Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Konferencje i prelekcje » Warszawa: Olga Boznańska (1865-1940)

Olga Boznańska (1865-1940)

Muzeum Narodowe w Warszawie

Olga Boznańska (1865-1940)

26 lutego-2 maja 2015 roku

Muzeum Narodowe w Warszawie

Aleje Jerozolimskie 3

Przypadająca 15 kwietnia 2015 roku 150. rocznica urodzin Olgi Boznańskiej stała się inspiracją do zaprezentowania w muzeach narodowych – krakowskim i warszawskim – twórczości jednej z najwyżej cenionych polskich malarek, zaliczanych do ścisłego grona najwybitniejszych artystek europejskich. Ekspozycja pod honorowym patronatem małżonki prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, pani Anny Komorowskiej została otwarta w Muzeum Narodowym w Warszawie 26 lutego 2015 roku i trwać będzie do 2 maja tego roku.

fot. B. Bajerski

Olga Boznańska pozostawiła bogatą spuściznę artystyczną, o pierwszorzędnym znaczeniu dla polskiej sztuki przełomu XIX i XX wieku. Urodzona w Krakowie, córka Francuzki i Polaka, edukację artystyczną rozpoczęła w rodzinnym mieście. Naukę malarstwa kontynuowała w Monachium. Zachęcona sukcesami, w 1898 roku osiadła w Paryżu, artystycznej stolicy świata. Tam rozwinęła się jej kariera portrecistki.

Muzeum Narodowe w Warszawie zaprezentuje 150 prac Boznańskiej z różnych okresów jej twórczości oraz kilkanaście obrazów innych artystów, zarówno tych, z którymi tradycyjnie bywa konfrontowana, jak i dzieł otwierających nowe konteksty. Zestawienie obrazów Boznańskiej z arcydziełami takich twórców jak Dydak Velázquez (Portret Marianny Austriaczki z Muzeum Thyssen-Bornemisza w Madrycie), Edward Manet, Eugeniusz Carrière, Henryk Fantin-Latour i Edward Vuillard (obrazy ze zbiorów paryskiego Muzeum d’Orsay) oraz z drzeworytami japońskimi ukaże jej twórczość w perspektywie sztuki światowej. Wyjątkową atrakcją warszawskiej wystawy będzie znakomity obraz pędzla Jakuba Abbotta McNeilla Whistlera Harmonia w szarości i zieleni: Miss Cicely Alexander, wypożyczony na pierwszy miesiąc expozycji przez Tate w Londynie (do 25 marca).

Na wystawie przedstawione zostaną najsłynniejsze dzieła Boznańskiej z polskich zbiorów publicznych, m.in. z Muzeów Narodowych Krakowa, Warszawy, Poznania i Wrocławia oraz Biblioteki Polskiej w Paryżu. Znajdą się na niej również niepokazywane dotąd w Polsce dzieła Boznańskiej z kolekcji Muzeum d’Orsay, Galerii Ca’Pesaro w Wenecji i Muzeum Telfair w Savannah. Będzie to też okazja do obejrzenia dzieł z kolekcji Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki oraz Muzeum Polskiego w Chicago. Obrazy, które jeszcze za życia artystki trafiły do zbiorów tych galerii, zakupione bezpośrednio po ich wystawieniu, częstokroć uhonorowane nagrodami i medalami, podkreślają rangę twórczości Boznańskiej na arenie międzynarodowej. Pokaz uzupełnią dzieła z polskich i zagranicznych kolekcji prywatnych, rzadko prezentowane publicznie.

fot. B. Bajerski

Scenariusz warszawskiej wystawy porządkuje dorobek Boznańskiej według klucza tematycznego. Obejrzymy portrety, w tym wydzieloną część poświęconą wizerunkom dzieci i tematowi macierzyństwa, pejzaże miejskie, wnętrza pracowni oraz martwe natury. Portrety to dziedzina, w której Boznańska osiągnęła największe mistrzostwo. Zajmą one najobszerniejszą część pokazu, tworząc jedyną w swoim rodzaju galerię portretów psychologicznych. Postać artystki przybliży seria autoportretów. W Warszawie podjęto także próbę stworzenia przestrzeni oddającej atmosferę pracowni, którą wypełnią zachowane po malarce pamiątki, meble, palety, rysunki oraz archiwalne fotografie. Na zakończenie zobaczymy martwe natury, które Boznańska malowała przez całe życie. Oprócz obszernego katalogu wystawie towarzyszy przewodnik w polsko-angielskiej wersji językowej.

Odpowiednio poprowadzona narracja ukaże magnetyczny urok malarstwa Olgi Boznańskiej i umożliwi odkrycie tych jego cech, na które zwracała uwagę sama artystka, pisząc w 1909 roku: Obrazy moje wspaniale wyglądają, bo są prawdą, są uczciwe, pańskie, nie ma w nich małostkowości, nie ma maniery, nie ma blagi. Są ciche i żywe i jak gdyby je lekka zasłona od patrzących dzieliła. Są w swojej własnej atmosferze […].

fot. B. Bajerski

Informacja o programie edukacyjnym towarzyszącym wystawie w MNW

Ona była malarką stuprocentową – to zdanie Józefa Czapskiego o Oldze Boznańskiej jest mottem programu wydarzeń towarzyszących wystawie artystki w Muzeum Narodowym w Warszawie. Podczas wykładów, spotkań i warsztatów poznamy twórczość Boznańskiej w różnych kontekstach, a także źródła inspiracji i indywidualne cechy stylu. Muzealni edukatorzy zmierzą się z mitami, które narosły wokół życia mademoiselle de Boznańska. Poznamy środowisko rodzinne malarki i miejsca, w których tworzyła. Dla wszystkich grup wiekowych Muzeum przygotowało cykl wykładów i spotkań na wystawie oraz w Galerii Sztuki XIX Wieku, a także program zajęć z podstaw nauki rysunku. Dla dzieci z opiekunami przygotowano warsztaty inspirowane twórczością malarki, a dla grup z przedszkoli i szkół lekcje muzealne, połączone z ćwiczeniami plastycznymi. Młodzież może wziąć udział w II Ogólnopolskim Konkursie Wiedzy z Historii Sztuki Malować, by żyć. Olga Boznańska, poświęconym życiu i twórczości artystki.

Część wydarzeń edukacyjnych będzie tłumaczona na język migowy (PJM), osoby z dysfunkcją wzroku MNW zaprasza na specjalne warsztaty z wykorzystaniem rekwizytów dotykowych, audiodeskrypcji, tyflografik oraz muzyki. Bezpłatne druki dla dzieci i dorosłych ułatwią interaktywne zwiedzanie wystawy.

Grupy zorganizowane Muzeum zaprasza na zwiedzanie wystawy z przewodnikiem (także w j.angielskim, niemieckim, francuskim, włoskim oraz rosyjskim).

Więcej informacyj o programie wydarzeń towarzyszących: www.mnw.art.pl w zakładce Edukacja.

Współkuratorka warszawskiej edycji wystawy: Renata Higersberger (MNW). Autorki i kuratorki wystawy: dr Ewa Bobrowska i Urszula Kozakowska-Zaucha (MNK). Wystawa zorganizowana przez Muzeum Narodowe w Krakowie we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie i ze specjalnym udziałem Muzeum d’Orsay.

*****

Najbliższe wydarzenia:

„La grande Boznańska” znana, rozpoznana, odczytywana na nowo? — wykład

dr Ewa Bobrowska

26 lutego 2015 r., godz. 18.00

„Szara malarka”, „malarka ciszy”, „królowa myszy”, „smutne barwy”, a w najlepszym razie „sława i myszy” – za sprawą kolejnych pokoleń krytyków i dziennikarzy takie określenia przylgnęły do Boznańskiej. Usiłowano zrobić z niej samotnicę i mizantropkę, która zamknęła się wraz ze swoją menażerią w czterech ścianach pracowni. Jednak uważna analiza kolejnych artystycznych wyborów, począwszy od inspiracji malarskich, doboru tematów i modeli, wystaw, w których brała udział, wskazuje, że nie były one przypadkowe.

Ewa Bobrowska – współautorka i komisarz wystawy Olgi Boznańskiej w Muzeum Narodowym w Krakowie i Muzeum Narodowym w Warszawie.

sala kinowa / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona / ok. 75 min

Mademoiselle de Boznańska w swoim atelier — wykład

Renata Higersberger

1 marca 2015 r., godz. 12.00

Obrazy moje wspaniale wyglądają, bo są prawdą, są uczciwe, pańskie, nie ma w nich małostkowości, nie ma maniery, nie ma blagi. Są ciche i żywe i jak gdyby je lekka zasłona od patrzących dzieliła. Są w swojej własnej atmosferze… – pisała Olga Boznańska. Jaka była – jako artystka i jako kobieta, skąd czerpała inspirację i jakie tematy podejmowała najchętniej?

Renata Higersberger – kurator warszawskiej edycji wystawy „Olga Boznańska (1865-1940)”, kustosz w Zbiorach Polskiej Sztuki do 1914 roku w Muzeum Narodowym w Warszawie.

sala kinowa / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona / ok. 75 min / wykład tłumaczony na język migowy (PJM)

zdjęcia: B. Bajerski

PMK Design
© Organizacja Monarchistów Polskich 1989–2018 · Zdjęcie polskich insygniów koronacyjnych pochodzi z serwisu replikiregaliowpl.com.