Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Konferencje i prelekcje » Warszawa: Rok Wazowski 2019 (wykłady, koncerty, spotkania)

Rok Wazowski 2019 (wykłady, koncerty, spotkania)

Zamek Królewski w Warszawie — Muzeum

Rok Wazowski 2019

Cykl wykładów związanych z okresem panowania dynastii Wazów w Polsce pozwoli przyjrzeć się tej epoce od strony społeczno-ustrojowej, kulturowej, historycznej, archeologiczno-architektonicznej i militarnej. Wystąpieniom towarzyszyć będzie prezentacja dokumentacji fotograficznej oraz źródeł ikonograficznych.

Bilety wstępu w cenie 10 zł są dostępne w kasie Zamku (plac Zamkowy 4).

18 września 2019 r., godz. 17.00 – Mecenat artystyczny Wazów. Prowadzenie: pan dr Artur Badach, Sala Odczytowa (Kinowa)

Wazowie zasiadali na tronie polskim przez prawie wiek. Ich mecenat obejmuje ogromną liczbę artystycznych realizacji. Zgodnie z ówczesną modą władcy z tej dynastii lubili otaczać się pięknymi przedmiotami. Szczególną uwagę przykuwali do kreowania swojego wizerunku jako potomków wielkich Jagiellonów, upamiętniając swe sukcesy polityczne i militarne. A wiek XVII obfitował w wojny, zwłaszcza ze Szwedami… O mecenacie artystycznym polskich Wazów opowie kurator Ośrodka Sztuki Zamku Królewskiego w Warszawie.

16 października 2019 r., godz. 17.00 – Piórem poety. Wazowie w twórczości epickiej i okolicznościowej Samuela Twardowskiego. Prowadzenie: pan dr hab. Roman Krzywy, prof. UW, Sala Odczytowa (Kinowa)

Samuel Twardowski (ok. 1600-1661) w swoim czasie był jednym ze zdolniejszych poetów. Dziś znamy go przede wszystkim jako autora sielanki Dafnis drzewem bobkowym i poematu alegorycznego Nadobna Paskwalina. Za pomocą pióra upamiętniał wydarzenia związane z rodziną panującą. Pisał także obszerne eposy, w których idealizował współczesnych sobie władców – zwłaszcza darzonego wielkim uznaniem Władysława IV. Jak Twardowski ukazywał Wazów oraz jaki był jego stosunek do królewskiego majestatu i postrzeganie prowadzonej przez dwór polityki? Odpowiedź na te pytania znajdziemy na wykładzie.

27 października 2019 r., godz. 12.00 – Teatr na dworze królewskim Władysława IV. Prowadzenie: pani Joanna Szumańska, Sala Odczytowa (Kinowa)

Podczas europejskiej podróży królewicz Władysław oczarowany został teatrami włoskimi i zaczął do nich uczęszczać incognito. Gdy został królem Władysławem IV, na dworze polskim pojawił się włoski zespół operowy. Podczas spotkania dowiemy się o teatrze władysławowskim w topografii zamkowej. Przybliżymy jego repertuar, który w Warszawie pierwszej połowy XVII w. cieszył się ogromnym prestiżem i był nie lada sensacją. Przedstawimy fragmenty sławnych traktatów o teatrze Furttenbacha i Sabbatinniego, aby zobaczyć, w jaki sposób myślano o budowie sceny, oświetleniu i machinach teatralnych. Poznamy recepty artystów z XVII w., jak zrobić straszliwą falę, wieloryba, płomienie, błyskawice i deszcz.

13 listopada 2019 r., godz. 17.00 – Sztuka holenderska w Rzeczypospolitej doby Wazów. Prowadzenie: pani Alicja Jakubowska, Sala Odczytowa (Kinowa)

W XVI i XVII wieku Polskę i Niderlandy łączyły ścisłe związki gospodarcze. Kontakty między oboma krajami nie ograniczały się jednak tylko do wymiany handlowej. Trwała wymiana intelektualna, a sztuka niderlandzka zaczęła wywierać wpływ na polską architekturę i malarstwo. Ściany domów pokryły niderlandzkie kafelki. Kupowano i zamawiano obrazy u niderlandzkich mistrzów. Artyści z Niderlandów Północnych napływali do Polski. W drugiej połowie XVIII wieku w Polsce osiedlił się architekt, Tylman van Gameren, którego dzieła na zawsze wtopiły się w pejzaż polskich miast i do dziś pozostają ich ozdobą. Gdzie możemy zobaczyć dziś w Polsce jej niderlandzką przeszłość?

24 listopada 2019 r., godz. 12.00 – Dlaczego Zygmunt III Waza przeniósł stolicę do Warszawy? Krótka historia krakowskiego smogu. Prowadzenie: pan dr Rafał Szmytka, Sala Kinowa (Odczytowa)

Za panowania ostatnich Jagiellonów Kraków rozwijał się niezwykle dynamicznie. Wawel stał się renesansową rezydencją z prawdziwego zdarzenia, w mieście i na przedmieściach kwitły rzemiosło i handel. Z jakiego więc powodu Zygmunt III Waza postanowił przenieść swą siedzibę do Warszawy? Czy na decyzję króla mogły wpłynąć czynniki inne niż polityczne? Spoglądając na dzieje Krakowa z perspektywy historii środowiskowej, odkryjemy, że smog i zanieczyszczenia towarzyszyły mieszkańcom grodu Kraka od dawien dawna, wpływając na jakość ich życia i losy samego miasta.

27 listopada 2019 r., godz. 17.00 – Villa Regia / Pałac Kazimierzowski. Dzieje wazowskiej rezydencji w świetle interdyscyplinarnych badań dna Wisły. Prowadzenie: pan dr hab. Hubert Kowalski, Sala Odczytowa (Kinowa)

Wykład jest podsumowaniem trwającego 10 lat projektu Wisła 1655–1906–2009 – Interdyscyplinarne badania dna rzeki. To właśnie dekadę temu rozpoczęto badania i poszukiwania skarbów, które zostały zrabowane w Warszawie podczas potopu szwedzkiego. Barki tonęły razem z łupami Szwedów i pozostały na dnie Wisły przez 350 lat. Na spotkaniu zaprezentowane zostaną także wyniki przeprowadzonych prac archeologicznych w Pałacu Kazimierzowskim i jego otoczeniu.

8 grudnia 2019 r., godz. 12.00 – Wazowie i Rzeczpospolita w polityce zagranicznej Francji. Prowadzenie: pani dr hab. Aleksandra Skrzypietz, Sala Odczytowa (Kinowa)

Wiek XVII upływa francuskim władcom na rywalizacji z Habsburgami. Szukają zatem sojuszników. Henryk IV musi wybrać pomiędzy Polską a Szwecją, skłóconymi od czasu „detronizacji” Zygmunta Wazy w jego rodzinnym kraju. Ludwik XIII i kardynał Richelieu nie mogąc zachęcić polskiego władcy do współpracy, decydują się na uwięzienie królewicza Kazimierza. Wreszcie kardynałowi Mazarin udaje się skłonić Rzeczpospolitą do zbliżenia z Francją, a jej króla do małżeństwa z Francuzką. To tylko kamienie milowe wyznaczające relacje polsko-francuskie za panowania Wazów. Jakie były ich konsekwencje – i to nie tylko polityczne – dla obu państw?

18 grudnia 2019 r., godz. 17.00 – Malarze z Prus Królewskich w służbie dworu polskich Wazów. Prowadzenie: pan dr hab. Jacek Tylicki, prof. UMK, Sala Odczytowa (Kinowa)

Prusy Królewskie były najbogatszą i najbardziej rozwiniętą prowincją Rzeczypospolitej. Stan mieszczański, głównie niemiecki, oraz imigranci z Niderlandów stanowili skarbnicę wybitnych osobistości. Od końca XVI wieku i przez cały wiek XVII dwór królewski bardzo chętnie zatrudniał artystów z Gdańska, Elbląga czy Torunia. Mistrzowie pruscy pracowali w wielu dziedzinach. Kim byli i co stworzyli dla króla? Na spotkaniu dowiemy się nie tylko o samych artystach, ale również zobaczymy ich dzieła.

Sztuka niderlandzka w RP

***

25 maja 2019 r., godz. 13.00 – Obrona i zdobywanie Zamku Warszawskiego w dobie wojen szwedzkich. Prowadzenie: pan prof. Mirosław Nagielski (Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego), Sala Odczytowa (Kinowa)

Po każdym z wykładów pracownicy Działu Archeologicznego zapraszają na oprowadzanie po reliktach fortyfikacji (eksponowanych na terenie Arkad Kubickiego).

9 czerwca 2019 r., godz. 12.00 – „(…) wystroiła mi ją tyż cale po francusku…” – zmiany w ubiorach polskich szlachcianek za sprawą Ludwiki Marii Gonzagi. Prowadzenie: pani Elżbieta Dunin-Wąsowicz, Sala Odczytowa (Kinowa)

19 czerwca 2019 r., godz. 17.00 – „W złoto i perły szyję miewałam ubraną abym światu nad inne była pokazaną” – wystawa klejnotów polskich XVI-XVII w. w Zamku Królewskim. Prowadzenie: pani Anna Saratowicz-Dudyńska, pan Dariusz Nowacki, Sala Odczytowa (Kinowa)

17 lipca 2019 r., godz. 17.00 – Klejnoty miłosne w XVII-wiecznej Polsce. Prowadzenie: pan dr Jacek Żukowski, Sala Odczytowa (Kinowa)

28 lipca 2019 r., godz. 12.00 – Król szuka żony. Polityka matrymonialna polskich Wazów. Prowadzenie: pani dr Aleksandra Barwicka-Makula, Sala Odczytowa (Kinowa)

***

Jesienny wieczór przy świecach na wazowskim Zamku

22 listopada 2019 r., godz. 18.00

Program:

koncert Tańce i balety na balu królowej Ludwiki Marii – Balet Cracovia Danza

wykład „Jutrzenka na chmurze wstępuje do nieba, a Kupidyn za nią leci…”. Jak wyglądały przedstawienia w teatrze Władysława IV w Zamku Królewskim − pani Iwona Libucha

Tancerze Baletu Cracovia Danza pokażą tańce polskie, włoskie i francuskie tańczone na balu królewskim w połowie XVII wieku. Tancerze przebrani za dworzan wprowadzą widzów w atmosferę balu na dworze polskim za czasów panowania Władysława IV i Marii Ludwiki Gonzagi. W trakcie tańców towarzyskich nie zabraknie popisów baletowych z repertuaru baletmistrzów francuskich, odtworzonych z oryginalnych choreografii. Program prezentuje narodziny stylu barokowego w tańcu i początki baletu francuskiego w Polsce, które zawdzięczamy obecności i mecenatowi królowej Marii Ludwiki.

Pani Iwona Libucha – teatrolog, tłumacz i kustosz z Zamku Królewskiego opowie o barokowych przedstawieniach i baletach w teatrze króla Władysława IV, który znajdował się w południowym skrzydle wazowskiego Zamku.

Bilety: 25 zł (normalny), 20 zł (ulgowy) – upoważniają także do wstępu przed spotkaniem na wystawę Świat polskich Wazów. Przestrzeń – ludzie – sztuka.

***

Muzealne inspiracje − warsztaty plastyczne

zbiórka w Sieni Wielkiej

16 listopada 2019 r., godz. 11.00 – A gdy ruszał król na wojnę, czyli odwieczna walka chaosu z porządkiem. Prowadzenie: pani Anna Czekaj

7 grudnia 2019 r., godz. 11.00 – Portret reprezentacyjny, czyli co powiesić nad kominkiem. Prowadzenie: pani Anna Czekaj

Bilety: 10 zł (normalny) oraz 5 zł (ulgowy) – do nabycia w kasie Zamku oraz online.

Świat polskich Wazów

***

Dawne ubiory – wykłady

Sala Odczytowa (Kinowa)

17 listopada 2019 r., godz. 13.00 – W co się ubierały polskie królowe i damy w XVII w.? Style, źródła, sylwetki. Prowadzenie: pani Maria Brodzka-Bestry

Na podstawie bogatej ikonografii poznamy suknie damskie od końca XVI do początku XVIII w. Prelegentka spróbuje także odpowiedzieć na pytania związane z modą epoki Wazów: jak zmieniała się sylwetka kobiety?, czy można mówić o stylach w modzie damskiej, takich jak w architekturze?, jakimi źródłami do mody w XVII w. dysponujemy?, czy polski strój narodowy nosiły także szlachcianki?, co noszono pod suknią, a co na niej?

Maria Brodzka-Bestry – historyk sztuki; kustosz w Zamku Królewskim w Warszawie, w latach 1988–1990 kierownik Zespołu Dydaktyki, specjalista w dziedzinie architektury i wnętrz oraz ubioru w XVIII, XIX i XX w. Autorka licznych artykułów poświęconych zabytkom oraz książek – Historia sztuki. Architektura; Warsaw pocket guide Berlitz, Sala Canaletta w Zamku Królewskim w Warszawie. Uhonorowana wyróżnieniem za esej Sztuka dziecka ponad granicami, ponad podziałami w konkursie organizowanym przez Ogólnopolski Ośrodek dla Dzieci i Młodzieży w Poznaniu oraz Grand Prix w kategorii wspomnienia podczas X Bielańskiego Konkursu Literackiego. Jej hobby to rekonstrukcje dawnych strojów i malarstwo akwarelowe.

15 grudnia 2019 r., godz. 13.00 – „Szablą odbierzemy”. Szabla − narodowa broń i symbol tożsamości. Prowadzenie: pan Marcin Skalski-Truskolaski

Wykład przybliży historię szabli w Polsce od średniowiecza do współczesności. Poruszona zostanie kwestia oryginalności i specyfiki polskich szabel oraz kontrowersji na temat nazewnictwa i pochodzenia szabli w Polsce. Prelegent przypomni o niezwykle ważnej kulturowej roli szabli – symbolu narodowej tożsamości Polaków. W odniesieniu do słów hymnu państwowego podjęta zostanie próba odpowiedzi na pytanie: czy polska szabla to symboliczny paradoks polskości? Poza bogatą ikonografią ilustrującą ten temat zobaczymy także prezentację współczesnych i zabytkowych szabel polskich i obcych.

Bilety: 10 zł (dostępne w kasie Zamku oraz online) upoważniają także do wstępu po wykładzie na wystawę Świat polskich Wazów. Przestrzeń – Ludzie – Sztuka.

W co się ubierały polskie królowe i damy w XVII w.? Style, źródła, sylwetki

***

Godzina ze sztuką w Zamku

zbiórka w Sieni Wielkiej

17 listopada 2019 r., godz. 12.00 – Warszawa i Zamek Królewski w czasach Wazów. Prowadzenie: pan Tomasz Szumański

Wszyscy znamy słynną panoramę Warszawy od strony Pragi, namalowaną przez Canaletta na zlecenie króla Stanisława Augusta. Nie mniej popularny widok stolicy przedstawił nam Dahlberg, który z kartograficzną precyzją zilustrował przebieg kampanii wojsk szwedzkich w czasie potopu. W 1625 lub w 1626 r. powstała natomiast mniej znana weduta autorstwa Chrystiana Melicha, którą inspirowali się późniejsi twórcy. Świadczy o tym choćby sposób ujęcia miasta oraz postać malarza przy płótnie. Jest to również jedyne dzieło malarskie, które zdradza kolor fasady Zamku Królewskiego w czasach Zygmunta III Wazy.

Dzieło: Chrystian Melich, Panorama Warszawy, ok. 1625 r.

15 grudnia 2019 r., godz. 12.00 – Dramma per musica Władysława IV. Prowadzenie: pani Joanna Szumańska

Podczas spotkania przybliżymy przedstawienia operowe grane na dworze Władysława IV, jak również na deskach jezuickich teatrów szkolnych. Opowieść o inscenizacjach Porwania Heleny czy Zaślubinach Amora i Psyche zilustrujemy dziełami z wystawy czasowej Świat polskich Wazów. Przestrzeń – Ludzie – Sztuka. Opowiemy również o budowie sceny teatralnej i przedstawimy udoskonalenia techniczne oraz dekoracje prospektowe charakterystyczne dla XVII w.

Dzieło: Justus van Egmont, Ludwika Maria Gonzaga, 1645 r.

Bilety: 10 zł – dostępne w kasie Zamku oraz online.

***

Układamy Rolkę sztokholmską

Wydarzenie na placu Zamkowym odbędzie się 19 października 2019 r. o godz. 11.00.

Wyjątkowe dzieło Rolka sztokholmska zostanie odtworzone w formie układanki, a każda chętna osoba będzie mogła wziąć do ręki puzzel o wymiarach 50 x 50 cm i stworzyć wspólnie imponując fryz.

Weź udział w zabawie i przekonaj się, że historia potrafi być fascynująca. To pierwsze z nietypowych wydarzeń, które pozwoli odkryć wiele innych tajemnic dynastii Wazów.

***

Zamkowe spotkania literackie

Cykl prowadzi pan Daniel Artymowski. Każde spotkanie inspirowane jest zamkowymi zbiorami sztuki i składa się z krótkiego wprowadzenia oraz prezentacji tekstów literackich w wykonaniu aktorów Teatru Atlantis: państwa Barbary i Jacka Bursztynowiczów.

Wstęp: spotkania w Loży Masońskiej – 10 zł (bilet normalny), 5 zł (ulgowy), spotkania w Café Zamek – 10 zł (bilety do nabycia w Café Zamek)

Najbliższe spotkania:

19 października 2019 r., godz. 12.00, Loża Masońska, zbiórka w Sieni pałacu Pod Blachą

Morsztynów czterech, czyli o poezji baroku

Morsztynowie byli rodziną uzdolnioną poetycko. W samym XVII w. tworzyło czterech spokrewnionych ze sobą poetów o tym nazwisku. Najbardziej zasłynął Jan Andrzej Morsztyn – dworzanin, współczesny mu Zbigniew zapisał się w historii jako poeta, żołnierz i działacz ariański. Wcześniej z kolei tworzył Hieronim, a w 1725 r. zmarł Stanisław – żołnierz, polityk i poeta. Podczas spotkania poznamy zatem barokową lirykę Morsztynów, tworzoną w ciągu całej epoki…

9 listopada 2019 r., godz. 12.00, Loża Masońska, zbiórka w Sieni pałacu Pod Blachą

Uczą i bawią. La Fontaine i inni

Słowo bajka kojarzy się z literaturą dla dzieci. A jednak jako krótki utwór, przeważnie rymowany, zakończony morałem, była ona utworem przeznaczonym wyłącznie dla dorosłych, utrzymanym najczęściej w żartobliwym tonie. Spotkanie z twórczością bajkopisarzy – od Jana de la Fontaine’a po Ignacego Krasickiego – dostarczy nam sporo dobrej zabawy!

16 listopada 2019 r., godz. 12.00, Loża Masońska, zbiórka w Sieni pałacu Pod Blachą

Król, biskup i poeta. Maciej Kazimierz Sarbiewski na dworze Władysława IV

Maciej Kazimierz Sarbiewski jest poetą bez mała zapomnianą. A przecież kiedyś był niemal najbardziej znaną postacią z Polski – obok Mikołaja Kopernika! Nazywany sarmackim Horacym, pozostawił po sobie wspaniały zbiór poezji łacińskich oraz bogatą korespondencję ze Stanisławem Łubieńskim – biskupem płockim, humanistą, literatem. Podczas spotkania zapoznamy się z tymi listami, a ich prezentację poprzedzi wykład o roli Sarbiewskiego na dworze króla Władysława IV.

14 grudnia 2019 r., godz. 12.00, Café Zamek

Pełen satyrycznego Opaliński ducha… Humor I Rzeczypospolitej

Pełen satyrycznego Opaliński ducha, choć rozum kontentuje, nie głaszcze nam ucha… – napisał Franciszek Ksawery Dmochowski w Sztuce rymotwórczej. Miał on do Krzysztofa Opalińskiego, polityka i poety z czasów Wazów, pretensje o satyry pisane wierszem białym. Były to jednak utwory trafne i cięte, które poznamy na tle innych twórczości takich mistrzów gatunku, jak choćby Ignacy Krasicki.

Zygmunt III Waza

***

Zamkowe spotkania literackie

XXI tom „Dzienników” Żeromskiego i jego dziwne przypadki

23 listopada 2019 r., godz. 12.00, zbiórka w Sieni Wielkiej

Młodzieńcze Dzienniki Stefana Żeromskiego, wydane dwukrotnie w latach 50. i 60. XX w., były wielkim wydarzeniem czytelniczym. Pisane na gorąco, szczerze i bez pruderii – są do dziś jednym z najważniejszych dokumentów epoki. Dla pisarza i jego rodziny manuskrypty te stanowiły wielką, choć skrywaną przed obcymi wartość. Jak to możliwe, że do końca lat 60. nikt nie wiedział o istnieniu zeszytu nr XXI? Rękopis odnalazł się już po wydaniu wszystkich tomów Dzienników. Kiedy oddzielił się od reszty? Jak i gdzie przetrwał dwie wojny światowe? Kto go przekazał Bibliotece Narodowej w 1969 r.?

Niezwykłe losy manuskryptu i ludzi, którzy go uratowali, będą tematem opowieści pani dr hab. Katarzyny Sobolewskiej, założycielki i wiceprezes Stowarzyszenia im. Stefana Żeromskiego. Prezentacja tekstów: pan Jacek Pacocha.

***

Złoty wiek muzyki francuskiej

Sala Wielka, 27 listopada 2019 r., godz. 19.00

Wykonawca: Władysław Kłosiewicz – klawesyn

Program:

Jan Henryk d’Anglebert (1629-1691)

Prélude

Tombeau de M. de Chambonnières

Ludwik Couperin (1626-1661)

Pavane

Prelude

Passacaille

Ludwik Marchand (1669-1732)

Suite en ré mineur

Prélude – Allemande – Courante – Sarabande – Gigue – Chaconne

Franciszek Couperin (1668-1733)

Cinquiême ordre (wybór)

Allemande „La Logiviére” – Courante – Sarabande „La Dangereuse” – La Tendre Fanchon

Ludwik Mikołaj Clerambault (1676-1749)

Suite en do mineur

Prélude – Allemande – Courante – Sarabande – Gigue

Klaudiusz Benigny Balbastre (1724-1799)

La Lugeac 

La d’Héricourt

La Castelmore 

Bilety: https://operakrolewska.pl

***

Koncert towarzyszący wystawie Świat polskich Wazów. Przestrzeń – ludzie – sztuka

Sala Gwardii Konnej Koronnej, 23 listopada 2019 r., godz. 18.00

Wykonawcy: Krzysztof Firlus – viola da gamba, Anna Firlus − klawesyn

Program:

Adam Jarzębski – Concerto primo

Tabulatura warszawska – Toccata in a

Tobiasz Hume – Pollish Ayre – Pollish Vilanell – Pollish Ayre – Pollish Vilanell

Hieronim Frescobaldi – Toccata nona z Primo libro A

Alfons Ferrabosco – dyminucje na temat Sound out of my voyce

Aleksander Scarlatti – Follia

Ryszard Rognoni – dyminucje na temat Ancor che col partire

Krzysztof Simpson – Prelude and Ground Divisions

Bilety: 30 zł (normalny) i 20 zł (ulgowy) – do nabycia w kasie Zamku oraz online.

W ramach biletu można będzie zwiedzić wystawę Świat polskich Wazów. Przestrzeń – ludzie – sztuka, zbiórka w Sieni Głównej o godz. 17.00.

***

Bach koncertowo

26 października 2019 r., godz. 19.00

Fundacja Ars Chori zaprasza na cykl koncertów muzyki dawnej we wnętrzach Zamku Królewskiego w Warszawie. Koncepcja koncertów oparta jest na twórczości dwóch gigantów muzyki barokowej – Jana Sebastiana Bacha i Jerzego Fryderyka Haendla. Drogi twórcze obu kompozytorów-równolatków (obaj urodzeni w 1685 r.) przebiegały w nieco innych kierunkach, a oni sami nigdy się osobiście nie spotkali. Mimo to wiedzieli o sobie i śledzili swoją twórczość, nieustannie się nią nawzajem inspirując. Wokół obu twórców z czasem narosła legenda mówiąca o ich hipotetycznym spotkaniu. Nawiązuje do niej sztuka Pawła Barza pt. Kolacja na cztery ręce. Założeniem cyklu trzech koncertów jest pokazanie twórczości Bacha i Haendla – koncertowej, kantatowej i oratoryjnej.

Kierownictwo artystyczne: Judyta Tupczyńska

Program:

Johann Sebastian Bach

Kantata Jauchzet Gott in allen Landen BWV 51

Koncert skrzypcowy a-moll BWV 1041

Koncert podwójny c-moll na obój i skrzypce BWV 1060

Kantata Ich bin vergnügt mit meinem Glücke na sopran, chór, obój, smyczki i b.c. BWV 84

Wykonawcy: Katarzyna Bienias – sopran, Katarzyna Pilipiuk – obój, Bernard Niezgoda – trąbka, Zespół Muzyki Dawnej Musarion, Zespół Wokalny Ars Chori pod dyrekcją Zbigniewa Tupczyńskiego

Wstęp wolny. Obowiązują wejściówki (do pobrania na stronie wydarzenia lub przed koncertem w Sieni Wielkiej Zamku).

***

Koncert z cyklu Rok Wazowski

Sala Wielka, 29 września 2019 r., godz. 18.00

Program:

Marcin Mielczewski (?-1651)

Canzona prima a due

Deus in nomine Tuo

bas solo, dwoje skrzypiec, fagot, wiolonczela, pozytyw

Tarkwiniusz Merula (ok. 1590-1665)

utwory instrumentalne

La Piva à 4

La Merula à 4

La Merula à 2 violiuni, violone e basso continuo

Jan Chrzciciel Cocciola

Jubilate Deo

Populus Eius

chór, dwoje skrzypiec, wiolonczela, fagot, pozytyw

Przerwa

Tarkwiniusz Merula (ok. 1590-1665)

utwory instrumentalne

La Polachina à 2 violini e basso continuo

Ruggiero à 2 violiuni, violone e basso continuo

Kacper Förster (1616-1673)

Jesu dulcis memoria

bas solo, dwoje skrzypiec, wiolonczela, pozytyw

Dulcis amor Jesu

dwa soprany, dwoje skrzypiec, wiolonczela, pozytyw

Jan Chrzciciel Cocciola

Omnes sitientes

O Maria Dei Genitrix

Vulnerasti cor meum

chór, dwoje skrzypiec, wiolonczela, fagot, pozytyw

Bilety: 30 zł (normalny) i 20 zł (ulgowy) – do nabycia w kasie Zamku oraz online.

***

RIVERENZA II – Zabawy Przyjemne i Pożyteczne

Festiwal Tańca i Kultury Dawnej

21–22 września 2019 r., godz. 16.00

I znów nadchodzi piękny czas, gdy zmęczone upałem lato zaczyna wypatrywać jesiennego wytchnienia, odpoczynku na ławce w Ogrodzie Dolnym, chłodu w podcieniach Arkad Kubickiego… Tak było przed stu laty, tęskniono zapewne podobnie przed laty czterystoma – choć zamkowe mury niemal bezpośrednio omywała wówczas jedna z bohaterek naszych spotkań, rzeka Wisła, a o Arkadach nikomu się jeszcze nie śniło. Ale jak Zamek Zamkiem – zawsze w nim tańczono, muzykowano i bawiono się w teatr. A mecenasami życia artystycznego najwyższej próby byli oczywiście Wazowie. Wyruszmy więc im naprzeciw. Zabawmy się przyjemnie i pożytecznie. Posmakujmy klimatu tworzonego przez północne wiatry łagodzone słońcem architektów z Italii i lekkością francuskiego pióra.

Przyjemne będą z pewnością tańce, których choreografie oparto na świadectwach barokowych traktatów. Postaramy się odwołać do literackiej tradycji – rodzimej i zagranicznej – związanej z tymi jakże burzliwymi czasami w Europie i w Rzeczpospolitej. Posłuchamy, co grało w duszach i w komnatach synów króla Zygmunta.

A pożytecznie będzie przyjrzeć się Zamkowi dzisiejszemu w aspekcie trwałości wazowskiej spuścizny, nie zawsze dostrzegalnej na pierwszy rzut oka. Dowiedzieć się, jak rzymskie wakacje Władysława IV nieodwracalnie zmieniły losy polskiego teatru i wreszcie zastanowić się, który z nich – Jan Matejko czy Henryk Sienkiewicz? – miał większy wpływ na kształtowanie wciąż żywej polskiej mitologii historycznej. A obu w czasie RIVERENZY spotkamy!

O czym zapewniają Państwa nieustannie krążące po tych komnatach duchy. One też wystąpią.

21 września 2019 r.

godz. 16.00 Wazowie w płaszczu Rzeczypospolitej, czyli Sienkiewicz jako Matejko literatury polskiej – oprowadzanie tematyczne po ekspozycji zamkowej, pp. Daniel Artymowski i Paweł Tyszka, zbiórka w Sieni Wielka

godz. 17.30 Płaszcz Radziwiłłów – przedstawienie, Teatr Atlantis, pałac Pod Blachą

godz. 18.30 Ballada – spektakl taneczny, Pawanilia, Arkady Kubickiego

godz. 19.30 Muzeum Figur Woskowych – Nieczynne – spektakl taneczny, Ver Vetustatis, Arkady Kubickiego

22 września 2019 r.

godz. 16.00 Opera Władysława IV na Zamku Królewskim – wykład, p. dr Barbara Osterloff, Sala Kinowa

godz. 17.30 Z rewerencją – dla króla – koncert, Canor Anticus, Arkady Kubickiego

godz. 18.30 Cyd – Inspiracje – impresja teatralna i taneczna, Theatrum i Atlantis, Arkady Kubickiego

***

Jedwab i porcelana – koncert kameralny

22 września 2019 r., godz. 18.00

W programie utwory Jerzego Fryderyka Haendla i Antoniego Vivaldiego

Wykonawcy: Li Ge – sopran, Liu Yang – sopran

Orkiestra Royal Baroque Ensemble pod dyrekcją Lilianny Stawarz

Bilety: 40 zł (normalny), 20 zł (ulgowy)

Bilety są dostępne w przedsprzedaży na bilety24.pl oraz do nabycia w kasie festiwalowej bezpośrednio przed koncertem. Możliwość rezerwacji biletów pod adresem bilety@drammapermusica.pl.

Przy sprzedaży internetowej doliczana jest prowizja. Bilety ulgowe przysługujące uczniom i studentom do 26. roku życia oraz seniorom powyżej 70. roku życia można nabyć wyłącznie w kasie festiwalowej przed wydarzeniem po okazaniu dokumentu uprawniającego do ulgi.

***

XVIII sesja naukowa z cyklu Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce

pt. Rządzić i olśniewać. Biżuteria w Polsce – nowożytność i czasy nowsze

12-13 czerwca 2019 r.

Oddział Toruński Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Zamek Królewski w Warszawie

Sala Koncertowa, wstęp wolny

Zainteresowanych słuchaczy prosimy o rejestrację przez formularz.

To już osiemnaste spotkanie z cyklu Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce, a dziesiąte poświęcone klejnotom i biżuterii w Polsce. Projekt ten, zainicjowany przez panią Katarzynę Kluczwajd, od roku 2000 organizowany przez Oddział Toruński Stowarzyszenia Historyków Sztuki wraz z partnerami, przyczynił się do wzbogacenia stanu badań dotyczącego dawnego zegarmistrzostwa, odlewnictwa, a przede wszystkim klejnotów i biżuterii.

Tegoroczna konferencja poświęcona jest zagadnieniom związanym z wydarzeniem wyjątkowym, jakim jest ekspozycja Rządzić i olśniewać. Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII wieku. Wystawa została przygotowana przez zespół Zamku Królewskiego w Warszawie wraz ze współpracownikami w ramach obchodów Roku Wazowskiego. Będzie mowa m.in. o sukienkach – rubinowej i diamentowej – obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej i o niedawno odkrytym skarbie z Bydgoszczy. Tradycyjnie w drugiej części spotkania poruszone zostaną zagadnienia spoza głównego stylistycznego i chronologicznego obszaru badawczego tego spotkania, od kwestii funkcji biżuterii, stylistyki, przez historiografię i podsumowania na stulecie niepodległości, po biżuterię najnowszą i egzotyczną włącznie. Podczas sesji naukowej wystąpią badacze z kilku ośrodków naukowych, muzealnicy, konserwatorzy, kuratorzy, a także właścicielka firmy jubilerskiej.

Sesje naukowe Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce oraz tomy posesyjne weszły do stałego kalendarza badaczy sztuki użytkowej w Polsce – szczególnie biżuterii, wielokrotnie inspirowały i skonsolidowały środowisko osób zajmujących się tą tematyką. Książki z serii Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce znajdują się w zbiorach wielu bibliotek naukowych, nie tylko europejskich, są niezbędne dla badaczy, konserwatorów, studentów zainteresowanych dziejami rzemiosła artystycznego.

PROGRAM

12 czerwca 2019 r.

godz. 9.30 otwarcie konferencji

pan prof. dr hab. Wojciech Fałkowski, dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie – Muzeum

pan dr hab. Michał Pszczółkowski, prezes Oddziału Toruńskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki

pani Katarzyna Kluczwajd, członek Zarządu Oddziału Toruńskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki

I Panel

godz. 10.00–12.15

pani Danuta Szewczyk-Prokurat, pan Dariusz Nowacki, Zamkowa wystawa klejnotowa i problem cezur w polskim jubilerstwie

pani dr Magdalena Piwocka, pan Dariusz Nowacki, Czego uczy autopsja sukienki rubinowej do obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej na Jasnej Górze?

pani Anna Sypek, Ze studiów nad typologią jubilerskich ozdób stroju w Polsce w pierwszej połowie XVII w. na przykładzie klejnotów z sukienki diamentowej obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej

pani Danuta Szewczyk-Prokurat, Z sukien na sukienki… O XVII-wiecznych zabytkach jubilerstwa w polskich zasobach kościelnych

godz. 12.15–13.30 przerwa kawowa i zwiedzanie wystawy

II Panel

godz. 13.30–15.00

pan dr hab. Michał F. Woźniak, Klejnoty z tak zwanego Skarbu Bydgoskiego

pan Michał Błaszczyński, Wielkopolskie złotnictwo sakralne jako „skarbczyk klejnotów nowożytnych”

pan dr Paweł Dettloff, Ozdoby obrazu Matki Boskiej Mstowskiej – nieznany zespół nowożytnej biżuterii

godz. 15.00–16.15 przerwa

III Panel

godz. 16.15–17.30

pan Jerzy Żmudziński, Jeszcze o zapomnianych polskich klejnotach królewskich

pan Tadeusz Piotr Galant, Nie tylko wieniec Bony. Monstrancja z Podkamienia okiem konserwatora

pan dr hab. Michał Myśliński, Środowisko złotników krakowskich w XVIII w. – perspektywy badawcze

13 czerwca 2019 r.

I Panel

godz. 9.00–11.15

pani Dorota Zahel, Różańce i decymki z kamieni jubilerskich w zbiorach Muzeum Archidiecezjalnego w Przemyślu

pan Marcin Ignaczak, pan Andrzej Sikorski, pani Iwona Dębska, pan Michał Błaszczyński, Ozdobne nakrycie głowy z poznańskiej kolegiaty

pani Barbara Dolczewska, Zawieszenia, naszyjniki i łańcuchy w poznańskich inwentarzach mieszczańskich XVI–XVII w.

pani Anna Saratowicz-Dudyńska, O niektórych akcesoriach stroju męskiego w XVII w.

godz. 11.15–11.30 przerwa kawowa

II Panel

godz. 11.30–13.45

pani Renata Sobczak-Jaskulska, Biżuteria Jadwigi z Mieszkowa Rogalińskiej

pani Katarzyna Kluczwajd, O ozdobach torunian w ikonografii – wybrane przykłady

pani Monika Paś, Między klejnotami a hergewetem. Laski, trzciny i kostury w dawnych inwentarzach ruchomości

pani dr Ewa Wieruch-Jankowska, Biżuteria do włosów w XIX w. – deskrypcja grzebieni i spinek

godz. 13.45–14.45 przerwa

III Panel

godz. 14.45–17.00

pani dr hab. Ewa Letkiewicz, Franciszek Jaworski – pierwszy historiograf biżuterii polskiej

pani dr hab. Joanna Minksztym, Klejnoty nomadów. Biżuteria afgańska z kolekcji Muzeum Etnograficznego w Poznaniu

pani Anna Wójcik, PL 100. Sto lat polskiej biżuterii artystycznej

pani Maria Magdalena Kwiatkiewicz, O książce „Artyści złotnicy. Rozmowy o polskiej biżuterii”

podsumowanie i zamknięcie obrad

***

Zapraszamy na koncert Polskiej Opery Królewskiej

Klaudiusz Monteverdi – Orfeusz

Sala Wielka, 19 i 20 lipca 2019 r., godz. 19.00

Orfeusz Monteverdiego nie należy do tych jednoznacznych dzieł, które tłumaczą się tylko w jeden sposób i mają jedną warstwę, jedną płaszczyznę znaczeń. Przeciwnie – zaliczyć go trzeba do tych arcyutworów ludzkiego ducha, które komunikują nam znacznie więcej, niż ujawnia ich fabuła rozumiana dosłownie jako pewien ciąg wydarzeń dramatycznych – tak pisze Ewa Obniska, autorytet najwyższej próby.

Zaiste, Monteverdi dokonał dzieła o kardynalnym znaczeniu dla dziejów kultury europejskiej. Tworząc sceniczną postać Muzyki, uwolnił muzykę od obowiązku dźwigania Słowa, a uczynił ją skrzydlatym żywiołem metafizycznej wolności Słowa. Dla Monteverdiego Muzyka była rzeczywistym i absolutnym początkiem opery, a paradoksalnie służyła prymatowi Słowa. Dla tejże Muzyki kompozytor niejako stworzył Ołtarz – symboliczną przestrzeń jej rozbrzmiewania, tak by mogła definiować scenariusz ruchu – czyli __topo–grafię_ Orfeusza: kompozycję, rytm, strukturę gestu, dynamikę wzajemnych relacji. Harmonizując śpiew i ruch w jednorodny kształt sceniczny, stanowi pierwszą lekcję praktycznego postępowania reżysera z partyturą w operze.

Świadomość zamierzonego efektu muzycznego oraz możliwość uzyskania na scenie odpowiadającego mu efektu teatralnego jest perfekcyjnie, ale w sposób nieoczywisty zapisana w tekście partytury. Kompozytor zapisał językiem muzyki to, czego doświadczyć ma widz patrzący na przedstawienie. Gdy w ten sposób czytamy partyturę, udaje się nam ją przełożyć na znaki teatralne i doprowadzić do rezultatu scenicznego, którego siła i teatralna uroda nieporównywalna jest z jakimkolwiek innym rozwiązaniem.

Cała partytura Monteverdiego zbudowana jest z emocjonalnych i sonorycznych kontrastów. W swej strukturze nawiązuje do reguł dramaturgii w teatrze starożytnej Grecji. Monteverdi podkreśla całkowitą i absolutną jednorodność muzyki, nadając jej w ten sposób ascetyczny wymiar filozoficzny i mistyczny. Jego muzyka przedstawia w sposób widzialny to, co niewidzialne. W jego partyturze wyraziście widoczna jest orficka metafizyka oraz wzajemne przenikanie się trzech głównych żywiołów antyku: omoiosispathopoiskatharsis, tworzących stylistyczną jedność i zupełnie nowy kształt ekspresji dla Prawdy, Dobra i Piękna, rozpiętych między „grecką filozofię” i „europejską teologię”.

Monteverdi w finale swojej genialnej opery to, co mitologiczne przenika tym, co teologiczne, i ojciec (Apollo) wraz z synem (Orfeusz) wstępują do Nieba. Ten finał stanowi niezwykle ważny i znaczący akt dla całej późniejszej historii opery w Europie. To iście platońskie zakończenie, w którym miłość Orfeusza jest niewzruszona i pewna, a jego droga nie kończy się tu – na ziemi, lecz prowadzi do Ojca, do Nieba.

Orfeo Monteverdiego stanowi operową alegorię świata, która poprzez Wiarę odsłania Nadzieję, która prowadzi ku Wiecznej Miłości.

(Ryszard Peryt)

Krzysztof Garstka – klawesyn, kierownictwo muzyczne

Inscenizacja, scenografia, reżyseria według koncepcji Ryszarda Peryta

Sławomir Jurczak – opieka reżyserska

Romana Agnel – gest i ruch sceniczny

Marlena Skoneczko – kostiumy i rekwizyty

Lilianna Krych – przygotowanie zespołu wokalnego

Obsada:

Karol Kozłowski – Orfeo

Marta Boberska – Euridice, La Musica

Aneta Łukaszewicz – Speranza

Anna Radziejewka – Messaggera

Olga Pasiecznik – Proserpina

Marcin Gadaliński – Pastore (alto)

Zbigniew Malak – Pastore (tenore)

Mikołaj Zgódka – Pastore (tenore)

Julita Mirosławska – Ninfa

Sławomir Jurczak – Caronte

Marcin Pawelec – Plutone

Sylwester Smulczyński – Apollo, Eco

Zespół wokalny Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona

***

Koncert towarzyszący wystawie Rządzić i olśniewać. Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII w.

Sala Gwardii Konnej Koronnej, 9 czerwca 2019 r., godz. 18.00

Wykonawcy: Orkiestra Czasu Zarazy

Paweł Iwaszkiewicz – flet prosty, dulcian, pomort, Olena Yeremenko – skrzypce barokowe, nyckelharpa, Tomasz Frycz – wiolonczela barokowa, Maria Erdman – klawesyn, (gościnnie) Julita Mirosławska – sopran

Koncert składa się z dzieł kompozytorów w różny sposób związanych z królewskim rodem Wazów.

W programie:

Bartłomiej di Selma y Salaverde (ok. 1595-1638) – Baletto a 3

Tarkwiniusz Merula (ok. 1595-1665) – Canzona La Bellina

Klaudiusz Monteverdi (1567-1643) – Ohime ch’io cado

Tarkwiniusz Merula – Canzona La Strada

Tarkwiniusz Merula – Canzona La Loda

Tarkwiniusz Merula – Folle e ben che si crede

Tarkwiniusz Merula – Canzona La Bianca

Bartłomiej di Selma y Salaverde – Gagliarda a 3

Tarkwiniusz Merula – Sentirete una Canzonetta

Tarkwiniusz Merula – Canzona L’Ara

Tarkwiniusz Merula – Canzona La Ghisa

Klaudiusz Monteverdi – Quel sguardo sdegnosetto

Tarkwiniusz Merula – Cappricio chromatico

Tarkwiniusz Merula – Chiaccona

Bartłomiej di Selma y Salaverde – Corrente a 3

W ramach biletu o godz.17.00 zapraszamy na zwiedzanie wystawy Rządzić i olśniewać…, zbiórka w Sieni Wielkiej.

***

Koncert z cyklu Rok Wazowski

Sala Wielka, 26 maja 2019 r., godz. 18.00

W programie:

Cribrum musicum

Paweł Siefert (1586–1666) – Psalmus 30 Ich will dich preisen Herre Gott

Marek Scacchi (zm. 1662) – Cantate Domino

Marek Scacchi – Vobis datum est

Paweł Siefert – Psalmus 91 Wer in des Allerhöchsten Hut

Marek Scacchi – Kyrie et Christe eleison quatuor vocibus super Psalmum 91

Marek Scacchi – O Domine Jesu Christe

Paweł Siefert – Psalmus 111 Ich danck dir Herr von Hertzen

***

Marek Scacchi – Virgo clemens, Virgo pia

Paweł Siefert – Psalmus 33 Woll auff ihr Heiligen und Frommen

Marek Scacchi – Laudate pueri à 5

Paweł Siefert – Exaudiat te Dominus

Marek Scacchi – Da Pater extremae cum vitae advenerit hora

Marek Scacchi – Osanna Alleluia

Paweł Siefert – Psalmus 136 Lobt den Herren inniglich

Wykonawcy: Harmonia Sacra

Joanna Radziszewska-Sojka, Anna Zawisza – soprany, Łukasz Dulewicz – alt, Piotr Szewczyk, Łukasz Wilda – tenory, Andrzej Zawisza – bas, Teresa Piech, Judyta Tupczyńska – skrzypce, Justyna Młynarczyk – viola da gamba, Marcin Szelest – organy, kierownictwo artystyczne

Bilety w cenie 30 zł (normalny) i 20 zł (ulgowy) do nabycia w kasie Zamku oraz online.

***

Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

Sala Senatorska, 24 maja 2019 r., godz. 19.00

Program:

Gustaw Holst – St. Paul’s Suite op.29, nr 2

Dymitr Szostakowicz – Symfonia kameralna op. 110a

Mieczysław Karłowicz – Serenada op. 2 na orkiestrę smyczkową

Wojciech Kilar – Orawa na orkiestrę smyczkową

Wykonawcy: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Pierwszymi ważkimi dokonaniami młodego Mieczysława Karłowicza były pieśni – wydane drukiem zdobyły uznanie, autor jednak szybko całkowicie zarzucił utwory tego gatunku i zafascynowany arcydziełami muzyki neoromantycznej, poświęcił się wyłącznie twórczości orkiestrowej. W roku 1897 swą premierę (pod batutą jego berlińskiego nauczyciela Henryka Urbana) miała znakomita, czteroczęściowa Serenada op. 2 – pierwsze dzieło Karłowicza na orkiestrę (w tym wypadku smyczkową), do dziś cieszące się wielką i zasłużoną popularnością, urzekające swym liryzmem i pięknem muzycznych tematów.

Najbardziej znanym utworem z bogatej spuścizny brytyjskiego kompozytora Gustawa Holsta pozostają jego Planety – tym bardziej więc warto docenić przypomnienie ciekawego dzieła z 1913 roku zatytułowanego wówczas po prostu jako Suita C dur. Długo niepublikowana, została wyjęta z szuflady kompozytora dopiero w 1922, gdy dedykował ją londyńskiej szkole dla dziewcząt (z wdzięczności za zapewnienie mu nowej, wygodnej pracowni), w której przez wiele lat pracował – St. Paul’s Girls’ School, od której wzięła swój nowy tytuł: St. Paul’s Suite. Złożona z czterech zwięzłych, żartobliwych części (niemających nic wspólnego z sacrum, co zdaje się sugerować tytuł, gdy nie zna się jego genezy), zyskała sporą popularność jako wdzięczny utwór koncertowy.

W zupełnie inne ekspresyjne rejony przeniesie nas Symfonia kameralna Dymitra Szostakowicza – aranżacja (Rudolf Barszaj) jego VIII Kwartetu smyczkowego. Należy ona do najtragiczniejszych w wyrazie i najbardziej osobistych dzieł kompozytora, który z ironiczną goryczą pisał o nim, iż jest poświęcone „pamięci autora”. Powstająca w trudnym dla niego okresie, zawiera wiele symbolicznych autocytatów, a także swoisty dźwiękowy podpis – sekwencję dźwięków D-Es[=S]-C-H. Dobry nastrój powróci wraz z Orawą (1986) Wojciecha Kilara. Stanowi ona swoiste pendant do sławnego Krzesanego (1976); tworzona w dość ponurych czasach lat osiemdziesiątych, stanowiła dla autora odskocznię od społecznych i politycznych niepokojów tego czasu. Jest dziełem pogodnym, eufonicznym, kolejnym kompozytorskim hołdem dla ukochanych gór i muzycznego folkloru Podhala.

Zespół smyczków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus poprowadzi pani Anna Duczmal-Mróz, ceniona dyrygentka koncertująca na wielu ważnych scenach polskich i zagranicznych, pełniąca także funkcję drugiego dyrygenta Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus, założonej i prowadzonej przez jej matkę, panią Agnieszkę Duczmal. 

(oprac. Piotr Maculewicz)

Bilety dostępne na stronach www.bilety24.pl oraz www.ebilet.pl, a także pół godziny przed koncertem w Sieni Wielkiej.

***

Klub Honorowych Dawców Krwi PCK Dar Serca zaprasza na kolejną edycję akcji honorowego oddawania krwi i rejestracji potencjalnych dawców komórek macierzystych Królewski dar.

Zamek Królewski w Warszawie, 21 lipca 2019 r., godz. 11.00−16.00

Dobroczynna inicjatywa to wspólne przedsięwzięcie Klubu Honorowych Dawców Krwi PCK Dar Serca, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Zamku Królewskiego w Warszawie, Łazienek Królewskich, Rejonowego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa i Fundacji DKMS Polska.

***

Serdecznie zapraszamy osoby z niepełnosprawnością wzroku na zajęcia edukacyjne z audiodeskrypcją na żywo i tyflografiką towarzyszące wystawie Rządzić i olśniewać. Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII wieku. 19 lipca 2019 r., godz. 17.00, zbiórka w Sieni Wielkiej.

Prowadzenie: pan Tomasz Drapała. Spotkanie będzie okazją, by zwiedzić niezwykłą wystawę klejnotów, biżuterii i innych wyrobów złotniczych z XVI i XVII w. Zgromadzone na tej wyjątkowej ekspozycji obiekty przyjechały do Zamku z całego świata jedynie na kilka tygodni. Niektóre z eksponatów udostępnione są publiczności po raz pierwszy poza miejscem stałego przechowywania.

Na zajęciach uczestnicy dowiedzą się m.in., jak wyglądają: kamea z wizerunkiem królowej Bony, naszyjnik królewny Katarzyny i orzeł ze skarbca Ludwika XIV. Odpowiemy także na pytania, czym różniły się XVII-wieczne pierścionki zaręczynowe od dzisiejszych i jaki kształt miały ślubne korony. Wyjaśnimy również, w jakim celu ofiarowano w prezencie miniaturowe trumny, i dla kogo stworzono diamentową sukienkę.

Wstęp wolny, obowiązują zapisy: tel. 664 118 360.

***

Wokół królewskiego dworu

9 listopada 2019 r. godz. 11.00 – Czy trudno być aktorem? Teatr w czasach Władysława IV – warsztaty z przedstawieniem teatralnym. Prowadzenie: pani Agnieszka Lichacz

Królewicz Władysław od małego uwielbiał teatr. Jego opiekunka, pani Urszula Meierin, miała sporo utrapienia z niecodzienna pasją podopiecznego. Czy aktorstwo to trudna rzecz? Czy królewicz może być aktorem? Jak zamienić się w złego wilka, a za chwilę stać się babcią? Wyjątkowe spotkanie połączone z przedstawieniem teatralnym dotyczyć będzie mecenatu artystycznego króla Władysława IV. Uczestnicy dowiedzą się, kiedy i gdzie po raz pierwszy w Polsce wystawiono operę, jakie wspaniałe pałace król wybudował i jaki pomnik do dzisiaj jest najsłynniejszym w Warszawie. Na zakończenie młodzi uczestnicy i opiekunowie wykonają zadanie plastyczne.

Wstęp: 5 zł, zbiórka w Sieni Wielkiej.

Piotr Danckers de Rij, Portret Władysława IV w stroju koronacyjnym, ok. 1635, Muzeum Narodowe w Warszawie, depozyt Zamku Królewskiego w Warszawie – Muzeum

***

Program edukacyjny do wystawy Rządzić i olśniewać…

Wokół królewskiego dworu– cykl warsztatów dla dzieci w wieku od 5 do 10 lat

Program:

8 czerwca 2019 r. – Lubię podróże – jak podróżowano w dawnych czasach?, pani Anna Czekaj

13 lipca 2019 r. – W królewskim skarbcu – o biżuterii, pani Marta Tarnawska-Banaszek

Wstęp z biletem rodzinnym w cenie 5 zł, godz. 11.00, zbiórka w Sieni Wielkiej.

***

Lato w Zamku 2019 – zajęcia dla dzieci w wieku od 6 do 12 lat

Program:

2 lipca 2019 r. – Tajemnice królewskiego skarbca, pani Anna Gapys

4 lipca 2019 r. – Portret w czerwieni i złocie, pani Karolina Sawicka

9 lipca 2019 r. – Jak zostać królem?, pan Wojciech Siwek

11 lipca 2019 r. – W królewskiej garderobie, pani Paulina Zielińska

16 lipca 2019 r. – Portret w czerwieni i złocie, pani Karolina Sawicka

18 lipca 2019 r. – Tajemnice królewskiego skarbca, pani Anna Gapys

23 lipca 2019 r. – W królewskiej garderobie, pani Paulina Zielińska

25 lipca 2019 r. – Jak zostać królem?, pan Wojciech Siwek

30 lipca 2019 r. – Portret w czerwieni i złocie, pani Karolina Sawicka

1 sierpnia 2019 r. – Tajemnice królewskiego skarbca, pani Anna Gapys

6 sierpnia 2019 r. – W królewskiej garderobie, pani Paulina Zielińska

8 sierpnia 2019 r. – Jak zostać królem?, pan Wojciech Siwek

Wstęp z biletem rodzinnym w cenie 5 zł, godz. 11.00, zbiórka w Sieni Wielkiej.

Lato w Zamku Królewskim 2019

***

Zapraszamy na zajęcia dla dzieci z cyklu Szkatułka księżniczki, skarb królewicza:

Jak Bona gasiła pożary

26 października 2019 r., godz. 10.30 i 12.00, zbiórka w Sieni Wielkiej

Prowadzenie: pp. dr Katarzyna Buczek, Maria Reif i Agnieszka Wardak

Co w Zamku piszczy?

23 listopada 2019 r., godz. 10.30 i 12.00, zbiórka w Sieni Wielkiej

Prowadzenie: pp. dr Katarzyna Buczek, Maria Reif i Agnieszka Wardak

Spóźniona królewna

7 grudnia 2019 r., godz. 10.30 i 12.00, zbiórka w Sieni Wielkiej

Prowadzenie: pp. dr Katarzyna Buczek, Maria Reif, Agnieszka Wardak

Bilety: 5 zł (do nabycia w kasie Zamku oraz online)

***

Szlakiem Orientalnych Opowieści

W pałacu Pod Blachą znajduje się, jedna z najcenniejszych na świecie, kolekcja Kobierców Wschodnich z daru Teresy Sahakian. W tajemniczej atmosferze Orientu proponujemy rodzicom i dzieciom udział w cyklu zajęć. Nasza oferta obejmuje: warsztaty muzyczne, plastyczne, prezentację orientalnych baśni i legend, spotkania z muzykami oraz wizyty autorów książek dla dzieci. Naszym zamysłem jest wspólne działanie dorosłych i dzieci.

Wstęp: 5 zł. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc prosimy, aby jednemu dziecku towarzyszył jeden opiekun.

26 maja 2019 r., godz. 12.00 – Drejdlu, drejdlu! Kręć się, kręć – opowieści żydowskie dla dzieci. Prowadzenie: pani Agnieszka Aysen Kaim, pan Albert Kwiatkowski (Grupa Studnia O.), pani Katarzyna Enemuo (Kapela Jazgotki)

Podczas spotkania usłyszymy historie z dalekich i całkiem bliskich krajów, a ich bohaterami będą zarówno dzieci, jak i dorośli, w których nadal drzemie dziecięca wrażliwość. Obok tradycyjnych opowieści o żydowskich i bliskowschodnich bohaterach poznamy losy małego Abramka, żydowskiego chłopca z Warszawy, który podczas II wojny światowej trafił do miasta Isfahan w dalekim Iranie, aby znaleźć tam schronienie wraz z rówieśnikami uciekającymi z Polski.

***

Zamkowa Akademia Młodego Eksploratora

Zajęcia dla dzieci w wieku od 7 do 12 lat (dwie grupy: I – 7-9 lat, II – 10-12 lat), podczas których poznają fascynujące dzieła sztuki, a także wykonają prace plastyczne związane z danym tematem. Uczestnicy mogą uzyskać dyplom ukończenia Akademii (wymagana obecność na przynajmniej sześciu zajęciach). Czas trwania jednego spotkania to około dwóch godzin.

Zapraszamy: godz. 10.00 i 11.00, zbiórka w pałacu Pod Blachą.

Wstęp: 5 zł. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc prosimy, aby jednemu dziecku towarzyszył jeden opiekun.

25 maja 2019 r.

Włoskie niebo nad Warszawą. Mistrz Canaletto i jego dzieła

8 czerwca 2019 r.

W blasku klejnotów, czyli o jubilerstwie czasów Wazów

(zajęcia towarzyszące wystawie Rządzić i olśniewać. Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII w.)

19 października 2019 r.

Być królową, czyli kobiety na polskim tronie

16 listopada 2019 r.

Kto tu rządzi, czyli król i parlament

7 grudnia 2019 r.

Wielka wyprawa królewicza Władysława, czyli podróż kawalerska przyszłego króla

Prowadzenie: państwo Dorota i Sławomir Szczoccy

PMK Design
© Organizacja Monarchistów Polskich 1989–2018 · Zdjęcie polskich insygniów koronacyjnych pochodzi z serwisu replikiregaliowpl.com.