Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Konferencje i prelekcje » Kraków: Wystawa „Ślady ludzi”
Galeria Międzynarodowego Centrum Kultury
Rynek Główny 25, Kraków
28 marca – 7 czerwca 2015 roku
Dwóch artystów, dwa kraje, dwa punkty widzenia. Jeden temat: miasto postrzegane oczami obcego. Miasto pełne śladów ludzi, którzy tworzą je na co dzień.
O ile obraz nie może zastąpić bezpośredniego, zmysłowego poznania budynku, o tyle dobre zdjęcia potrafią wiele opowiedzieć o tym, czego nie jesteśmy w stanie uchwycić wzrokiem nawet wtedy, gdy stoimy przed danym obiektem.
Ferdynand Serapião, brazylijski krytyk architektury, dziennikarz i pisarz
Wystawa jest rodzajem dialogu pomiędzy jednym z najbardziej znanych brazylijskich fotografików, Krystianem Mascarem oraz polskim twórcą, Sławomirem Rumiakiem. Efektem trwającego od 2013 roku projektu jest kilkadziesiąt czarno-białych fotografii oraz film dokumentujący krajobrazy Brazylii i Polski.
Ekspozycja ma swoją premierę w Galerii MCK, za rok będzie pokazana w ramach prezentacji kultury polskiej w Brazylii.
Gdańsk, Warszawa, Łódź oraz Kraków to cztery miasta, które wzbudziły szczególne zainteresowanie Krystiana Mascary podczas trzech wizyt artysty w Polsce. Przyglądał się szczególnie uważnie miejscom pracy – nieczynnym fabrykom. Później skierował swoją uwagę na budownictwo mieszkaniowe oraz tkankę miasta. Zaglądał również do wnętrz prywatnych mieszkań.
Obiektem zainteresowania Sławomira Rumiaka stało się z kolei São Paulo – jedna z największych światowych metropolii, założona przez napływających z głębi Brazylii ludzi poszukujących pracy. Choć mieszkańców miasta liczy się w milionach, film Rumiaka jest ich praktycznie pozbawiony. Zestawiony z fotografiami Mascara zaprasza do odkrycia śladów ludzi: ich miejsc, opowieści, marzeń i tęsknot.
Stefan Stroux, kurator wystawy: Cristiano Mascaro i Sławomir Rumiak to wielcy podróżnicy, badacze i dziecięco zdumieni odkrywcy. Obydwaj zawieszeni są między wektorami przeszłości i przyszłości (…). Wyróżnia ich nie tylko jakość języków artystycznych, ale przede wszystkim ludzkie opowieści. Mówią o ludziach, nawet kiedy tych nie widać.
Wystawa została przygotowana we współpracy z CULTURE.PL. Po prezentacji w Krakowie zostanie w 2016 roku pokazana w Brazylii, w ramach trwającego wtedy sezonu kultury polskiej. Wystawie towarzyszy polsko-angielski album wydany przez Międzynarodowe Centrum Kultury.
Idea i koncepcja wystawy: Stefan Stroux. Kurator: Stefan Stroux. Współkurator ze strony MCK: Natalia Żak. Koordynacja: Regina Pytlik. Aranżacja wystawy: Stefan Stroux, Maria Paszkowska. Współpraca: Aleksander Gowin, Dorota Kwinta, Katarzyna Sójka (Instytut Adama Mickiewicza).
Krystian Mascaro (ur. 1944, Catanduva), fotograf, architekt, wykładowca. Ukończył architekturę i urbanistykę na Uniwersytecie w São Paulo (dyplom 1968). Tam też obronił pracę doktorską (1995). W latach 1978-1988 wykładał na państwowych i prywatnych uczelniach. Obecnie jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych brazylijskich fotografików. Karierę fotografa rozpoczął w latach sześćdziesiątych minionego stulecia jako reporter pisma „Veja”; obecnie pracuje jako fotograf niezależny. Centralnym motywem jego twórczości niezmiennie pozostaje miejski krajobraz. Ostatnio w ramach swoich prac dokumentacyjnych sfotografował rzeźby Ryszarda Serry na zlecenie autora. Mascaro jest jednym z najważniejszych fotografów São Paulo i dziedzictwa kulturowego Brazylii. W swoim dorobku ma również cykle poświęcone największym światowym metropoliom. Wykonał dokumentację takich miejsc jak: Buenos Aires, Hawana, Berlin, Paryż, Nowy Jork czy Tokio. Jego prace prezentowane były na wielu wystawach indywidualnych oraz zbiorowych i znajdują się w licznych kolekcjach prywatnych i publicznych (m.in. Centrum Pompidou).
Sławomir Rumiak (ur. 1972, Bielsko-Biała), fotograf, autor instalacji wideo, rysownik. Absolwent katowickiej filii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1999). Uznanie przyniosły mu cykle fotograficzne – m.in. projekt Prêt-à-Porter (2004), na który złożyła się seria obrazów kobiet pełna odniesień zarówno do historii sztuki, jak i do skomercjalizowanego, uprzedmiotowionego wizerunku kobiety w kulturze masowej. W 2007 roku w ramach pracy Wyjazd przejechał na rowerze trasę z Polski do Wenecji, sypiając podczas postojów na kempingach wewnątrz wykonanej przez siebie miniatury pawilonu polskiego na Biennale Sztuki w Wenecji. Rumiak jest doskonale rozpoznawalny w Japonii – współpracował między innymi z tokijskimi Il Tempo Gallery oraz Zeit Foto Salon, publikował swoje prace w japońskich magazynach fotograficznych i wykładał na tamtejszych uczelniach. Był też kuratorem dwóch wystaw sztuki japońskiej w Polsce: Simon Yotsuya i przyjaciele, czyli Bellmer w Japonii (2010, Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu, Muzeum Śląskie w Katowicach) oraz Atokata (2012, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach).