Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Konferencje i prelekcje » Kraków: Grudzień w Międzynarodowym Centrum Kultury

Grudzień w Międzynarodowym Centrum Kultury

Międzynarodowe Centrum Kultury

Międzynarodowe Centrum Kultury

Rynek Główny 25, Kraków

Grudzień 2015 roku

6 grudnia

godz. 10.00-18.00: Imieniny Mikalojusa. Dzień otwarty na wystawie M.K. Čiurlionis. Litewska opowieść

W programie:

godz. 12.00, 14.00, 16.00 zwiedzanie wystawy z przewodnikiem w języku polskim

godz. 16.15 zwiedzanie wystawy z przewodnikiem w języku angielskim

godz. 11.00-12.30 warsztaty dla dzieci w wieku 4-6 lat

godz. 13.30-15.00 warsztaty dla dzieci w wieku 7-9 lat

godz. 17.00 Mikołaj Konstanty Čiurlionis – muzyka i malarstwo – wykład pani Małgorzaty Janickiej-Słysz ilustrowany fragmentami utworów artysty

Na wydarzenia i wystawę wstęp wolny.

Małgorzata Janicka-Słysz – ukończyła teorię muzyki w Akademii Muzycznej w Krakowie. W pracy naukowej skoncentrowana na twórczości Witolda Bacevičiusa, współczesnej muzyce polskiej i litewskiej oraz muzyce Karola Szymanowskiego. Uczestniczyła w międzynarodowych sesjach naukowych, m.in. w Wilnie, Aarhus, Londynie, Leuven, Lipsku, Paryżu, Canterbury, a także w polskich konferencjach muzykologicznych organizowanych w Warszawie, Poznaniu, Łodzi, Bydgoszczy, Wrocławiu i rodzinnym Krakowie. Opublikowała książkę Vytautas Bacevićius i jego idee muzyki kosmicznej (2001) oraz artykuły w polskich i zagranicznych pracach zbiorowych. Jest doktorem habilitowanym, adiunktem w Katedrze Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego oraz członkiem Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich; w latach 2008-2011 pełniła funkcję prorektora ds. dydaktyki i promocji w macierzystej uczelni. Wraz z Grupą Twórczą Castello, której jest dyrektorem artystycznym, nagrywa i wydaje płyty oraz organizuje koncerty i festiwal „Wawel o zmierzchu” (od roku 2008). Uhonorowana została m.in.: w 2009 odznaką Prezydenta Miasta Krakowa „Honoris gratia”, a w 2012 – nagrodą „Excellence in Teaching”, ustanowioną przez małżeństwo – prof. Raya E. i Ruth A. Robinsonów z USA.

7 grudnia

godz. 12.00: sMoCzKi. W galerii z maluchem. Oprowadzanie po wystawie M.K. Čiurlionis. Litewska opowieść dla opiekunów z dziećmi do lat 3.

Wstęp wolny, informacje: warsztaty@mck.krakow.pl.

10 grudnia

godz. 18.00: Pejzaże Ciurlionisa – pomiędzy symbolizmem a abstrakcją – wykład pani Anny Baranowej

Artyści, którzy zasłynęli na polu syntezy sztuk, musieli mieć co najmniej podwójny talent. Niemcy nazywają ten dar „doppelte Begabung”. Ale najczęściej talenty występują u takich jednostek w jeszcze większym stężeniu. Komponują, grają, piszą wiersze, prozę, dramaty, malują, rzeźbią, projektują (…) Stopienie w jedno specyficznych wartości różnych sztuk udało się jednak nielicznym. Należy do nich bez wątpienia Mikołaj Konstanty Čiurlionis (1875–1911), litewski kompozytor i malarz, poeta i teoretyk. Był wizjonerem, który pozostawił po sobie inspirowane muzyką malarskie fantazje, stanowiące jedną z najciekawszych realizacji idei korespondencji sztuk w pierwszym dziesięcioleciu XX wieku. Długo zapomniany, dopiero od niedawna jest odkrywany przez szerszą publiczność. Dzieje recepcji Čiurlionisa same w sobie są tematem fascynującym, a spór o jego miejsce w historii sztuki europejskiej trwa co najmniej od półwiecza.

(fragment tekstu Anny Baranowej pt. Spotkania z Čiurlionisem, „Podkowiański Magazyn Kulturalny”,
nr 45 [zima/wiosna 2005])

Anna Baranowa – krytyk, historyk sztuki, kuratorka wystaw. Od początku swojej pracy naukowej związana jest z Instytutem Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wykłada także krytykę artystyczną na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zajmuje się historią i teorią sztuki XIX i XX wieku, zwłaszcza zagadnieniami utopii artystycznych, pokrewieństwa sztuk oraz miejsca sztuki i artysty w społeczeństwie. Należy do Stowarzyszenia Historyków Sztuki (od 2003 jako członek Zarządu Oddziału Krakowskiego SHS jest odpowiedzialna za działalność Sekcji Sztuki Nowoczesnej) oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA). Autorka ponad 300 recenzji, esejów, wywiadów oraz tekstów naukowych. Uczestniczka wielu konferencji w kraju i za granicą. W roku 2014 odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi za działalność na polu Stowarzyszenia Historyków Sztuki.

Wykład w ramach seminarium IHS UJ Sztuka początku XX wieku. Polska i Litwa.

11 grudnia

godz. 11.00: Dojrzali do sztuki. Spotkanie dla seniorów – Teatr i eksperyment

Mikołaj Konstanty Čiurlionis z równą swobodą poruszał się w świecie muzyki, co sztuk plastycznych. W jego twórczości te światy nieustannie się przenikały i oddziaływały na siebie nawzajem. Interesującym przykładem tego typu poszukiwań artystycznych jest awangardowy teatr związany z kręgiem rosyjskich konstruktywistów, który stal się ważnym dla sztuki początków XX wieku terenem eksperymentu w obszarze formy muzycznej i plastycznej.

Cykl Dojrzali do sztuki to propozycja dla osób dysponujących wolnym przedpołudniem i chcących poszerzyć swoją wiedzę z zakresu kultury i sztuki. Spotkania mają formę prelekcji historyka sztuki, po której jest czas na dyskusję przy słodkim poczęstunku i herbacie. Na koniec, dla chętnych, oferujemy bezpłatne zwiedzanie wystawy w towarzystwie przewodnika. Prowadzenie: pani Małgorzata Jędrzejczyk. Wstęp wolny.

15 grudnia

godz. 18.00: Jan Henryk Rosen i katedra ormiańska we Lwowie – wykład pani dr Joanny Wolańskiej

Wykład towarzyszy wystawie Katedra ormiańska we Lwowie i jej twórcy. Wstęp wolny.

Katedra ormiańska pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny we Lwowie to jedyny w swoim rodzaju przykład architektury o rysach orientalnych w Europie Środkowej; dzieje jej kolejnych przebudów i przekształceń odzwierciedlają zmiany, jakie zachodziły w lwowskiej gminie ormiańskiej. Obecnie kościół jest zespołem złożonym z trzech części, z których każda powstała w innej epoce stylowej.

Malowidła były tworzone w dwóch etapach: pierwszy – dekoracja nawy – przypadł na lata około 1925-1927 (większe sceny są sygnowane i datowane), choć trudno o przekonujące świadectwa, które potwierdzałyby wykonanie konkretnych przedstawień już w roku 1925. Drugi etap (1928-1929) objął część prezbiterialną: apsydę oraz ściany zamykające oba ramiona transeptu. Malowidła pokrywają prawie w całości ściany kościoła, zarówno w nawie, jak i w prezbiterium.

W roku 1950 władze sowieckie przekazały katedrę na magazyn Muzeum Narodowemu we Lwowie. Ponownego poświęcenia świątyni przekazanej Ormiańskiemu Kościołowi Apostolskiemu dokonano 18 maja 2003 roku. Funkcjonowanie katedry jako magazynu przez kilkadziesiąt lat poważne wpłynęło na stan zachowania samego budynku oraz dekoracji wnętrza. Stowarzyszenie Absolwentów Akademii Dziedzictwa rozpoczęło w 2008 roku organizację interwencyjnych prac konserwatorsko-restauratorskich przy malowidłach ściennych Rosena. Wszystkie te działania do chwili obecnej finansowane są z programów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i odbywają się w ścisłej współpracy z Zarządem Ochrony Środowiska Historycznego Lwowskiej Rady Miejskiej.

17 grudnia

godz. 18.00: Droga Mikalojusa Konstantinasa Čiurlionisa do umuzycznienia malarstwa – wykład pana Pawła Siechowicza

Kompozytor został malarzem. Nim jednak zaczął malować na kartonie i płótnie, komponował muzykę, dla której inspiracją były obrazy odnajdywane w sycącej się wspomnieniem litewskich krajobrazów wyobraźni. W korespondencji Čiurlionisa z Eugeniuszem Morawskim odnajdziemy wskazówkę, która pozwala przypuszczać, że pierwsze próby malarskie Litwina utrwalają obrazy, które przed oczy jego wyobraźni przywiodły wykonywane przez niego na fortepianie dźwięki muzyki. Kilka lat później powstają pierwsze obrazy opatrzone tytułami form muzycznych. Świadectwem drogi Čiurlionisa do umuzycznienia malarstwa są fortepianowe miniatury zachowane w szkicowej formie. Odnajdziemy w nich rozwiązania strukturalne przenoszone później na kartony w kolejnych cyklach malarskich Sonat oraz Preludiów i Fug, co wskazuje, że muzyczna struktura tych obrazów projektowana była w trakcie improwizacji przy fortepianie. Wykład ilustrowany będzie przykładami muzycznymi oraz schematami obrazującymi sposób, w jaki Čiurlionis przenosił na kartony swoje partytury. Wstęp wolny.

20 grudnia

godz. 12.30: Minispotkania ze sztuką – Las

Godzinne, niedzielne zajęcia dla dzieci od lat 4 do 6. Uwaga skoncentrowana będzie na jednym prostym pojęciu związanym ze sztuką M.K Čiurlionisa. Wstęp wolny. Nie obowiązują zapisy.

W okresie świąteczno-noworocznym nastąpi zmiana godzin otwarcia Galerii MCK.

24 i 25 grudnia – Galeria nieczynna

26 grudnia – Galeria otwarta od 10.00 do 18.00

31 grudnia – Galeria otwarta od 10.00 do 15.00

1 stycznia – Galeria otwarta od 12.00 do 18.00

6 stycznia – Galeria otwarta od 10.00 do 18.00

Biblioteka naukowa MCK będzie nieczynna w dniach: 24 grudnia, 31 grudnia oraz 2 stycznia.

PMK Design
© Organizacja Monarchistów Polskich 1989–2024 · Zdjęcie polskich insygniów koronacyjnych pochodzi z serwisu replikiregaliowpl.com.