Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Konferencje i prelekcje » Wrocław: Moda i kino. Kostiumy filmowe z kolekcji CeTA w Pawilonie Czterech Kopuł

Moda i kino. Kostiumy filmowe z kolekcji CeTA w Pawilonie Czterech Kopuł

Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Moda i kino.

Kostiumy filmowe z kolekcji CeTA w Pawilonie Czterech Kopuł

ul. Wystawowa 1, Wrocław

17 września30 grudnia 2017 roku

kuratorki: dr Małgorzata Możdżyńska-Nawotka, Maria Anna Duffek

Kostiumy z najbardziej znanych polskich filmów zrealizowanych w słynnej wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych, ich projekty, fragmenty scenografii oraz dokumentacja fotograficzna znajdą się na wystawie przygotowanej przez Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej we współpracy z Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA. Pokazane zostaną stroje noszone przez m.in. Zbigniewa Cybulskiego, Beatę Tyszkiewicz, Kalinę Jędrusik, Leona Niemczyka, Annę Dymną w takich filmach jak Popiół i diament, Rękopis znaleziony w Saragossie, Sami swoi, Lalka.

W listopadzie 2011 r. Wytwórnia Filmów Fabularnych we Wrocławiu została przekształcona w Centrum Technologii Audiowizualnych (CeTA), które przejęło też należące do niej magazyny kostiumów. W 2013 r., z inicjatywy dyrektora CeTA, pana dr. Roberta Banasiaka, i z pomocą finansową Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, rozpoczęto pionierski program renowacji wybranych kostiumów, prowadzony pod kierunkiem pani kostiumograf Marii Duffek. Zorganizowanie prezentacji strojów właśnie w Pawilonie Czterech Kopuł jest nieprzypadkowe. Budynek przez kilkadziesiąt lat należał do wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych. W jego wnętrzach były kręcone i montowane filmy, znajdowały się magazyny i rekwizytornie. W 2009 r. został przekazany Muzeum Narodowemu we Wrocławiu, w latach 2013-2015 został odrestaurowany i odzyskał swą pierwotną funkcję wystawienniczą.

Na wystawie zaprezentowane zostaną kostiumy z filmów, które powstawały w okresie trzydziestu lat od odwilży do schyłku PRL. Symbolicznie te ramy wyznaczają: Popiół i diament (1958), arcydzieło Polskiej Szkoły Filmowej, i Klątwa Doliny Węży (1987), rodzima wersja globalnego Kina Nowej Przygody.

– Choć powstały w okresie już zamkniętym, wyznaczając często kamienie milowe polskiej kinematografii, to pozostają żywe dla współczesnej widowni – mówi pani dr Małgorzata Możdżyńska-Nawotka, kuratorka wystawy. – Nie gaśnie fascynacja postacią Zbyszka Cybulskiego, którego rola Maćka Chełmickiego w Popiele i diamencie uczyniła największą gwiazdą w historii polskiego kina. Rękopis znaleziony w Saragossie stał się najbardziej znanym na świecie polskim filmem, źródłem inspiracji dla wielkich współczesnych reżyserów. Beata Tyszkiewicz jako Izabela Łęcka w reżyserowanej przez Hasa Lalce nosiła stylowe kostiumy z niezrównaną gracją. Test pilota Pirxa przeżywa renesans na międzynarodowych festiwalach filmów fantastycznonaukowych. Żywą legendą pozostaje Na srebrnym globie, którego produkcję brutalnie przerwano z powodów ideologicznych, a dekoracje i kostiumy zniszczono, poza tymi, które przetrwały we Wrocławiu.

To wyjątkowe przedsięwzięcie wystawiennicze – uważa pan dr hab. Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu. – Naszym celem jest przypomnienie wybitnych dzieł polskich projektantów i kostiumografów zaangażowanych w dawnej Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu oraz ukazanie w nowym świetle niedocenianej i często pozostającej w cieniu dyscypliny artystycznej, jaką jest kostiumografia. Kostium filmowy, elementy garderoby to wytwory o charakterze prawie że użytkowym, będące tylko rodzajem niezbyt trwałej dekoracji, temporalnym i okazjonalnym. Muzeum, decydując się na tę prezentację, bardzo świadomie dokonało symbolicznej nobilitacji kostiumu filmowego. Uczyniło go obiektem wizualnej adoracji, pozbawiło autorskiej anonimowości, przypomniało konkretnych wybitnych polskich aktorów, którzy z niego korzystali podczas odgrywania swoich pamiętnych ról, pokazało w zupełnie nowym kontekście jego materialne bogactwo oraz mistrzostwo wykonania.

Zwiedzający zobaczą prace najlepszych polskich projektantów pracujących w WFF we Wrocławiu: Lidii i Jerzego Skarżyńskich, Janiny Koźmińskiej, Barbary Ptak, Magdaleny Tesławskiej, Alicji Wasilewskiej.

Wystawie towarzyszy publikacja autorstwa dr Małgorzaty Możdżyńskiej-Nawotki pod tytułem Moda i kino. Kostiumy filmowe z kolekcji CeTA w Pawilonie Czterech Kopuł.

PMK Design
© Organizacja Monarchistów Polskich 1989–2024 · Zdjęcie polskich insygniów koronacyjnych pochodzi z serwisu replikiregaliowpl.com.