Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Konferencje i prelekcje » Warszawa: Noc Muzeów w Wilanowie / W cieniu korony

Noc Muzeów w Wilanowie / W cieniu korony

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Zapraszamy na Noc Muzeów

To jedyna okazja w roku, żeby zwiedzić apartamenty królewskie i obejrzeć wspaniałe dzieła sztuki w wieczornej scenerii. 13 maja 2023 roku pałac można zwiedzać w godz. 17.00–22.00 (ostatnie wejście do godz. 21.30).

O godz. 19.00 na dziedzińcu odbędzie się pokaz Polonezem przez dzieje. Rozpoczną go uczestniczki programu „Debiutantki”, które zatańczą poloneza w strojach historycznych. Następnie poloneza zaprezentują: Zespół Tańca Ludowego „Pruszkowiacy”, Zespół Pieśni i Tańca UJ „Słowianki”, Zespół Pieśni i Tańca UW „Warszawianka”. Na koniec zaprosimy wszystkich gości do wspólnego tańca.

W Oranżerii Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie w godz. 17.00–21.30 dostępna będzie Wystawa Wielkiej Aukcji Charytatywnej – największej imprezy charytatywnej w Polsce, zorganizowana przez panią Omenę Mensah i jej fundację OmenaArt. Odwiedzający będą mogli obejrzeć dzieła najlepszych polskich i światowych artystów, które budzą zainteresowanie kolekcjonerów.

Po zmroku o godz. 21.00, 21.30 i 22.00 na fasadzie pałacu wyświetlimy mappingi.

Wstęp wolny. Wejściówki do pałacu i parku dostępne będą w biletomatach w godz. 17.00–21.30 oraz w kasie muzeum w godz. 17.00–19.30. Liczba biletów do pałacu będzie limitowana, decyduje kolejność zgłoszeń.

Seminarium Monumentum Sobiescianum

Serdecznie zapraszamy na seminarium, podczas którego pani dr Aneta Markuszewska przedstawi referat zatytułowany: W cieniu korony. Rzym, gender i operowe pary dedykowane Stuartom.

W latach 1720–1730 królowi Anglii, Szkocji i Irlandii Jakubowi III (VIII) i królowej Marii Klementynie zadedykowano 16 oper wystawianych w najważniejszym i najelegantszym teatrze operowym Rzymu – Teatrze Aliberta, a także dwie w roku 1724 w Teatrze Pokoju. Były to dzieła tak wybitnych kompozytorów, jak Franciszek Gasparini, Leonard Vinci, Mikołaj Porpora i Dominik Sarro, a wśród wykonawców znaleźli się m.in. śpiewacy-kastraci: Farinelli, Gizzi, Cafarelli, Farfallino.

Na podstawie repertuaru i zachowanych częściowo dokumentów Teatro d’Alibert można zauważyć, że dzieła te wykorzystywano w celach politycznych, jako ważny składnik propagandowych działań dworu Stuartów i Kurii. Pierwszą operę karnawału zawsze dedykowano królowi Jakubowi, drugą – królowej Marii Klementynie. Rodzi się pytanie, czy płeć osoby, której operę dedykowano, miała wpływ na wybór fabuły i prezentowanych bohaterów? Czy teatr operowy będący sercem osiemnastowiecznego miasta kreował i utrwalał społeczne oczekiwania i role wyznaczane płciom? Czy w całości męska obsada tych przedstawień to tylko konwencja (w tym czasie kobiety obowiązywał zakaz występowania na scenie w Rzymie)? Te i inne pytania oraz próba odpowiedzi na nie będą tematem kolejnego seminarium z cyklu Monumentum Sobiescianum.

Seminarium odbędzie się w Wozowni na przedpolu pałacu 18 maja 2023 r. o godz. 15.00. Zapraszamy.

Dr Aneta Markuszewska w 2003 r. ukończyła studia magisterskie w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego pracą napisaną pod kierunkiem prof. Aliny Żórawskiej-Witkowskiej pt. Dramma per musica „Tolomeo et Alessandro” Domenica Scarlattiego. Jest też absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, klasy klawesynu prof. Władysława Kłosiewicza oraz Wyższej Szkoły Muzycznej w Würzburgu, gdzie studiowała w klasie historycznych instrumentów klawiszowych pod kierunkiem prof. Glena Wilsona. W czerwcu 2011 r. obroniła rozprawę doktorską Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (1699–1714). Od grudnia 2011 r. pracuje jako adiunkt w Zakładzie Powszechnej Historii Muzyki w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Dr Aneta Markuszewska interesuje się muzyką dawną, szczególnie operą XVII i XVIII wieku, a także muzyką klawiszową, przede wszystkim klawesynową wspomnianych epok. Jej książkę Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery w Rzymie (1699–1714) wydało Muzeum Pałacu w Wilanowie w 2012 r. (w serii Silva rerum). Książka ta otrzymała dwie prestiżowe nagrody: Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich (2012) i nagrodę CLIO III stopnia przyznawaną przez rektora UW i dziekana Wydziału Historycznego UW (2013). W 2017 r. Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie wydało zbiór esejów Anety Markuszewskiej pt. Kompozytorki i patronki muzyki w XVII i XVIII wieku. Wybrane portrety, również w serii Silva rerum.

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, ul. Stanisława Kostki Potockiego 10/16, Warszawa

PMK Design
© Organizacja Monarchistów Polskich 1989–2024 · Zdjęcie polskich insygniów koronacyjnych pochodzi z serwisu replikiregaliowpl.com.