Jesteś tutaj: Multimedia » Miscellanea » Przekazanie do zbiorów obrazu Oswalda Achenbacha — konferencja prasowa
7 sierpnia 2014 roku we wrocławskim Muzeum Narodowym odbyła się konferencja prasowa z udziałem pani prof. Małgorzaty Omilanowskiej, minister kultury i dziedzictwa narodowego, oraz pana dra hab. Piotra Oszczanowskiego, dyrektora Muzeum. Podczas konferencji po raz pierwszy zaprezentowano zaginiony w czasie II wojny światowej i obecnie odzyskany obraz Oswalda Achenbacha Via Cassia koło Rzymu.
Pochodzący z Düsseldorfu Oswald Achenbach (ur. 2 lutego 1827 – zm. 1 lutego 1905) to jeden z najbardziej znanych niemieckich pejzażystów. Jego dzieła, utrzymane w duchu romantyzmu, wyróżnia nastrojowość, intensywność kolorystyczna i wrażliwość na efekty świetlne. Wśród jego ulubionych tematów są rustykalne pejzaże Włoch.
Via Cassia koło Rzymu to olej na płótnie z 1878 roku. Obraz przedstawia kamienną drogę wiodącą do bram Rzymu – od 1907 roku, na mocy testamentu kolekcjonera Konrada Fishera, znajdował się w zbiorze Śląskiego Muzeum Sztuk Pięknych we Wrocławiu (Schlesisches Museum der bildenden Künste). Zimą 1946 r., ewakuowany do Kamieńca Ząbkowickiego, zaginął. Jego los pozostał nieznany do maja 2014 roku.
Zapraszamy do zapoznania się z nagraniami:
– Pierwszy dokładny opis dzieła „Via Cassia koło Rzymu” pojawił się w wydanym w 1926 r. katalogu zbiorów malarstwa i rzeźby Schlesisches Museum der bildenden Künste we Wrocławiu, pod numerem inwentarzowym 1036 – wyjaśnia dyr. Piotr Oszczanowski. – W czasie II wojny światowej podczas zabezpieczania zbiorów muzealnych obraz został wywieziony do składnicy muzealnej w Kamieńcu Ząbkowickim. 4 lutego 1946 r. proboszcz Schultheiss, opiekujący się składnicą, stwierdził włamanie, podczas którego zaginęło ponad 100 obrazów. Wśród nich mógł znajdować się obraz „Via Cassia koło Rzymu”, gdyż nie został odnaleziony przez polską ekipę ewakuacyjną, która dotarła do składnicy 10 lutego 1946 r.
Obraz przedstawia krajobraz z kamienną drogą wiodącą do bram Rzymu. Na pierwszym planie ukazana została grupa wędrowców prowadzących objuczone osły, zmierzających w stronę Rzymu, nieco w głębi zaś widoczna jest idąca z przeciwka para postaci ubranych na czarno. Po obu stronach biegnącej w dół drogi rozpościera się pagórkowaty krajobraz z drzewami. Dominantę lewej części obrazu stanowią trzy wysmukłe sosny usytuowane przy via Cassia, za którymi przedstawione zostały fragmenty murowanej zabudowy. Po prawej stronie obrazu, w skrajnej części na pierwszym planie widoczne są dwa murowane słupy, natomiast w oddali ukazana została sylweta Wiecznego Miasta z wyraźnie zarysowaną Bazyliką św. Piotra. Tło przedstawienia stanowi niebo zasnute gęstymi, ciężkimi obłokami (w kolorach: białym, różowym i błękitnym), które unoszą się ponad nisko zarysowanym horyzontem.
zdjęcia: Arkadiusz Podstawka i Adrian Nikiel