Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Konferencje i prelekcje » Warszawa: II Festiwal Oper Barokowych w Teatrze Królewskim
Muzeum Łazienki Królewskie
ul. Agrykola 1, Warszawa
Od 2 od 18 września 2016 roku w Łazienkach Królewskich zagości II Festiwal Oper Barokowych, który zostanie zainaugurowany premierowym spektaklem pt. Sognando la morte w wykonaniu pani Anny Radziejewskiej, znanej śpiewaczki operowej, oraz pana Jacka Tyskiego, tancerza i choreografa związanego z Polskim Baletem Narodowym. Organizatorem Festiwalu jest Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per Musica (wspierane przez Muzeum Łazienki Królewskie oraz Warszawską Operę Kameralną).
Choreo-opera Sognando la morte to autorski projekt p. Anny Radziejewskiej, utalentowanej aktorsko śpiewaczki, obdarzonej mezzosopranem o wyjątkowej barwie, koncertującej na wielu scenach europejskich, będącej jednocześnie cenionym pedagogiem Warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina. Podczas spektaklu artystka będzie miała okazję zaprezentować również swoje umiejętności taneczne we współczesnej choreografii autorstwa wybitnego tancerza Jacka Tyskiego do najpiękniejszych utworów wokalnych i instrumentalnych mistrzów baroku, muzycznie przygotowanych przez panią Liliannę Stawarz i kameralny skład Royal Baroque Ensemble.
Szczególnie ważnym wydarzeniem Festiwalu będzie historyczne, pierwsze polskie wystawienie opery neapolitańskiego kompozytora Leonarda Vinciego pt. Semiramide Riconosciuta, która swoją premierę miała w Rzymie 6 lutego 1729 r. Mimo popularności, jaką cieszą się obecnie opery barokowe, nie była ona współcześnie w całości wykonywana ani inscenizowana. Z zachowanych manuskryptów, dostępnych w archiwum w Mediolanie, partyturę opery odtworzył znakomity włoski klawesynista, pan Marek Vitale, i on również poprowadzi orkiestrę Royal Baroque Ensemble podczas wszystkich wrześniowych spektakli. To niesłusznie zapomniane dzieło zobaczymy we współczesnej inscenizacji pani Eweliny Pietrowiak, a na scenie będzie można zobaczyć znakomitych solistów: pp. Ingrydę Gápovą, Karola Kozłowskiego, Dorotę Szczepańską, Gabriela Díaza, Ewę Leszczyńską i Elwirę Janasik. Opera do libretta Piotra Metastasia opowiada historię legendarnej babilońskiej władczyni Semiramidy i – jak to zazwyczaj w dziełach barokowych bywa – pełna jest zwrotów akcji, nieszczęśliwych miłości, zdrad i intryg.
W programie Festiwalu, poza spektaklami, znajdują się także koncerty, które będą okazją do spotkania z rzadko wykonywanymi kompozycjami takich mistrzów baroku jak: Klaudiusz Monteverdi, Tarkwiniusz Merula, Ludwik Rossi, Benedykt Ferrari, Jakub Carissimi, Barbara Strozzi, Zygmunt d’India, Antoni Caldara, Jan Chrzciciel Bononcini, Franciszek Geminiani, Aleksander i Dominik Scarlatti, Antoni Vivaldi i oczywiście Jerzy Fryderyk Händel. W Pałacu na Wyspie odbędą się recitale pani Aleksandry Zamojskiej: Lamenti amorosi, i pani Dagmary Barny: Amor è qual vento, oraz koncert kameralny Il Giardino degli affetti. Na zakończenie festiwalu powróci Orlando G.F. Händla w nieco zmienionej obsadzie. W warszawskim Kościele Seminaryjnym zabrzmi oratorium Antoniego Caldary Maddalena ai piedi di Cristo w wykonaniu wokalistów oraz Zespołu Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense pod kierownictwem Lilianny Stawarz.
Wysoki poziom artystyczny Festiwalu gwarantują wybitni muzycy, specjalizujący się w stylistyce barokowej i występujący na wielu scenach europejskich, m.in. soliści Anna Radziejewska, Karol Kozłowski, Aleksandra Zamojska, Olga Pasiecznik, Ingryda Gápová, Gabriel Díaz oraz klawesyniści i dyrygenci Lilianna Stawarz i Marek Vitale.
Organizacji Festiwalu przyświeca idea stworzenia wyjątkowej oferty dla miłośników muzyki, a w szczególności opery barokowej. Festiwal wypełnia istniejącą lukę na kulturalnej mapie Polski, prawie nigdzie indziej – poza repertuarem Warszawskiej Opery Kameralnej – nie znajdziemy oper barokowych w wersjach scenicznych. Daje też młodym artystom wyjątkową szansę występu pod okiem doświadczonych mistrzów, na profesjonalnej scenie przed wymagającą publicznością. Podczas dwunastu wieczorów przed festiwalową widownią zaprezentuje się blisko dziewięćdziesięciu artystów, w tym osiemnastu wokalistów.
Niezwykłe jest też miejsce – główną scenę festiwalową stanowi historyczny (250 lat) dworski Teatr Królewski, znajdujący się w pieczołowicie odrestaurowanej Starej Oranżerii. Recitale i koncerty odbywają się również w pięknych, zabytkowych wnętrzach Pałacu na Wyspie w Muzeum Łazienki Królewskie. 10 i 17 września będzie można wziąć udział w specjalnych oprowadzaniach z przewodnikiem, które będą nie tylko doskonałą okazją do poznania historii tego niezwykłego teatru, ale też zobaczenia scenografii przygotowanych na potrzeby festiwalowych oper.
Festiwal jest wydarzeniem cyklicznym, które w drodze konkursu uzyskało dofinansowanie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz m. st. Warszawy. Na pokrycie kosztów organizacyjnych Festiwalu przeznaczony jest też w całości przychód z biletów. Stowarzyszenie nie zarabia na organizacji wydarzenia, a ogromna część prac przygotowawczych wykonywana jest społecznie – pro publico bono – przez członków Stowarzyszenie i wolontariuszy.
Bilety można nabyć w za pośrednictwem serwisu www.bilety24.pl oraz w kasach Muzeum.
Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per Musica to organizacja non profit, skupiająca ludzi sztuki i nauki, których pasją jest sztuka baroku. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej ani nie zatrudnia pracowników etatowych. Działa społecznie, a wszystkie środki finansowe pozyskiwane z dotacji, darowizn i sponsoringu w całości przeznacza na realizację celów statutowych, do których należą m.in.:
— popularyzacja sztuki, w szczególności muzyki baroku,
— wspieranie rozwoju polskiej kultury,
— integrowanie twórców i wykonawców,
— działalność edukacyjna, a w szczególności wspieranie rozwoju młodych talentów.
Głównym celem działalności Stowarzyszenia Dramma per Musica jest przybliżanie polskiemu odbiorcy opery barokowej, która w swej kunsztownej formie zachowuje uniwersalne treści, zaskakująco bliskie współczesnemu odbiorcy i inspirujące do nowoczesnego myślenia o teatrze. Założyciele Stowarzyszenia mają wieloletnie doświadczenie w pracy w organizacjach pozarządowych, a także najbardziej renomowanych instytucjach kultury, takich jak Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina czy Warszawska Opera Kameralna. Inicjując przed czterema laty swoją działalność, Stowarzyszenie postawiło sobie za cel realizowanie inscenizacji oper barokowych niewystawianych wcześniej na polskich scenach operowych. Stowarzyszenie do tej pory wyprodukowało i wystawiło trzy premierowe spektakle: inscenizacje dwóch oper G.F. Händla: Agrippiny (2014 r.) i Orlanda (2015 r.) oraz spektakl do muzyki A. Vivaldiego Teatro alla Moda (2013 r.). Przy Stowarzyszeniu powstała orkiestra Royal Baroque Ensemble, prowadzona przez p. Liliannę Stawarz, aktywnie koncertującego muzyka i pedagoga Warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego, a złożona z wszechstronnie wykształconych instrumentalistów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej, grających na kopiach instrumentów z epoki.
Jednym z ważnych celów Stowarzyszenia jest promocja polskich solistów operowych, którzy z powodzeniem występują na zagranicznych scenach, a wciąż są niedoceniani w kraju, a także wspieranie młodych artystów, dla których dwukrotnie zostały zorganizowane bezpłatne warsztaty mistrzowskie. Co roku Stowarzyszenie przeprowadza przesłuchania do ról w spektaklach festiwalowych, podczas których szczególnie poszukiwane są młode talenty. W 2014 r. role w spektaklu Agrippina powierzono kontratenorom: pp. Jakubowi Józefowi Orlińskiemu i Kacprowi Szelążkowi, umożliwiając im debiut sceniczny, a Orlando był szansą dla pp. Dagmary Barny i Damiana Ganclarskiego na stworzenie pierwszych poważnych ról scenicznych. Słuszność polityki Stowarzyszenia w tym zakresie oraz trafność doboru utalentowanych, młodych wykonawców potwierdzają m.in. indywidualne nagrody w prestiżowych konkursach.
Działania Stowarzyszenia zostały docenione przez polskie środowisko muzyczne. Inscenizacja Agrippiny została nominowana do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Wydarzenie Muzyczne Roku 2014. Spektakl znalazł się w towarzystwie takich prestiżowych instytucji kultury, jak: Teatr Wielki – Opera Narodowa i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach.
Więcej na:
www.stowarzyszenie.drammapermusica.pl (strona Stowarzyszenia)
www.drammapermusica.pl (strona Festiwalu)
Program II Festiwalu Oper Barokowych (2016) |