Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Konferencje i prelekcje » Kraków: „Ozdobić wiejski kościół” – Józefa Mehoffera polichromia kościoła w Lubieniu

„Ozdobić wiejski kościół” – Józefa Mehoffera polichromia kościoła w Lubieniu

Muzeum Narodowe w Krakowie

„Ozdobić wiejski kościół” – Józefa Mehoffera polichromia kościoła w Lubieniu

Dom Józefa Mehoffera, ul. Krupnicza 26, Kraków

22 października 2015 – 24 stycznia 2016 roku

To była jedna z ostatnich prac Józefa Mehoffera, wówczas cieszącego się międzynarodowym uznaniem twórcy projektów witraży do gotyckiej katedry we Fryburgu. Zaczynał się rok 1942, trwała wojna, brakowało podstawowych, potrzebnych do życia produktów.

Do Krakowa przyjechał xiądz Andrzej Knaś, proboszcz parafii w maleńkim Lubieniu koło Piotrkowa Trybunalskiego, by osobiście poprosić mistrza Mehoffera o zaprojektowanie polichromii do wzniesionej w latach trzydziestych świątyni. Malarz nie odmówił. Fotografie powstałej w tak niezwykłych okolicznościach dekoracji malarskiej można oglądać od 22 października 2015 roku na specjalnym pokazie w Domu Józefa Mehoffera – oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie.

Proboszcz z Lubienia prawdopodobnie nie liczył na powodzenie swojej misji, ponieważ po powrocie napisał do Józefa Mehoffera: Radość niewypowiedziana zalała mą duszę do tego stopnia, że sam uwierzyć nie mogę, jak to się stało i jak to się stać mogło, że tyle miłości i troski dla oddalonego, cichego zakątka wsi w sercu Magnificencji się znalazło. Bóg zapłać za wszystko. Bo artysta nie tylko podjął się zadania, ale nawet zatroszczył się o zorganizowanie całego przedsięwzięcia, zdobycie farb i innych materiałów potrzebnych do wykonania polichromii.

Ta ostatnia malarska dekoracja ścienna Mehoffera znana jest bardzo słabo, w zasadzie lokalnie – mówi kustosz Beata Studziżba-Kubalska, która jest autorką pokazu zdjęć z Lubienia w krakowskim domu artysty. – Tymczasem na tle jego monumentalnej twórczości polichromia wiejskiego kościółka wyróżnia się odrębnym, oryginalnym wyrazem. Mehoffer podjął w niej tematy ze swych wcześniejszych polichromii i witraży, przetwarzając je, nadając im nową formę. Czerpał inspirację z polskiej i europejskiej sztuki minionych epok, ale równocześnie wyposażył malowidła w rys zamierzonej naiwności, kreując pełną wdzięku całość, która koresponduje z charakterem i funkcją niewielkiego wiejskiego kościoła.

Głównym motywem polichromii jest gloryfikacja Matki Bożej – świątynia nosi wezwanie Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Chwałę Marii głosi chór kilkunastu aniołów unoszących się w półkolu nad ołtarzem – ta kompozycja, podobnie jak np. malowidła Mehoffera na sklepieniu skarbca katedry na Wawelu, inspirowana jest formalnie sztuką ludową. Przywodzi też na myśl wspaniały, niezrealizowany projekt z postacią anioła do polichromii katedry płockiej, należący obecnie do zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu.

Artysta stworzył w kościele w Lubieniu także bardzo interesującą interpretację wezwań z Litanii Loretańskiej. Urzekające są dekoracyjne wyobrażenia Wieży Dawidowej i Wieży z Kości Słoniowej. Natomiast w scenie Bożego Narodzenia znakomicie widać wieloletnią fascynację Mehoffera jasełkami i polską szopką; Święta Rodzina zgromadziła się u żłobka nie w betlejemskiej grocie, ale w polskiej stajence, otoczona przez swojsko wyglądające postaci pasterzy. Intrygujące tematem i stylistyczne niezwykle interesujące są ornamentalne malowidła na sklepieniu, które zdają się wyobrażać rytmiczne ciągi anielskich skrzydeł.

Według zachowanej korespondencji malowanie polichromii trwało około trzech miesięcy, od września do listopada 1942 roku. Czuję się szczęśliwym, że mogłem raz jeszcze w życiu ozdobić wiejski kościół, napisał artysta w Księdze parafialnej Lubienia. Efektu pracy Józefa Mehoffera i ekipy malarzy realizujących jego projekt nigdy, niestety, nie miał zobaczyć inicjator całego przedsięwzięcia, x. Andrzej Knaś. W czasie powstawania dekoracji został aresztowany przez Niemców, zginął w hitlerowskim obozie zagłady w Oświęcimiu.

Na wystawie w Domu Józefa Mehoffera możemy oglądać kilkanaście fotografii najpiękniejszych fragmentów polichromii z Lubienia. Nie zabraknie też archiwalnego zdjęcia artysty wykonanego na miejscu po ukończeniu prac nad dekoracją kościoła.

(opracowanie: MB)

Polichromia Mehoffera sklepienie

Kurator: p. Beata Studziżba-Kubalska. Aranżacja: p. Luiza Berdak.

Wstęp na wystawę w ramach biletu do Domu Józefa Mehoffera.

poniedziałek: nieczynne

wtorek-niedziela: godz. 10.00-16.00

niedziela: wstęp wolny

Bilet normalny: 9 zł

Bilet ulgowy: 5 zł

Bilet rodzinny (maks. 5 osób): 18 zł

Bilet grupowy normalny (min. 15 osób): 7 zł

Bilet grupowy ulgowy (min. 15 osób): 4 zł

Dzieci do 7 lat: wstęp bezpłatny

Dzieci i młodzież do 16 lat: 1 zł

Uczniowie i studenci do 26 lat: 1 zł

PMK Design
© Organizacja Monarchistów Polskich 1989–2018 · Zdjęcie polskich insygniów koronacyjnych pochodzi z serwisu replikiregaliowpl.com.