Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Konferencje i prelekcje » Wrocław: Rodzina Brueghlów. Arcydzieła malarstwa flamandzkiego
Wrocław gości największą jak dotąd w Polsce wystawę poświęconą artystycznej dynastii Brueghlów. To wyjątkowe wydarzenie pozwoli na obejrzenie dzieł z prywatnych kolekcyj z całego świata, niedostępnych lub nigdy wcześniej niewystawianych.
Już samo nazwisko Brueghel czyni z tej wystawy wielkie wydarzenie. Dość powiedzieć, że z prezentowanego na wystawie kręgu artystów w polskich zbiorach znajduje się zaledwie kilka obrazów, m.in. „Kazanie św. Jana Chrzciciela” w Muzeum Czartoryskich w Krakowie czy „Pejzaż zimowy z łyżwiarzami i pułapką na ptaki” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Oba to kopie obrazów Piotra Bruegla Starszego, wykonane przez jego syna Piotra Młodszego.
Mamy więc okazję — po raz pierwszy w Polsce — zobaczyć dzieła artystów cenionych od wieków przez kolekcjonerów i osiągających najwyższe, jak na dawne malarstwo, ceny. Jednak to nie zawrotne ceny decydują o wartości tej wystawy, tylko znaczenie prezentowanych na niej dzieł w historii malarstwa europejskiego XVI, XVII i początków XVIII wieku. Twórczość Flamandów to istotna tradycja i niewyczerpany potencjał kultury europejskiej. Poprzez malarstwo dawni mistrzowie wypracowali swoisty kod symboliczny, który fascynował ich współczesnych i inspirował wielu późniejszych twórców. Uwaga, z jaką podchodzili zarówno do spraw codziennych, jak i duchowych, ich niemal dokumentalny styl, dzięki któremu obrazy zachowały dla potomnych obyczaje, krajobrazy, sceny z życia zwykłych ludzi i stanowią do dzisiaj istotne źródło wiedzy o epoce. Nawet współczesnych uwodzą ich humor, ironia, malarski kunszt, precyzja. Zastanawiamy się też do dzisiaj nad treścią symboliczną zawartą w obrazach.
Prezentowane ponad 100 dzieł przedstawia panoramę twórczości Brueghlów — począwszy od dzieła Hieronima Boscha „Siedem grzechów głównych”. Twórczość Boscha, a zwłaszcza zawarte w niej napięcie między tym, co ludzkie, a boskimi prawami, była bowiem, kto wie, czy nie największą, a na pewno ważną inspiracją dla Piotra Bruegla Starszego — ojca całego malarskiego rodu. Malowali przecież nie tylko jego synowie, ale także wnukowie i prawnukowie. Obrazy Piotra Bruegla Starszego już za życia artysty były popularne i cenione, a po śmierci malarza popyt na nie jeszcze wzrósł. Dość szybko więc na rynku pojawiły się repliki jego dzieł, niektóre autorstwa syna Piotra. Nazwisko Breughel stało się synonimem jakości. Młodszym przedstawicielom rodu udało się nie tylko nie zepsuć tej „marki”, ale twórczo ją rozwinąć.
Wrocławska wystawa to dokładna prezentacja niemal całego drzewa genealogicznego rodu. Znajdziemy tu obraz „Zmartwychwstanie” autorstwa Piotra Bruegla Starszego, a także prace Piotra Brueghela Młodszego (m. in. „Siedem czynów miłosierdzia”), jego brata Jana Starszego, w tym dzieła malowane wspólnie z Piotrem Pawłem Rubensem, a także słynne obrazy kwiatowe, dzieła jego syna Jana Młodszego oraz ich kolejnych najbardziej uzdolnionych potomków aż do ostatniego wybitnego przedstawiciela dynastii Abrahama Brueghla.
Wystawa powstała na podstawie pomysłu i koncepcji Józefa Guttmanna, dyrektora Global Art Exhibitions, Inc. — w Polsce organizowana jest przez Galerię Miejską we Wrocławiu, Stowarzyszenie Art for Public z Pragi i Fundację Galerii Miejskiej we Wrocławiu. Gospodarzem expozycji jest Muzeum Miejskiego Wrocławia. Wystawa przyjeżdżająca z Rzymu zostanie zaprezentowana w Pałacu Królewskim. Następnie udaje się do Paryża, a wkrótce potem obrazy na powrót staną się niedostępne dla szerokiej publiczności.
Zapraszamy: Pałac Królewski, Muzeum Miejskie Wrocławia, ul. Kazimierza Wielkiego 35, Wrocław. Wystawa czynna codziennie od 23 lipca do 30 września 2013 r., godz. 10.00-20.00.