Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Konferencje i prelekcje » Warszawa: Rok Wazowski 2019 (wykłady, koncerty, spotkania)

Rok Wazowski 2019 (wykłady, koncerty, spotkania)

Zamek Królewski w Warszawie — Muzeum

Rok Wazowski 2019

Cykl wykładów związanych z okresem panowania dynastii Wazów w Polsce pozwoli przyjrzeć się tej epoce od strony społeczno-ustrojowej, kulturowej, historycznej, archeologiczno-architektonicznej i militarnej. Wystąpieniom towarzyszyć będzie prezentacja dokumentacji fotograficznej oraz źródeł ikonograficznych.

Bilety wstępu w cenie 10 zł są dostępne w kasie Zamku (plac Zamkowy 4).

18 września 2019 r., godz. 17.00 – Mecenat artystyczny Wazów. Prowadzenie: pan dr Artur Badach, Sala Odczytowa (Kinowa)

Wazowie zasiadali na tronie polskim przez prawie wiek. Ich mecenat obejmuje ogromną liczbę artystycznych realizacji. Zgodnie z ówczesną modą, władcy z tej dynastii lubili otaczać się pięknymi przedmiotami. Szczególną uwagę przykuwali do kreowania swojego wizerunku jako potomków wielkich Jagiellonów, upamiętniając swe sukcesy polityczne i militarne. A wiek XVII obfitował w wojny, zwłaszcza ze Szwedami… O mecenacie artystycznym polskich Wazów opowie kurator Ośrodka Sztuki Zamku Królewskiego w Warszawie.

16 października 2019 r., godz. 17.00 – Piórem poety. Wazowie w twórczości epickiej i okolicznościowej Samuela Twardowskiego. Prowadzenie: pan prof. dr hab. Roman Krzywy, Sala Odczytowa (Kinowa)

27 października 2019 r., godz. 12.00 – Teatr na dworze królewskim Władysława IV. Prowadzenie: pani Joanna Szumańska, Sala Odczytowa (Kinowa)

27 listopada 2019 r., godz. 17.00 – Villa Regia / Pałac Kazimierzowski. Dzieje wazowskiej rezydencji w świetle interdyscyplinarnych badań dna Wisły. Prowadzenie: pan dr hab. Hubert Kowalski, Sala Odczytowa (Kinowa)

***

25 maja 2019 r., godz. 13.00 – Obrona i zdobywanie Zamku Warszawskiego w dobie wojen szwedzkich. Prowadzenie: pan prof. Mirosław Nagielski (Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego), Sala Odczytowa (Kinowa)

Po każdym z wykładów pracownicy Działu Archeologicznego zapraszają na oprowadzanie po reliktach fortyfikacji (eksponowanych na terenie Arkad Kubickiego).

9 czerwca 2019 r., godz. 12.00 – „(…) wystroiła mi ją tyż cale po francusku…” – zmiany w ubiorach polskich szlachcianek za sprawą Ludwiki Marii Gonzagi. Prowadzenie: pani Elżbieta Dunin-Wąsowicz, Sala Odczytowa (Kinowa)

19 czerwca 2019 r., godz. 17.00 – „W złoto i perły szyję miewałam ubraną abym światu nad inne była pokazaną” – wystawa klejnotów polskich XVI-XVII w. w Zamku Królewskim. Prowadzenie: pani Anna Saratowicz-Dudyńska, pan Dariusz Nowacki, Sala Odczytowa (Kinowa)

17 lipca 2019 r., godz. 17.00 – Klejnoty miłosne w XVII-wiecznej Polsce. Prowadzenie: pan dr Jacek Żukowski, Sala Odczytowa (Kinowa)

28 lipca 2019 r., godz. 12.00 – Król szuka żony. Polityka matrymonialna polskich Wazów. Prowadzenie: pani dr Aleksandra Barwicka-Makula, Sala Odczytowa (Kinowa)

***

Koncert z cyklu Rok Wazowski

Sala Wielka, 29 września 2019 r., godz. 18.00

Program:

Marcin Mielczewski (?-1651)

Canzona prima a due

Deus in nomine Tuo

bas solo, dwoje skrzypiec, fagot, wiolonczela, pozytyw

Tarkwiniusz Merula (ok. 1590-1665)

utwory instrumentalne

La Piva à 4

La Merula à 4

La Merula à 2 violiuni, violone e basso continuo

Jan Chrzciciel Cocciola

Jubilate Deo

Populus Eius

chór, dwoje skrzypiec, wiolonczela, fagot, pozytyw

Przerwa

Tarkwiniusz Merula (ok. 1590-1665)

utwory instrumentalne

La Polachina à 2 violini e basso continuo

Ruggiero à 2 violiuni, violone e basso continuo

Kacper Förster (1616-1673)

Jesu dulcis memoria

bas solo, dwoje skrzypiec, wiolonczela, pozytyw

Dulcis amor Jesu

dwa soprany, dwoje skrzypiec, wiolonczela, pozytyw

Jan Chrzciciel Cocciola

Omnes sitientes

O Maria Dei Genitrix

Vulnerasti cor meum

chór, dwoje skrzypiec, wiolonczela, fagot, pozytyw

Bilety: 30 zł (normalny) i 20 zł (ulgowy) – do nabycia w kasie Zamku oraz online.

***

RIVERENZA II – Zabawy Przyjemne i Pożyteczne

Festiwal Tańca i Kultury Dawnej

21–22 września 2019 r., godz. 16.00

I znów nadchodzi piękny czas, gdy zmęczone upałem lato zaczyna wypatrywać jesiennego wytchnienia, odpoczynku na ławce w Ogrodzie Dolnym, chłodu w podcieniach Arkad Kubickiego… Tak było przed stu laty, tęskniono zapewne podobnie przed laty czterystoma – choć zamkowe mury niemal bezpośrednio omywała wówczas jedna z bohaterek naszych spotkań, rzeka Wisła, a o Arkadach nikomu się jeszcze nie śniło. Ale jak Zamek Zamkiem – zawsze w nim tańczono, muzykowano i bawiono się w teatr. A mecenasami życia artystycznego najwyższej próby byli oczywiście Wazowie. Wyruszmy więc im naprzeciw. Zabawmy się przyjemnie i pożytecznie. Posmakujmy klimatu tworzonego przez północne wiatry łagodzone słońcem architektów z Italii i lekkością francuskiego pióra.

Przyjemne będą z pewnością tańce, których choreografie oparto na świadectwach barokowych traktatów. Postaramy się odwołać do literackiej tradycji – rodzimej i zagranicznej – związanej z tymi jakże burzliwymi czasami w Europie i w Rzeczpospolitej. Posłuchamy, co grało w duszach i w komnatach synów króla Zygmunta.

A pożytecznie będzie przyjrzeć się Zamkowi dzisiejszemu w aspekcie trwałości wazowskiej spuścizny, nie zawsze dostrzegalnej na pierwszy rzut oka. Dowiedzieć się, jak rzymskie wakacje Władysława IV nieodwracalnie zmieniły losy polskiego teatru i wreszcie zastanowić się, który z nich – Jan Matejko czy Henryk Sienkiewicz? – miał większy wpływ na kształtowanie wciąż żywej polskiej mitologii historycznej. A obu w czasie RIVERENZY spotkamy!

O czym zapewniają Państwa nieustannie krążące po tych komnatach duchy. One też wystąpią.

21 września 2019 r.

godz. 16.00 Wazowie w płaszczu Rzeczypospolitej, czyli Sienkiewicz jako Matejko literatury polskiej – oprowadzanie tematyczne po ekspozycji zamkowej, pp. Daniel Artymowski i Paweł Tyszka, zbiórka w Sieni Wielka

godz. 17.30 Płaszcz Radziwiłłów – przedstawienie, Teatr Atlantis, pałac Pod Blachą

godz. 18.30 Ballada – spektakl taneczny, Pawanilia, Arkady Kubickiego

godz. 19.30 Muzeum Figur Woskowych – Nieczynne – spektakl taneczny, Ver Vetustatis, Arkady Kubickiego

22 września 2019 r.

godz. 16.00 Opera Władysława IV na Zamku Królewskim – wykład, p. dr Barbara Osterloff, Sala Kinowa

godz. 17.30 Z rewerencją – dla króla – koncert, Canor Anticus, Arkady Kubickiego

godz. 18.30 Cyd – Inspiracje – impresja teatralna i taneczna, Theatrum i Atlantis, Arkady Kubickiego

***

Jedwab i porcelana – koncert kameralny

22 września 2019 r., godz. 18.00

W programie utwory Jerzego Fryderyka Haendla i Antoniego Vivaldiego

Wykonawcy: Li Ge – sopran, Liu Yang – sopran

Orkiestra Royal Baroque Ensemble pod dyrekcją Lilianny Stawarz

Bilety: 40 zł (normalny), 20 zł (ulgowy)

Bilety są dostępne w przedsprzedaży na bilety24.pl oraz do nabycia w kasie festiwalowej bezpośrednio przed koncertem. Możliwość rezerwacji biletów pod adresem bilety@drammapermusica.pl.

Przy sprzedaży internetowej doliczana jest prowizja. Bilety ulgowe przysługujące uczniom i studentom do 26. roku życia oraz seniorom powyżej 70. roku życia można nabyć wyłącznie w kasie festiwalowej przed wydarzeniem po okazaniu dokumentu uprawniającego do ulgi.

***

XVIII sesja naukowa z cyklu Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce

pt. Rządzić i olśniewać. Biżuteria w Polsce – nowożytność i czasy nowsze

12-13 czerwca 2019 r.

Oddział Toruński Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Zamek Królewski w Warszawie

Sala Koncertowa, wstęp wolny

Zainteresowanych słuchaczy prosimy o rejestrację przez formularz.

To już osiemnaste spotkanie z cyklu Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce, a dziesiąte poświęcone klejnotom i biżuterii w Polsce. Projekt ten, zainicjowany przez panią Katarzynę Kluczwajd, od roku 2000 organizowany przez Oddział Toruński Stowarzyszenia Historyków Sztuki wraz z partnerami, przyczynił się do wzbogacenia stanu badań dotyczącego dawnego zegarmistrzostwa, odlewnictwa, a przede wszystkim klejnotów i biżuterii.

Tegoroczna konferencja poświęcona jest zagadnieniom związanym z wydarzeniem wyjątkowym, jakim jest ekspozycja Rządzić i olśniewać. Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII wieku. Wystawa została przygotowana przez zespół Zamku Królewskiego w Warszawie wraz ze współpracownikami w ramach obchodów Roku Wazowskiego. Będzie mowa m.in. o sukienkach – rubinowej i diamentowej – obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej i o niedawno odkrytym skarbie z Bydgoszczy. Tradycyjnie w drugiej części spotkania poruszone zostaną zagadnienia spoza głównego stylistycznego i chronologicznego obszaru badawczego tego spotkania, od kwestii funkcji biżuterii, stylistyki, przez historiografię i podsumowania na stulecie niepodległości, po biżuterię najnowszą i egzotyczną włącznie. Podczas sesji naukowej wystąpią badacze z kilku ośrodków naukowych, muzealnicy, konserwatorzy, kuratorzy, a także właścicielka firmy jubilerskiej.

Sesje naukowe Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce oraz tomy posesyjne weszły do stałego kalendarza badaczy sztuki użytkowej w Polsce – szczególnie biżuterii, wielokrotnie inspirowały i skonsolidowały środowisko osób zajmujących się tą tematyką. Książki z serii Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce znajdują się w zbiorach wielu bibliotek naukowych, nie tylko europejskich, są niezbędne dla badaczy, konserwatorów, studentów zainteresowanych dziejami rzemiosła artystycznego.

PROGRAM

12 czerwca 2019 r.

godz. 9.30 otwarcie konferencji

pan prof. dr hab. Wojciech Fałkowski, dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie – Muzeum

pan dr hab. Michał Pszczółkowski, prezes Oddziału Toruńskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki

pani Katarzyna Kluczwajd, członek Zarządu Oddziału Toruńskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki

I Panel

godz. 10.00–12.15

pani Danuta Szewczyk-Prokurat, pan Dariusz Nowacki, Zamkowa wystawa klejnotowa i problem cezur w polskim jubilerstwie

pani dr Magdalena Piwocka, pan Dariusz Nowacki, Czego uczy autopsja sukienki rubinowej do obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej na Jasnej Górze?

pani Anna Sypek, Ze studiów nad typologią jubilerskich ozdób stroju w Polsce w pierwszej połowie XVII w. na przykładzie klejnotów z sukienki diamentowej obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej

pani Danuta Szewczyk-Prokurat, Z sukien na sukienki… O XVII-wiecznych zabytkach jubilerstwa w polskich zasobach kościelnych

godz. 12.15–13.30 przerwa kawowa i zwiedzanie wystawy

II Panel

godz. 13.30–15.00

pan dr hab. Michał F. Woźniak, Klejnoty z tak zwanego Skarbu Bydgoskiego

pan Michał Błaszczyński, Wielkopolskie złotnictwo sakralne jako „skarbczyk klejnotów nowożytnych”

pan dr Paweł Dettloff, Ozdoby obrazu Matki Boskiej Mstowskiej – nieznany zespół nowożytnej biżuterii

godz. 15.00–16.15 przerwa

III Panel

godz. 16.15–17.30

pan Jerzy Żmudziński, Jeszcze o zapomnianych polskich klejnotach królewskich

pan Tadeusz Piotr Galant, Nie tylko wieniec Bony. Monstrancja z Podkamienia okiem konserwatora

pan dr hab. Michał Myśliński, Środowisko złotników krakowskich w XVIII w. – perspektywy badawcze

13 czerwca 2019 r.

I Panel

godz. 9.00–11.15

pani Dorota Zahel, Różańce i decymki z kamieni jubilerskich w zbiorach Muzeum Archidiecezjalnego w Przemyślu

pan Marcin Ignaczak, pan Andrzej Sikorski, pani Iwona Dębska, pan Michał Błaszczyński, Ozdobne nakrycie głowy z poznańskiej kolegiaty

pani Barbara Dolczewska, Zawieszenia, naszyjniki i łańcuchy w poznańskich inwentarzach mieszczańskich XVI–XVII w.

pani Anna Saratowicz-Dudyńska, O niektórych akcesoriach stroju męskiego w XVII w.

godz. 11.15–11.30 przerwa kawowa

II Panel

godz. 11.30–13.45

pani Renata Sobczak-Jaskulska, Biżuteria Jadwigi z Mieszkowa Rogalińskiej

pani Katarzyna Kluczwajd, O ozdobach torunian w ikonografii – wybrane przykłady

pani Monika Paś, Między klejnotami a hergewetem. Laski, trzciny i kostury w dawnych inwentarzach ruchomości

pani dr Ewa Wieruch-Jankowska, Biżuteria do włosów w XIX w. – deskrypcja grzebieni i spinek

godz. 13.45–14.45 przerwa

III Panel

godz. 14.45–17.00

pani dr hab. Ewa Letkiewicz, Franciszek Jaworski – pierwszy historiograf biżuterii polskiej

pani dr hab. Joanna Minksztym, Klejnoty nomadów. Biżuteria afgańska z kolekcji Muzeum Etnograficznego w Poznaniu

pani Anna Wójcik, PL 100. Sto lat polskiej biżuterii artystycznej

pani Maria Magdalena Kwiatkiewicz, O książce „Artyści złotnicy. Rozmowy o polskiej biżuterii”

podsumowanie i zamknięcie obrad

***

Zapraszamy na koncert Polskiej Opery Królewskiej

Klaudiusz Monteverdi – Orfeusz

Sala Wielka, 19 i 20 lipca 2019 r., godz. 19.00

Orfeusz Monteverdiego nie należy do tych jednoznacznych dzieł, które tłumaczą się tylko w jeden sposób i mają jedną warstwę, jedną płaszczyznę znaczeń. Przeciwnie – zaliczyć go trzeba do tych arcyutworów ludzkiego ducha, które komunikują nam znacznie więcej, niż ujawnia ich fabuła rozumiana dosłownie jako pewien ciąg wydarzeń dramatycznych – tak pisze Ewa Obniska, autorytet najwyższej próby.

Zaiste, Monteverdi dokonał dzieła o kardynalnym znaczeniu dla dziejów kultury europejskiej. Tworząc sceniczną postać Muzyki, uwolnił muzykę od obowiązku dźwigania Słowa, a uczynił ją skrzydlatym żywiołem metafizycznej wolności Słowa. Dla Monteverdiego Muzyka była rzeczywistym i absolutnym początkiem opery, a paradoksalnie służyła prymatowi Słowa. Dla tejże Muzyki kompozytor niejako stworzył Ołtarz – symboliczną przestrzeń jej rozbrzmiewania, tak by mogła definiować scenariusz ruchu – czyli __topo–grafię_ Orfeusza: kompozycję, rytm, strukturę gestu, dynamikę wzajemnych relacji. Harmonizując śpiew i ruch w jednorodny kształt sceniczny, stanowi pierwszą lekcję praktycznego postępowania reżysera z partyturą w operze.

Świadomość zamierzonego efektu muzycznego oraz możliwość uzyskania na scenie odpowiadającego mu efektu teatralnego jest perfekcyjnie, ale w sposób nieoczywisty zapisana w tekście partytury. Kompozytor zapisał językiem muzyki to, czego doświadczyć ma widz patrzący na przedstawienie. Gdy w ten sposób czytamy partyturę, udaje się nam ją przełożyć na znaki teatralne i doprowadzić do rezultatu scenicznego, którego siła i teatralna uroda nieporównywalna jest z jakimkolwiek innym rozwiązaniem.

Cała partytura Monteverdiego zbudowana jest z emocjonalnych i sonorycznych kontrastów. W swej strukturze nawiązuje do reguł dramaturgii w teatrze starożytnej Grecji. Monteverdi podkreśla całkowitą i absolutną jednorodność muzyki, nadając jej w ten sposób ascetyczny wymiar filozoficzny i mistyczny. Jego muzyka przedstawia w sposób widzialny to, co niewidzialne. W jego partyturze wyraziście widoczna jest orficka metafizyka oraz wzajemne przenikanie się trzech głównych żywiołów antyku: omoiosispathopoiskatharsis, tworzących stylistyczną jedność i zupełnie nowy kształt ekspresji dla Prawdy, Dobra i Piękna, rozpiętych między „grecką filozofię” i „europejską teologię”.

Monteverdi w finale swojej genialnej opery to, co mitologiczne przenika tym, co teologiczne, i ojciec (Apollo) wraz z synem (Orfeusz) wstępują do Nieba. Ten finał stanowi niezwykle ważny i znaczący akt dla całej późniejszej historii opery w Europie. To iście platońskie zakończenie, w którym miłość Orfeusza jest niewzruszona i pewna, a jego droga nie kończy się tu – na ziemi, lecz prowadzi do Ojca, do Nieba.

Orfeo Monteverdiego stanowi operową alegorię świata, która poprzez Wiarę odsłania Nadzieję, która prowadzi ku Wiecznej Miłości.

(Ryszard Peryt)

Krzysztof Garstka – klawesyn, kierownictwo muzyczne

Inscenizacja, scenografia, reżyseria według koncepcji Ryszarda Peryta

Sławomir Jurczak – opieka reżyserska

Romana Agnel – gest i ruch sceniczny

Marlena Skoneczko – kostiumy i rekwizyty

Lilianna Krych – przygotowanie zespołu wokalnego

Obsada:

Karol Kozłowski – Orfeo

Marta Boberska – Euridice, La Musica

Aneta Łukaszewicz – Speranza

Anna Radziejewka – Messaggera

Olga Pasiecznik – Proserpina

Marcin Gadaliński – Pastore (alto)

Zbigniew Malak – Pastore (tenore)

Mikołaj Zgódka – Pastore (tenore)

Julita Mirosławska – Ninfa

Sławomir Jurczak – Caronte

Marcin Pawelec – Plutone

Sylwester Smulczyński – Apollo, Eco

Zespół wokalny Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona

***

Koncert towarzyszący wystawie Rządzić i olśniewać. Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII w.

Sala Gwardii Konnej Koronnej, 9 czerwca 2019 r., godz. 18.00

Wykonawcy: Orkiestra Czasu Zarazy

Paweł Iwaszkiewicz – flet prosty, dulcian, pomort, Olena Yeremenko – skrzypce barokowe, nyckelharpa, Tomasz Frycz – wiolonczela barokowa, Maria Erdman – klawesyn, (gościnnie) Julita Mirosławska – sopran

Koncert składa się z dzieł kompozytorów w różny sposób związanych z królewskim rodem Wazów.

W programie:

Bartłomiej di Selma y Salaverde (ok. 1595-1638) – Baletto a 3

Tarkwiniusz Merula (ok. 1595-1665) – Canzona La Bellina

Klaudiusz Monteverdi (1567-1643) – Ohime ch’io cado

Tarkwiniusz Merula – Canzona La Strada

Tarkwiniusz Merula – Canzona La Loda

Tarkwiniusz Merula – Folle e ben che si crede

Tarkwiniusz Merula – Canzona La Bianca

Bartłomiej di Selma y Salaverde – Gagliarda a 3

Tarkwiniusz Merula – Sentirete una Canzonetta

Tarkwiniusz Merula – Canzona L’Ara

Tarkwiniusz Merula – Canzona La Ghisa

Klaudiusz Monteverdi – Quel sguardo sdegnosetto

Tarkwiniusz Merula – Cappricio chromatico

Tarkwiniusz Merula – Chiaccona

Bartłomiej di Selma y Salaverde – Corrente a 3

W ramach biletu o godz.17.00 zapraszamy na zwiedzanie wystawy Rządzić i olśniewać…, zbiórka w Sieni Wielkiej.

***

Koncert z cyklu Rok Wazowski

Sala Wielka, 26 maja 2019 r., godz. 18.00

W programie:

Cribrum musicum

Paweł Siefert (1586–1666) – Psalmus 30 Ich will dich preisen Herre Gott

Marek Scacchi (zm. 1662) – Cantate Domino

Marek Scacchi – Vobis datum est

Paweł Siefert – Psalmus 91 Wer in des Allerhöchsten Hut

Marek Scacchi – Kyrie et Christe eleison quatuor vocibus super Psalmum 91

Marek Scacchi – O Domine Jesu Christe

Paweł Siefert – Psalmus 111 Ich danck dir Herr von Hertzen

***

Marek Scacchi – Virgo clemens, Virgo pia

Paweł Siefert – Psalmus 33 Woll auff ihr Heiligen und Frommen

Marek Scacchi – Laudate pueri à 5

Paweł Siefert – Exaudiat te Dominus

Marek Scacchi – Da Pater extremae cum vitae advenerit hora

Marek Scacchi – Osanna Alleluia

Paweł Siefert – Psalmus 136 Lobt den Herren inniglich

Wykonawcy: Harmonia Sacra

Joanna Radziszewska-Sojka, Anna Zawisza – soprany, Łukasz Dulewicz – alt, Piotr Szewczyk, Łukasz Wilda – tenory, Andrzej Zawisza – bas, Teresa Piech, Judyta Tupczyńska – skrzypce, Justyna Młynarczyk – viola da gamba, Marcin Szelest – organy, kierownictwo artystyczne

Bilety w cenie 30 zł (normalny) i 20 zł (ulgowy) do nabycia w kasie Zamku oraz online.

***

Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

Sala Senatorska, 24 maja 2019 r., godz. 19.00

Program:

Gustaw Holst – St. Paul’s Suite op.29, nr 2

Dymitr Szostakowicz – Symfonia kameralna op. 110a

Mieczysław Karłowicz – Serenada op. 2 na orkiestrę smyczkową

Wojciech Kilar – Orawa na orkiestrę smyczkową

Wykonawcy: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Pierwszymi ważkimi dokonaniami młodego Mieczysława Karłowicza były pieśni – wydane drukiem zdobyły uznanie, autor jednak szybko całkowicie zarzucił utwory tego gatunku i zafascynowany arcydziełami muzyki neoromantycznej, poświęcił się wyłącznie twórczości orkiestrowej. W roku 1897 swą premierę (pod batutą jego berlińskiego nauczyciela Henryka Urbana) miała znakomita, czteroczęściowa Serenada op. 2 – pierwsze dzieło Karłowicza na orkiestrę (w tym wypadku smyczkową), do dziś cieszące się wielką i zasłużoną popularnością, urzekające swym liryzmem i pięknem muzycznych tematów.

Najbardziej znanym utworem z bogatej spuścizny brytyjskiego kompozytora Gustawa Holsta pozostają jego Planety – tym bardziej więc warto docenić przypomnienie ciekawego dzieła z 1913 roku zatytułowanego wówczas po prostu jako Suita C dur. Długo niepublikowana, została wyjęta z szuflady kompozytora dopiero w 1922, gdy dedykował ją londyńskiej szkole dla dziewcząt (z wdzięczności za zapewnienie mu nowej, wygodnej pracowni), w której przez wiele lat pracował – St. Paul’s Girls’ School, od której wzięła swój nowy tytuł: St. Paul’s Suite. Złożona z czterech zwięzłych, żartobliwych części (niemających nic wspólnego z sacrum, co zdaje się sugerować tytuł, gdy nie zna się jego genezy), zyskała sporą popularność jako wdzięczny utwór koncertowy.

W zupełnie inne ekspresyjne rejony przeniesie nas Symfonia kameralna Dymitra Szostakowicza – aranżacja (Rudolf Barszaj) jego VIII Kwartetu smyczkowego. Należy ona do najtragiczniejszych w wyrazie i najbardziej osobistych dzieł kompozytora, który z ironiczną goryczą pisał o nim, iż jest poświęcone „pamięci autora”. Powstająca w trudnym dla niego okresie, zawiera wiele symbolicznych autocytatów, a także swoisty dźwiękowy podpis – sekwencję dźwięków D-Es[=S]-C-H. Dobry nastrój powróci wraz z Orawą (1986) Wojciecha Kilara. Stanowi ona swoiste pendant do sławnego Krzesanego (1976); tworzona w dość ponurych czasach lat osiemdziesiątych, stanowiła dla autora odskocznię od społecznych i politycznych niepokojów tego czasu. Jest dziełem pogodnym, eufonicznym, kolejnym kompozytorskim hołdem dla ukochanych gór i muzycznego folkloru Podhala.

Zespół smyczków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus poprowadzi pani Anna Duczmal-Mróz, ceniona dyrygentka koncertująca na wielu ważnych scenach polskich i zagranicznych, pełniąca także funkcję drugiego dyrygenta Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus, założonej i prowadzonej przez jej matkę, panią Agnieszkę Duczmal. 

(oprac. Piotr Maculewicz)

Bilety dostępne na stronach www.bilety24.pl oraz www.ebilet.pl, a także pół godziny przed koncertem w Sieni Wielkiej.

***

Klub Honorowych Dawców Krwi PCK Dar Serca zaprasza na kolejną edycję akcji honorowego oddawania krwi i rejestracji potencjalnych dawców komórek macierzystych Królewski dar.

Zamek Królewski w Warszawie, 21 lipca 2019 r., godz. 11.00−16.00

Dobroczynna inicjatywa to wspólne przedsięwzięcie Klubu Honorowych Dawców Krwi PCK Dar Serca, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Zamku Królewskiego w Warszawie, Łazienek Królewskich, Rejonowego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa i Fundacji DKMS Polska.

***

Serdecznie zapraszamy osoby z niepełnosprawnością wzroku na zajęcia edukacyjne z audiodeskrypcją na żywo i tyflografiką towarzyszące wystawie Rządzić i olśniewać. Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII wieku. 19 lipca 2019 r., godz. 17.00, zbiórka w Sieni Wielkiej.

Prowadzenie: pan Tomasz Drapała. Spotkanie będzie okazją, by zwiedzić niezwykłą wystawę klejnotów, biżuterii i innych wyrobów złotniczych z XVI i XVII w. Zgromadzone na tej wyjątkowej ekspozycji obiekty przyjechały do Zamku z całego świata jedynie na kilka tygodni. Niektóre z eksponatów udostępnione są publiczności po raz pierwszy poza miejscem stałego przechowywania.

Na zajęciach uczestnicy dowiedzą się m.in., jak wyglądają: kamea z wizerunkiem królowej Bony, naszyjnik królewny Katarzyny i orzeł ze skarbca Ludwika XIV. Odpowiemy także na pytania, czym różniły się XVII-wieczne pierścionki zaręczynowe od dzisiejszych i jaki kształt miały ślubne korony. Wyjaśnimy również, w jakim celu ofiarowano w prezencie miniaturowe trumny, i dla kogo stworzono diamentową sukienkę.

Wstęp wolny, obowiązują zapisy: tel. 664 118 360.

***

Program edukacyjny do wystawy Rządzić i olśniewać…

Wokół królewskiego dworu– cykl warsztatów dla dzieci w wieku od 5 do 10 lat

Program:

8 czerwca 2019 r. – Lubię podróże – jak podróżowano w dawnych czasach?, pani Anna Czekaj

13 lipca 2019 r. – W królewskim skarbcu – o biżuterii, pani Marta Tarnawska-Banaszek

Wstęp z biletem rodzinnym w cenie 5 zł, godz. 11.00, zbiórka w Sieni Wielkiej.

***

Lato w Zamku 2019 – zajęcia dla dzieci w wieku od 6 do 12 lat

Program:

2 lipca 2019 r. – Tajemnice królewskiego skarbca, pani Anna Gapys

4 lipca 2019 r. – Portret w czerwieni i złocie, pani Karolina Sawicka

9 lipca 2019 r. – Jak zostać królem?, pan Wojciech Siwek

11 lipca 2019 r. – W królewskiej garderobie, pani Paulina Zielińska

16 lipca 2019 r. – Portret w czerwieni i złocie, pani Karolina Sawicka

18 lipca 2019 r. – Tajemnice królewskiego skarbca, pani Anna Gapys

23 lipca 2019 r. – W królewskiej garderobie, pani Paulina Zielińska

25 lipca 2019 r. – Jak zostać królem?, pan Wojciech Siwek

30 lipca 2019 r. – Portret w czerwieni i złocie, pani Karolina Sawicka

1 sierpnia 2019 r. – Tajemnice królewskiego skarbca, pani Anna Gapys

6 sierpnia 2019 r. – W królewskiej garderobie, pani Paulina Zielińska

8 sierpnia 2019 r. – Jak zostać królem?, pan Wojciech Siwek

Wstęp z biletem rodzinnym w cenie 5 zł, godz. 11.00, zbiórka w Sieni Wielkiej. 

Lato w Zamku Królewskim 2019

***

Szlakiem Orientalnych Opowieści

W pałacu Pod Blachą znajduje się, jedna z najcenniejszych na świecie, kolekcja Kobierców Wschodnich z daru Teresy Sahakian. W tajemniczej atmosferze Orientu proponujemy rodzicom i dzieciom udział w cyklu zajęć. Nasza oferta obejmuje: warsztaty muzyczne, plastyczne, prezentację orientalnych baśni i legend, spotkania z muzykami oraz wizyty autorów książek dla dzieci. Naszym zamysłem jest wspólne działanie dorosłych i dzieci.

Wstęp: 5 zł. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc prosimy, aby jednemu dziecku towarzyszył jeden opiekun.

26 maja 2019 r., godz. 12.00 – Drejdlu, drejdlu! Kręć się, kręć – opowieści żydowskie dla dzieci. Prowadzenie: pani Agnieszka Aysen Kaim, pan Albert Kwiatkowski (Grupa Studnia O.), pani Katarzyna Enemuo (Kapela Jazgotki)

Podczas spotkania usłyszymy historie z dalekich i całkiem bliskich krajów, a ich bohaterami będą zarówno dzieci, jak i dorośli, w których nadal drzemie dziecięca wrażliwość. Obok tradycyjnych opowieści o żydowskich i bliskowschodnich bohaterach poznamy losy małego Abramka, żydowskiego chłopca z Warszawy, który podczas II wojny światowej trafił do miasta Isfahan w dalekim Iranie, aby znaleźć tam schronienie wraz z rówieśnikami uciekającymi z Polski.

***

Zamkowa Akademia Młodego Eksploratora

Zajęcia dla dzieci w wieku od 8 do 12 lat, podczas których poznają fascynujące dzieła sztuki, a także wykonają prace plastyczne związane z danym tematem. Uczestnicy mogą uzyskać dyplom ukończenia Akademii (wymagana obecność na przynajmniej sześciu zajęciach).

Zapraszamy: godz. 10.00 i 11.00, zbiórka w pałacu Pod Blachą.

Wstęp: 5 zł. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc prosimy, aby jednemu dziecku towarzyszył jeden opiekun.

25 maja 2019 r.

Włoskie niebo nad Warszawą. Mistrz Canaletto i jego dzieła

8 czerwca 2019 r.

W blasku klejnotów, czyli o jubilerstwie czasów Wazów

(zajęcia towarzyszące wystawie Rządzić i olśniewać. Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII w.)

Prowadzenie: państwo Dorota i Sławomir Szczoccy

PMK Design
© Organizacja Monarchistów Polskich 1989–2018 · Zdjęcie polskich insygniów koronacyjnych pochodzi z serwisu replikiregaliowpl.com.