Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Konferencje i prelekcje » Wrocław: Arcydzieła sztuki japońskiej w kolekcjach polskich
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
plac Powstańców Warszawy 5
14 października 2015 — 31 stycznia 2016 roku
Ekspozycja Arcydzieła sztuki japońskiej z polskich kolekcji, przygotowana z okazji jubileuszu 20-lecia Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, ukazuje najlepsze i najciekawsze obiekty zgromadzone w polskich muzeach. Widzowie po raz pierwszy mogą obejrzeć sztukę Kraju Wschodzącego Słońca w tak szerokim zakresie. Większość eksponatów przechowywana jest bowiem na co dzień w magazynach muzealnych.
Wrocławska edycja wystawy obejmuje 250 przykładów najbardziej charakterystycznych aspektów dawnej twórczości artystycznej Japończyków. Malarstwo, grafika, rzeźby oraz rzemiosło artystyczne z epok Edo (1600-1868), Meiji (1868-1912) oraz Taishō (1912-1926) udostępniły: Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu oraz Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.
Pokazane zostaną przedmioty wytwarzane na potrzeby samych Japończyków i zgodnie z ich upodobaniami estetycznymi, a także wyroby eksportowe wykonywane dla zachodnich odbiorców. Wszechstronnie i bogato reprezentowane są barwne drzeworyty ukiyoe, przedmioty pokryte laką (szkatułki na przybory do kaligrafii, pudełka na lekarstwa, jedzenie, kosmetyki) oraz militaria, a wśród nich zbroje, miecze i tsuby. Można będzie zobaczyć również dekoracyjne wyroby metalowe, ceramikę i tkaniny.
Wyjątkowej klasy szkatułka na przybory do kaligrafii, zwana suzuribako – jej autorem jest Igarashi Dōho I (zm. 1678) – to jedno z najcenniejszych dzieł pokazywanych na tej wystawie. Jest wykonana z drewna pokrytego laką prószoną złotym proszkiem. Jego twórca, Igarashi Dōho I, to najwybitniejszy reprezentant jednej z najlepszych japońskich szkół mistrzów laki – Igarashi. Działał w Kanazawa w prowincji Kaga. Szkatułkę zdobi typowy dla artysty temat – jesienna łąka w poświacie księżyca.
Na świecie zachowały się tylko trzy prace, których niekwestionowanym autorem jest Igarashi Dōho I. Dwie znajdują się w Japonii, w mieście Kanazawa: jedno w Muzeum Sztuk Pięknych Prefektury Ishikawa, drugie należy do miejscowej rodziny Tanimura. Trzecia zaś jest przechowywana w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. W 2013 r. zabytek ten został zakwalifikowany do konserwacji w National Research Institute for Cultural Properties w Tokio (Tobunken). Jest to instytucja, która zajmuje się konserwacją najcenniejszych przykładów sztuki japońskiej znajdujących się w muzealnych kolekcjach na świecie. Konserwacja trwała 16 miesięcy.