rosales-Rodríguez ze Zbiorów Sztuki Polskiej do 1914 roku oraz Joanna Kilian i Zofia Herman ze Zbiorów Dawnej Sztuki Europejskiej. Rozmowa w galerii muzealnej będzie transmitowana na żywo w mediach społecznościowych MNW.
Międzynarodowy Dzień Muzeów, przypadający 18 maja, ustanowiła działająca przy UNESCO Międzynarodowa Rada Muzeów (International Council of Museums, ICOM) w 1977 roku. W 2020 roku to święto ma szczególny charakter – po długiej przerwie spowodowanej epidemią muzea znów zapraszają zwiedzających do swoich galerii i na wystawy.
– W poprzednich latach majowy Międzynarodowy Dzień Muzeów tradycyjnie poprzedzała Noc Muzeów. W tym roku wydarzenie w dotychczasowej formule się nie odbędzie. MNW ma jednak bogatą ofertę online. Tych z Państwa, którzy nie mieli jeszcze możliwości zapoznania się z nią, zapraszamy do wspólnego przeżywania sztuki w tych nadchodzących dniach – mówi p.o. dyrektor MNW Łukasz Gaweł.
Na stronie internetowej zamieszczono filmy z warsztatami plastycznymi dla najmłodszych, a także nagrania i rozmowy o sztuce. Udostępniliśmy nasze multimedia, a wybrane galerie i wystawy można też zwiedzać online.
16 i 17 maja Gmach Główny przy Alejach Jerozolimskich 3 będzie otwarty od godziny 10.00 do 16.00 (w poniedziałki muzeum tradycyjnie pozostaje nieczynne). Nowe zasady zwiedzania, dostosowane do obowiązujących wymogów sanitarnych, znajdują się w regulaminie.
Zaledwie niewielki ułamek zbiorów, wyselekcjonowany przez kuratorów, prezentujemy w przestrzeni ekspozycyjnej. Obecnie można zwiedzić pięć galerii, dwie kolejne – ze sztuką najdalszą i najbliższą współczesności – są w trakcie rearanżacji.
Galeria Faras im. Profesora Kazimierza Michałowskiego
W latach sześćdziesiątych XX wieku w pobliżu granicy sudańsko-egipskiej ekspedycja archeologiczna z Polski pod kierownictwem prof. Kazimierza Michałowskiego odkryła dobrze zachowane ruiny katedry z VIII wieku. W MNW znajduje się unikatowa na skalę europejską kolekcja 67 malowideł uratowanych z kościoła, który został następnie zalany wodami sztucznego jeziora Nasera, powstałego po ukończeniu budowy Wysokiej Tamy w egipskim Asuanie. Galeria Faras nawiązuje swoją kolorystyką i umiejscowieniem poszczególnych eksponatów do katedralnego wnętrza, oddając jego nastrój.
Galeria Sztuki Średniowiecznej
W półmroku minimalistycznych wnętrz muzealnej galerii światło eksponuje lśnienia złotych zdobień ołtarzy skrzydłowych, obrazów i rzeźb. Powstały od XIV do XVI wieku – pierwotnie w większości były częścią wystroju kościołów. Pochodzą z różnych regionów Polski – ze Śląska, Małopolski, Wielkopolski i Kujaw oraz Pomorza. W MNW znajdują się tak słynne dzieła, jak Piękna Madonna z Wrocławia, Poliptyk Grudziądzki, Poliptyk Zwiastowania z Jednorożcem, Tryptyk z legendą świętego Stanisława Biskupa z Pławna czy monumentalny ołtarz z Pruszcza Gdańskiego, ale też sprzęty liturgiczne, ołtarzyki, obrazy i rzeźby przeznaczone do prywatnej modlitwy. MNW prezentuje najbogatszą i najbardziej różnorodną kolekcję sztuki średniowiecznej w Polsce.
Galeria Sztuki Dawnej
Arcydzieła sztuk pięknych oraz wirtuozeria dawnego rzemiosła spotkały się w jednej muzealnej galerii, oddając przepych pałacu, willi i szlacheckiego dworu, wystrój kościoła i przydomowej kaplicy oraz ilustrując ówczesne wielkomiejskie życie. Monarchowie, wielcy książęta i szlachta otaczali się obrazami i rzeźbami, wyszukanymi meblami, tkaninami i kobiercami, srebrami, majoliką i porcelaną. Były to oznaki luksusu i splendoru, instrumenty pouczenia moralnego, nośniki propagandy politycznej albo przedmioty służące rozrywce. Obrazami liturgii w kościołach, kaplicach i klasztorach oraz dokumentami prywatnej pobożności są zaprezentowane ołtarze skrzydłowe, obrazy i przedmioty kultu religijnego. Galeria jest również ilustracją ówczesnego życia w mieście, działalności miejskich instytucji i jego mieszkańców. Barwną opowieść zamyka podróż do miasta szczególnego dla kultury europejskiej tego czasu – Wenecji.
Galeria Sztuki XIX Wieku
Galeria jest refleksją nad wspólnotą sztuki europejskiej – odzwierciedla bogactwo i różnorodność tradycji oraz historycznych doświadczeń poszczególnych narodów, które swoją tożsamość kulturową budowały na tym samym fundamencie grecko-rzymskiego antyku i religii chrześcijańskiej. Twórczość malarzy i rzeźbiarzy polskich przedstawiono w kontekście wybranych prac reprezentantów innych narodowości. Konfrontacja dzieł twórców z różnych krajów Europy pozwala pokazać wspólnotę ich dążeń artystycznych. Peregrynacje po Europie, wynikające m.in. z konieczności kształcenia w zagranicznych akademiach sztuk pięknych, poszukiwanie malarskich motywów krajobrazowych we Włoszech, Francji czy Skandynawii, udział w międzynarodowych wystawach, wreszcie studyjne wyjazdy do Paryża – wszystko to sprawiło, że większość polskich twórców doskonale orientowała się w aktualnych wydarzeniach artystycznych, dominujących trendach i tendencjach. Układ ekspozycji pozwala uchwycić wzajemne relacje pomiędzy dziełami powstałymi w analogicznym czasie w różnych krajach Europy.
Galeria Wzornictwa Polskiego
W galerii zaprezentowano najważniejsze zjawiska w polskim wzornictwie od początku XX wieku po czasy współczesne. Ekspozycja ilustruje, w jaki sposób myślano o projektowaniu w różnych epokach i środowiskach twórczych – od kręgu zakopiańskiego, Warsztatów Krakowskich, Spółdzielni Artystów „Ład” i modernistów z grupy „Praesens”, poprzez powojenny czas odbudowy, socrealizm, odwilż i poodwilżową nowoczesność, aż do przykładów najlepszego współczesnego designu. Osobne miejsce znajdują w niej zagadnienia związane z projektowaniem przemysłowym, projektami dla dzieci oraz etnoprojektowaniem. Prezentowane są m.in. popularne odbiorniki telewizyjne i radiowe, meble, tkaniny, sprzęt gospodarstwa domowego, zabawki i inne przedmioty codziennego użytku. Realizacje seryjne, jak również projekty, modele i prototypy polskich autorów, które nie zaistniały w powszechnym odbiorze. Całość dopełniają materiały fotograficzne i fragmenty archiwalnych kronik filmowych.
Zasady bezpieczeństwa
Zasady zwiedzania zostały przystosowane do nowych wymogów sanitarnych. Na terenie MNW – w galeriach, holach, parkach i ogrodach oraz na dziedzińcach – obowiązuje zakaz zgromadzeń. Należy zachować odstęp minimum dwóch metrów od innych osób (wyjątkiem są opiekunowie z dziećmi lub z osobami niepełnosprawnymi). Na terenie mogą przebywać wyłącznie zwiedzający w maseczkach, a przed wejściem należy zdezynfekować ręce. Wprowadzono również ograniczenia w liczbie osób jednocześnie zwiedzających wystawy, a także w korzystaniu z muzealnej szatni, księgarni i wind. Muzeum zachęca do zakupu biletów online oraz płatności bezgotówkowych. Wszystkie materiały edukacyjne oraz audioprzewodniki udostępniono nieodpłatnie na stronie internetowej – druki i zestawy stacjonarne nie będą dostępne.
Edukacja i wydarzenia
Ze względów bezpieczeństwa w nadchodzących tygodniach działalność edukacyjna będzie prowadzona wyłącznie online, w ramach akcji #niebawemwMNW. Wszystkie stacjonarne lekcje muzealne, oprowadzania i warsztaty, a także imprezy masowe (koncerty, konferencje, wernisaże i spotkania autorskie) zostały odwołane.
Godziny otwarcia
Ekspozycje będzie można oglądać od wtorku do niedzieli, w godzinach od 10.00 do 16.00. Zostanie wprowadzony rotacyjny harmonogram otwarcia wystaw. W środę i sobotę będzie można oglądać zbiory galerii stałych znajdujących się na parterze (Galeria Faras i Galeria Sztuki Średniowiecznej), a w czwartek, piątek i niedzielę wyłącznie ekspozycje na pierwszym i drugim piętrze (Galeria Sztuki Dawnej, Galeria Sztuki XIX Wieku i Galeria Wzornictwa Polskiego). We wtorki galerie będą otwarte naprzemiennie. 12 i 19 maja oraz 9 i 16 czerwca można zwiedzić wyłącznie galerie znajdujące się na parterze. Pozostałe galerie, umiejscowione na pierwszym i drugim piętrze, będą otwarte 26 maja oraz 2, 23 i 30 czerwca. Aktualne informacje na temat otwarcia poszczególnych galerii znajdują się w regulaminie zwiedzania i na stronie internetowej.
Nowy bilet
W związku z powyższymi zmianami zwiedzającym zaproponowano nowy bilet wstępu, który upoważnia posiadacza do dwóch wizyt w muzeum w ciągu tygodnia. Zwyczajowo, w każdy wtorek bilet wstępu na galerie stałe jest bezpłatny. W celu zapewnienia osobom korzystającym z bezpłatnych biletów dostępu do wszystkich galerii wprowadzony został naprzemienny harmonogram otwarcia we wtorki.
Plan wystaw
Koniecznością stała się także aktualizacja planu wystaw czasowych. Jako pierwsza – w sierpniu – zostanie otwarta wystawa reporterska Fotorelacje. Wojna 1920. To opowieść wojenna udokumentowana zdjęciami zarówno zawodowych fotoreporterów, jak amatorów, świadków wojny polsko-bolszewickiej. Ekspozycja arcydzieł malarstwa polskiego Polska. Siła obrazu została przesunięta na wrzesień. Wydarzeniem roku będzie grudniowe otwarcie Galerii Sztuki Starożytnej w nowej odsłonie. Realizacja innych zaplanowanych na rok 2020 wystaw została odsunięta w czasie. Sytuacja epidemiologiczna w Polsce jest jednak zmienna, możliwe są więc zarówno dalsze korekty harmonogramu, jak i całkowita rezygnacja z niektórych ekspozycji. – Prezentacja dzieł Anny Bilińskiej, wystawa chopinowska i wystawy czasowe w Oddziałach MNW to projekty, w które włożyliśmy bardzo dużo pracy. Uwzględniając realia, będziemy dążyli do ich realizacji w przyszłości. Dzieła sztuki przetrwały już epidemie starożytności i średniowiecza, wojenną pożogę i rabunki. Niezmiennie cierpliwie na nas czekają i nadal zachwycają swoim pozaczasowym pięknem – podkreśla Łukasz Gaweł, p.o. dyrektor.
zdjęcia: Bartosz Bajerski, Monika Bajkowska