Jesteś tutaj: Multimedia » Miscellanea » „Skarbiec. Złotnictwo archikatedry wrocławskiej” — konferencja prasowa

„Skarbiec. Złotnictwo archikatedry wrocławskiej”

Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Wiosną 1945 roku sowieckie naloty obróciły Ostrów Tumski i znajdującą się tam archikatedrę pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela w morze ruin. Mimo potwornych zniszczeń, jakich doświadczyła najstarsza część Wrocławia, pod tonami gruzów ocalały naczynia liturgiczne i dzieła sztuki przybliżające wiernym prawdy Świętej Wiary Katolickiej. Część uratowanego zbioru do 24 września 2017 r. można podziwiać na wystawie czasowej w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Wśród zabytków jest srebrny ołtarz katedry z 1591 r. – zrekonstruowany na potrzeby tej prezentacji. Skarbiec świątyni pozostaje jednym z najbogatszych zasobów złotnictwa Europy Środkowej i gromadzi dzieła powstające od czasów gotyku do XX wieku.

Na tę wystawę czekaliśmy. O tej wystawie wielokrotnie rozmawialiśmy. Długo się do niej przygotowywaliśmy – stwierdził pan dr hab. Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu. – Tę wystawę chcieliśmy po prostu zrealizować. Bo jest dla historyków sztuki i muzealników czymś doprawdy niezwykle satysfakcjonującym, że w swoich zawodowych poczynaniach, dzięki swej pasji, docierają do miejsc tak tajemniczych i nieznanych, jak to, jakim pozostawał przez setki lat skarbiec wrocławskiej archikatedry. To miejsca, gdzie czas się naprawdę zatrzymał, gdzie poczuć można jeszcze aurę minionych stuleci, gdzie bezpiecznie w swojej majestatyczności przechowywane są precjoza i jakże cenne artefakty, które pieczołowicie przez wieki gromadzono. Wszak niewielu było tu przed nami.

Zwiedzający zobaczą ponad 80 wyrobów złotniczych, w tym relikwiarze, monstrancje, figury świętych, pastorały, kielichy, lampy wieczne i kadzielnice. Są wśród nich dzieła Kacpra Pfistera, Michała Schneidera, Bartłomieja Fichtenbergera oraz Pawła i Fabiana Nitschów. Wystawę uzupełniają szaty i elementy stroju liturgicznego – niemal zapomniane po rewolucji Soboru Watykańskiego II świadectwa piękna tworzonego przez wybitnych rzemieślników z myślą o chwale Bożej.

Podczas konferencji prasowej, która 12 czerwca poprzedziła wernisaż wystawy, głos zabrali również: pan Jacek Witecki, kurator wystawy, i ks. proboszcz Paweł Cembrowicz. Zapraszamy do zapoznania się1 z nagraniem:

Wersja audio

Nagranie wideo

Wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu (12 VI AD 2017) — fot. Adrian Nikiel

Wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu (12 VI AD 2017) — fot. Adrian Nikiel

Wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu (12 VI AD 2017) — fot. Adrian Nikiel

Wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu (12 VI AD 2017) — fot. Adrian Nikiel

Wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu (12 VI AD 2017) — fot. Adrian Nikiel

Wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu (12 VI AD 2017) — fot. Adrian Nikiel

dar króla Bawarii Ludwika I

zdjęcia: Adrian Nikiel


1 Wspomniany podczas konferencji ks. arcybiskup Józef Kupny jest oczywiście hierarchą wspólnoty Novus Ordo. Konsekracje biskupie dokonywane od 1968 r. według zreformowanego rytu są uważane za nieważne w Kościele katolickim – przypis redaktora naczelnego.

PMK Design
© Organizacja Monarchistów Polskich 1989–2024 · Zdjęcie polskich insygniów koronacyjnych pochodzi z serwisu replikiregaliowpl.com.