Jesteś tutaj: Multimedia » Miscellanea » „W pogoni za kolorem. Szkła Jerzego Słuczan-Orkusza” — konferencja prasowa

„W pogoni za kolorem. Szkła Jerzego Słuczan-Orkusza”

Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Konferencja prasowa, tym razem z udziałem gości z Krakowa, poprzedziła otwarcie wystawy poświęconej twórczości Jerzego Słuczan-Orkusza (1924-2002), artysty szklarza, projektanta szkła, z którego dziełami prawdopodobnie obcowali na co dzień prawie wszyscy Polacy.

Wymyślne kształty szklanych dzbanów, amfor i kielichów w przepięknych opalizujących kolorach zachwyciły miłośników polskiego szkła już pół wieku temu. Różowe wazoniki z wymyślnymi kokardkami, zestawy czarnych i białych naczyń dekorowanych spiralną nitką wydają się nam dobrze znane. Autorem tych projektów był pierwszy absolwent Katedry Szkła wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (obecnie Akademia Sztuk Pięknych).

Wystawa jest zwieńczeniem podjętego wspólnie przez Muzeum Narodowe we Wrocławiu i Centrum Ceramiki i Szkła Lipowa 3 w Krakowie projektu badawczo-wystawienniczego z zakresu historii polskiego wzornictwa XX wieku. Jego głównym celem jest pionierskie opracowanie naukowe i upowszechnienie wiedzy o wybitnej postaci polskiego designu Jerzym Słuczan-Orkuszu, który przez 50 lat swojej zawodowej aktywności był inicjatorem wielu ważnych i oryginalnych inicjatyw (m.in. ośrodków wzorcujących w Hucie „Julia” w Piechowicach w latach 50. i Hucie Szkła Oświetleniowego „Nysa” w Pieńsku w latach 60.), projektantem w Spółdzielni „Lumet” w Poznaniu, pomysłodawcą i inicjatorem, a następnie wieloletnim kierownikiem artystycznym eksperymentalnej huty szkła artystycznego przy Instytucie Szkła i Ceramiki w Krakowie, w latach 80. zaś głównym projektantem Huty Szkła „Tarnowiec” w Tarnowcu.

W myśl sentencji cudze chwalicie, swego nie znacie, ambicją kuratorek stało się przypomnienie dorobku tego wybitnego twórcy. Projekt badawczy i wystawa realizowane są w roku jubileuszu pięćdziesięciolecia uruchomienia eksperymentalnej huty szkła artystycznego w Krakowie, której Jerzy Słuczan-Orkusz był jednym z filarów. Na wystawie prezentowane są prace projektanta pochodzące ze zbiorów własnych Muzeum Narodowego we Wrocławiu i kolekcji Centrum Szkła i Ceramiki Lipowa 3.

Wydarzeniu towarzyszy katalog, który przygotowały historyczki sztuki od lat specjalizujące się w historii polskiego designu: pani dr Barbara Banaś, kustosz Działu Szkła i Ceramiki Muzeum Narodowego we Wrocławiu, i pani Aleksandra Skorek, kierownik Centrum Szkła i Ceramiki w Krakowie. Wydawnictwo ma charakter popularnonaukowy z atrakcyjną częścią albumową prezentującą kolorowe szkła Słuczan-Orkusza, jak i inne jego realizacje, m.in. projekty różnego typu lamp.

24 czerwca 2019 roku z dziennikarzami spotkali się: pan dr hab. Piotr Oszczanowski, pani dr Barbara Banaś, pan dr inż. Henryk Szeląg i pani Aleksandra Skorek.

Muzeum Narodowe zaprasza na wystawę do 22 września. W Centrum Szkła i Ceramiki Lipowa 3 wystawa będzie prezentowana od 4 października do 30 grudnia 2019 roku.

Zapraszamy do zapoznania się z nagraniem:

Wersja audio

Nagranie wideo

dr hab. Piotr Oszczanowski, dr Barbara Banaś — fot. Adrian Nikiel

Aleksandra Skorek — fot. Adrian Nikiel

W pogoni za kolorem. Szkła Jerzego Słuczan-Orkusza — fot. Adrian Nikiel

W pogoni za kolorem. Szkła Jerzego Słuczan-Orkusza — fot. Adrian Nikiel

W pogoni za kolorem. Szkła Jerzego Słuczan-Orkusza — fot. Adrian Nikiel

W pogoni za kolorem. Szkła Jerzego Słuczan-Orkusza — fot. Adrian Nikiel

W pogoni za kolorem. Szkła Jerzego Słuczan-Orkusza — fot. Adrian Nikiel

W pogoni za kolorem. Szkła Jerzego Słuczan-Orkusza — fot. Adrian Nikiel

zdjęcia: Adrian Nikiel

PMK Design
© Organizacja Monarchistów Polskich 1989–2024 · Zdjęcie polskich insygniów koronacyjnych pochodzi z serwisu replikiregaliowpl.com.