Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Konferencje i prelekcje » Warszawa: #PalaceDay w Łazienkach Królewskich / Istota impresjonizmu
#PalaceDay to akcja Stowarzyszenia Europejskich Rezydencji Królewskich (ARRE; Association des Résidences Royales Européennes), a jej ideą jest promowanie i podkreślanie wspólnoty kultury oraz dziedzictwa. Tematem siódmej edycji będą natura i motywy przyrodnicze w sztuce. 19 lipca 2022 roku rezydencje publikować będą na Facebooku, Instagramie i Twitterze poświęcone temu wpisy. Motywów tych użyć można, dzieląc się w mediach społecznościowych wrażeniami z wizyty w Łazienkach Królewskich – wystarczy oznaczyć wpis hasztagiem #PalaceDay.
Okazją do zrobienia pamiątkowego zdjęcia będzie Insta-rama, zlokalizowana między Amfiteatrem a mostkiem.
Zapraszamy na bezpłatne zwiedzanie i organizowane 19 lipca muzealne wydarzenia. Dodatkowo podczas #PalaceDay przy Starej Kordegardzie działać będzie sklepik pod chmurką z muzealnymi wydawnictwami i gadżetami.
W godz. 10.00–18.00 (ostatnie wejście o godz. 17.00) za darmo udostępnione zostaną zwiedzającym: Pałac na Wyspie z Królewską Galerią Obrazów oraz wystawą czasową Królewski Rembrandt. Jeździec polski ze zbiorów The Frick Collection w Nowym Jorku, Stara Oranżeria z Teatrem Królewskim, Biały Dom, Wodozbiór oraz Koszary Kantonistów (wystawy Las, Ptaki, Oko w oko) i Stajnie Kubickiego (Królewska Manufaktura Tkacka, Powozownia im. Zbigniewa Prus-Niewiadomskiego) w Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa.
W Pałacu na Wyspie, Starej Oranżerii, Białym Domu oraz Stajniach Kubickiego zbierać można naklejki. Wystarczą cztery, by otrzymać upominek w sklepiku w Podchorążówce lub przy Starej Kordegardzie. Karta do naklejek jest do odebrania w każdym z czterech odwiedzanych obiektów lub do pobrania ze strony internetowej.
Oprowadzania
godz. 11.00 – oprowadzenie po Pałacu na Wyspie, Białym Domu i Starej Oranżerii szlakiem fauny i flory (tłumaczone na język ukraiński). Zbiórka przed wejściem do Pałacu na Wyspie; nie obowiązują zapisy – wstęp dla pierwszych 15 osób.
godz. 12.00–18.00 – spotkania z muzealnymi edukatorami w Pałacu na Wyspie (Sala Balowa), Białym Domu (Jadalnia i Sypialnia) oraz w Starej Oranżerii (Królewska Galeria Rzeźby), którzy opowiedzą o roślinnych i zwierzęcych motywach występujących w zabytkowych wnętrzach.
godz. 14.00 – oprowadzenie po Pałacu na Wyspie, Białym Domu i Starej Oranżerii szlakiem fauny i flory (tłumaczone na język angielski). Zbiórka przed wejściem do Pałacu na Wyspie; nie obowiązują zapisy – wstęp dla pierwszych 15 osób.
godz. 14.00 – oprowadzenie po Stajniach Kubickiego i znajdujących się tam wystawach stałych. Stajnie Kubickiego; wstęp dla pierwszych 25 osób. Wydarzenie dla młodzieży (14+) i dorosłych.
Spacery przyrodnicze
godz. 10.00, 12.00, 14.00, 16.00, 18.00 – spacery po łazienkowskich ogrodach z muzealnym przyrodnikiem, który opowie o bogactwie tutejszej fauny i flory. Zbiórka przy rzeźbie Wisła na tarasie Pałacu na Wyspie, czas trwania: 60 minut; spacery o godz. 10.00 dostosowane są do osób ze spektrum autyzmu oraz niewidzących i niedowidzących.
godz. 11.00 – spacer Konie w Łazienkach Królewskich, podczas którego posłuchać będzie można opowieści o czasach, gdy konie należały do codziennego krajobrazu Warszawy. Zbiórka w Stajniach Kubickiego; czas trwania: 60 minut. Wydarzenie dla młodzieży (14+) i dorosłych.
Plener malarski, warsztaty ekologiczne
godz. 10.00–14.00 – malowanie pod okiem malarki na trawniku naprzeciwko Trou Madame. Muzeum zapewnia niezbędne materiały plastyczne.
godz. 12.00, 12.30, 13.00, 13.30, 14.30, 15.00, 15.30 – warsztaty ekologiczne poświęcone wodzie oraz łazienkowskiej naturze w Centrum Edukacji Ekologicznej w Nowej Palmiarni. Czas trwania: 30 minut (pojedynczy warsztat); nie obowiązują zapisy, wstęp dla pierwszych 15 osób.
Spotkania edukacyjne
godz. 12.30–13.30 – spotkanie pod tytułem Wędrówki ptaków, pełne przyrodniczych ciekawostek. Muzealny edukator opowie m.in. o tym, dlaczego ptaki migrują, lecz czasami rezygnują z odlatywania do cieplejszych krajów. Koszary Kantonistów. Wydarzenie dla dzieci (10+) i opiekunów.
godz. 15.00–16.00 – spotkanie pod tytułem Tubylcy i imigranci, czyli o europejskich gatunkach rodzimych i napływowych. Mowa będzie o faunie Starego Kontynentu, w tym o zwierzętach żyjących w Europie od tysięcy lat i gatunkach inwazyjnych. Koszary Kantonistów. Wydarzenie dla dzieci (10+) i opiekunów.
Doceniony po wielu latach pracy, niezrozumiany przez publiczność i środowisko artystyczne francuski rzeźbiarz August Rodin sławą mógł się nacieszyć dopiero pod koniec życia. Dziś uważany jest za prekursora modernistycznej rzeźby. Trzy jego dzieła, należące do Państwowych Zbiorów Sztuki w Dreźnie (Staatliche Kunstsammlungen Dresden), możemy oglądać w Łazienkach Królewskich (ul. Agrykola 1) od 15 lipca do 15 listopada 2022 r. Każde z nich prezentuje najważniejsze cechy niezwykle oryginalnego stylu tego artysty.
Na wystawie zobaczymy trzy dzieła Augusta Rodina z lat 80. XIX wieku. Wszystkie powstały w okresie, gdy artysta realizował największe i dziś najbardziej znaczące dzieła. Będą to: wykonana z marmuru rzeźba Ewa, a także dwa odlewy z brązu: Jean d’Aire, jedna z postaci monumentalnego pomnika Mieszczanie z Calais oraz Mały tors męski, należący do grupy dzieł, w których artysta inspirował się dziełami antycznymi oraz twórczością Michała Anioła. Wystawa przybliży nam wizję twórczą, jaką kierował się wybitny artysta. Rodin postanowił skupić się na ulotności chwili i świetle. Nie chciał idealizować postaci, a żeby najlepiej oddać ich ruch i przestrzenność, zaczął stosować zasady impresjonizmu, dotychczas stosowane przede wszystkim w malarstwie. Starał się najpełniej wyrazić wewnętrzne przeżycie przedstawianej osoby, co było wówczas nowatorskim podejściem do sztuki. Aby zostawić odbiorcy pole do wyobraźni, celowo nie dopracowywał niektórych części rzeźby.
Z wystawy dowiemy się, jak istotne dla Rodina były: materiał, ruch, stany emocjonalne człowieka oraz proces twórczy. W jaki sposób można wyrazić ruch powodowany przeżyciem wewnętrznym. Rodin bowiem wyróżniał ruch fizyczny oraz symboliczny, związany z przeżyciem. Jego styl długo był postrzegany jako prowokacyjny. Jednak spośród nowoczesnych rzeźbiarzy to właśnie August Rodin wywarł największy wpływ na europejskich twórców. Wśród polskich artystów zaliczających się do tego grona można wymienić m.in. Wacława Szymanowskiego (twórcę pomnika Chopina w Łazienkach Królewskich), Xawerego Dunikowskiego oraz Konstantego Laszczkę i Henryka Kunę. Ich dzieła można zobaczyć m.in. w Galerii Rzeźby Polskiej w Starej Oranżerii (Łazienki Królewskie).
Rzeźby na wystawie w Pałacu na Wyspie:
Ewa – (ok. 1881, marmur) została zaprojektowana do nigdy nieukończonych monumentalnych Wrót piekieł, symbolicznej wizji, zainspirowanej Boską komedią Dantego. Podczas pracy nad rzeźbą Rodin zauważył zmiany zachodzące w ciele modelki. Przed zakończeniem sesji okazało się, że jest ona w ciąży. To może tłumaczyć m.in. niedokończoną powierzchnię niektórych miejsc, zwłaszcza brzucha. Rzeźba nie stoi na postumencie, co zmusza widza do dzielenia przestrzeni z Ewą.
Jean d’Aire – odlew z brązu (1884–1886) będący kopią elementu z pomnika Mieszczanie z Calais (1884–1889). Pomnik miał upamiętniać tragiczne wydarzenie z historii Calais, kiedy to w trakcie oblężenia miasta w czasie wojny stuletniej sześciu mieszczan ofiarowało się na zakładników, by ocalić Calais. Pomnik wzbudził kontrowersje wśród mieszkańców i rady miasta. Spodziewano się klasycznego monumentu, przedstawiającego bohaterów w glorii i chwale. Rodin jednak skupił się na stanie emocjonalnym postaci: przerażeniu przed śmiercią i zarazem poczuciu rezygnacji. W ten sposób podkreślił heroizm szlachetnych mieszczan. Ważna jest tu gra światłocieniem – powierzchnia rzeźb została stworzona tak, by powodowała wibracje światła.
Mały tors męski – (lata 80. XIX w., brąz). Rodin na wielką skalę tworzył prace przedstawiające fragmenty ludzkiego ciała. Wieloletni sekretarz Rodina, Rainer Maria Rilke, gdy pierwszy raz wszedł do pracowni mistrza, był zaskoczony mnogością rzeźbionych fragmentów ludzkiego ciała różnej wielkości. Na pierwszy rzut oka prawie nic nie było skończoną całością. Jednak im bliżej się temu wszystkiemu przypatrywał, tym bardziej czuł, że paradoksalnie owe rzeźby wydawałyby się mniej kompletne, gdyby były całe. Rzeźby Rodina przedstawiające ciało po raz pierwszy zostały zaprezentowane w 1889 r. (na jego wspólnej wystawie z Klaudiuszem Monetem), w galerii Jerzego Petita w Paryżu.
Zapraszamy: wtorek–czwartek w godz. 10.00–16.00, piątek–niedziela w godz. 10.00–18.00.
Wstęp z biletem do muzeum (40 zł – bilet normalny, 20 zł – ulgowy, 1 zł – dzieci i młodzież do 26. roku życia, 30 zł – z Kartą Dużej Rodziny), w piątki wstęp wolny.
Wystawa dofinansowana została ze środków ministra kultury i dziedzictwa narodowego.