Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Konferencje i prelekcje » Brzeg: Sztuka śląska XV-XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Sztuka śląska XV-XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Muzeum Narodowe we Wrocławiu / Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu

Wystawa stała Sztuka śląska XV-XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu w nowej aranżacji

otwarcie: 7 maja 2018 roku o godz. 17.00

Blisko 100 wyjątkowych dzieł śląskiej sztuki średniowiecznej i nowożytnej z kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu można oglądać w Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu (pl. Zamkowy 1). Ekspozycja została otwarta dla publiczności 30 lat temu, w tym roku zyskuje nowy wygląd – od 8 maja prezentowana będzie w nowej aranżacji, wyposażona w nowoczesne oświetlenie i kilka dzieł sztuki wcześniej w Brzegu niepokazywanych.

Wystawa Sztuka śląska XV-XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu to, obok prezentacji w gmachu głównym wrocławskiego Muzeum, największy w kraju pokaz dzieł z tego regionu pochodzących z czterech stuleci – okresu, w którym sztuka śląska osiągnęła bardzo wysoki poziom artystyczny, często wręcz europejski.

Wystawione w Brzegu dzieła sztuki gotyckiej powstały w śląskich warsztatach rzeźbiarsko-malarskich między rokiem 1420 a pierwszymi dekadami XVI wieku. Pierwotnie zdobiły wnętrza kościołów i kaplic, pełniąc funkcję elementów towarzyszących zarówno liturgii, jak i aktom prywatnej dewocji. Wśród pokazywanych zabytków znajdują się m.in. monumentalna grupa rzeźbiarska ukazująca ukrzyżowanego Chrystusa z setnikiem, Najświętszą Maryją Panną, św. Marią Magdaleną, św. Janem i Longinusem z wrocławskiego kościoła św. Elżbiety, w którym pierwotnie zdobiła zawieszoną wysoko pod sklepieniem belkę tęczową, oraz tryptyk Pokłonu Trzech Króli z Wojanowa powstały około 1510 r., należący do nielicznej grupy nastaw z rozbudowanymi scenami narracyjnymi w partii centralnej.

Z czasów renesansu i manieryzmu pochodzi znakomity zespół kilkunastu epitafiów obrazowych.

Głównymi ośrodkami sztuki barokowej na Śląsku były klasztory cysterskie (Lubiąż, Krzeszów, Henryków i Kamieniec Ząbkowicki). Zatrudniały wybitnych artystów sprowadzanych z różnych europejskich ośrodków. Na wystawie można podziwiać m.in. dzieła wybitnych barokowych rzeźbiarzy działających na Śląsku: Mateusza Knote’a, Macieja Steinla, Tomasza Weissfelda oraz obrazy najwybitniejszego śląskiego malarza tego okresu – Michała Łukasza Leopolda Willmanna. Willmann wypracował powszechnie na Śląsku podziwiany styl, w którym czytelne są inspiracje dziełami holenderskimi i flamandzkimi. W Brzegu pokazywanych jest aż 15 obrazów Willmanna – jest to największa w Polsce prezentacja prac tego artysty.

Jest dla nas doprawdy radością to, iż ta trwająca już 30 lat ekspozycja, która tak znakomicie rozsławia kolekcję Muzeum Narodowego we Wrocławiu, doczekała się nowej aranżacji – mówi pan dr hab. Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu – I to w tym jakże ważnym dla nas roku, w którym przypada rocznica siedemdziesięciolecia istnienia wrocławskiego muzeum. Słowa wdzięczności kieruję do dyrektora Dariusza Byczkowskiego za to, iż podjął się dzieła unowocześnienia tej prezentacji. Niemałym wysiłkiem i kosztem sprawił, iż te wspaniałe dzieła dawnej sztuki śląskiej prezentują się w odnowionych wnętrzach Zamku Piastów Śląskich w Brzegu w sposób niezwykle atrakcyjny i dają dowód tego, jak niezwykła sztuka powstawała w przeszłości na terenie Śląska. Muzeum Narodowe we Wrocławiu dzięki ekspozycji w Brzegu, podobnie jak w Zamku Książ, „dzieląc” się i udostępniając w tych wyjątkowych miejscach swoje cenne zbiory, tak naprawdę je … pomnaża. Poszerza bowiem krąg ich admiratorów i sprawia, że dostęp do znakomitej sztuki staje się coraz prostszy i powszechny. A to jest nie tylko nasz obowiązek, ale także wielka satysfakcja.

Cieszymy się, że w 30. rocznicę powstania stałej wystawy udało nam się dokonać remontu sal, w których prezentowane są cenne eksponaty z Muzeum Narodowego we Wrocławiu – mówi pan Dariusz Byczkowski, dyrektor Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu. – Nowa aranżacja, oświetlenie, zmieniona oprawa graficzna eksponatów, nieco inny sposób prezentowania muzealiów sprawiają, że wystawie stałej nadano zupełnie nowy wymiar. Staraliśmy się uwypuklić wszystkie detale, które świadczą o unikatowym charakterze zbiorów.

PMK Design
© Organizacja Monarchistów Polskich 1989–2018 · Zdjęcie polskich insygniów koronacyjnych pochodzi z serwisu replikiregaliowpl.com.