Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Konferencje i prelekcje » Warszawa: Zmienność fortuny. Alegorie Hermana Hana
Zmienność fortuny. Alegorie Hermana Hana
7 lutego – 23 kwietnia 2023 roku
Galeria Arcydzieł
7 lutego w Zamku Królewskim rozpoczęła się pierwsza w Warszawie monograficzna wystawa dzieł jednego z najsłynniejszych malarzy gdańskich epoki nowożytnej – Hermana Hana. Na ekspozycji znalazły się wczesne, niedawno odkryte obrazy i rysunki tego artysty, zarówno w formie, jak i treści nietypowe dla jego późniejszej drogi twórczej, którą wyznaczało wielkoformatowe malarstwo sakralne. Pochodzące z polskich oraz zagranicznych zbiorów dzieła o tematyce świeckiej i alegorycznej, a także portrety, pokazują wszechstronność artystyczną i intelektualną artysty, uzupełniając także obraz epoki, w której tworzył.
Działający w początkach XVII wieku w Gdańsku, Herman Han (1580–1628) znany jest głównie jako twórca arcydzieła Koronacja Najświętszej Marii Panny, zdobiącego ołtarz bazyliki katedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Pelplinie. Nie mniej doskonałą realizacją jest Koronacja Madonny, znajdująca się w lewym bocznym ołtarzu archikatedry Oliwskiej (w obu świątyniach można znaleźć także inne prace artysty). Jednak pełne maestrii i rozmachu przedstawienia sakralne w duchu kontrreformacyjnym to nie jedyne, co wyszło spod pędzla gdańskiego mistrza, cieszącego się tytułem malarza królewskiego.
Wystawa w Zamku Królewskim w Warszawie (pl. Zamkowy 4) przybliża mniej znane oblicze artysty, w którego wczesnej twórczości wyraźne są wpływy niderlandzkie. Wśród prezentowanych obiektów znajdują się nowe nabytki Fundacji Teresy Sahakian: Alegoria porządku świata, Alegoria bogactwa i Alegoria pokory. Wyrafinowane od strony materii malarskiej, bogate w szczegóły obrazy są nośnikami treści propagujących cnoty obywatelskie. Uczą, że niekontrolowane namiętności prowadzą do rozczarowania, a odwieczny krąg pychy i wojny przełamać mogą jedynie pokora i umiarkowanie. Przesłanie to można by podsumować maksymą zaczerpniętą z inskrypcji na rycinie, która posłużyła za wzór jednego z obrazów Hana:
Z majątku rodzi się przeważnie pycha, gdyż niewielu ludziom znany
jest właściwy użytek z przemijających bogactw.
Istotnym tematem wystawy jest także sam historyczny Gdańsk – największa ówcześnie metropolia Europy Środkowo-Wschodniej, centrum handlu, w tym obrotu dziełami sztuki, znajdujące się u szczytu potęgi i promieniujące kulturowo na Rzeczpospolitą.
Kurator wystawy: dr Jacek Żukowski
9 lutego: Zmienne losy Hermana Hana – pan dr hab. Jacek Tylicki, prof. UMK (online)
9 marca: Konfesyjne uwikłania w dorobku Hermana Hana – pan dr hab. Piotr Birecki, prof. UMK (online)
30 marca: W świecie Hanowskich Alegorii – pani dr Magdalena Mielnik, Muzeum Narodowe w Gdańsku (online)
6 kwietnia, godz. 12.00 (wykład w Sali Kinowej): Kostium w malarstwie gabinetowym Hermana Hana – prowadzący: pan dr Jacek Żukowski, pani Agnieszka Lichacz, Zamek Królewski w Warszawie