Jesteś tutaj: Królewski Paryż » Zapiski z Paryża: 9. Muzeum „arts et métiers”

Zapiski z Paryża: 9. Muzeum „arts et métiers”

Pelagiusz z Asturii

Wybraliśmy się wczoraj do muzeum rzemiosła, Le Musée des arts et métiers, w którym można zobaczyć wszelkie najciekawsze wytwory rąk ludzkich służące rozmaitym celom praktycznym. Słownikowe znaczenie słowa métier to zawód czy rzemiosło. Natomiast przez art rozumie się tu sztukę, lecz nie w znaczeniu bezinteresownego działania mającego na celu wyrażanie piękna, ale raczej zgodnie z etymologicznym źródłem łacińskim, jako działania czy techniki podporządkowane jakimś praktycznym celom człowieka. Osobom zwiedzającym będą się kojarzyć z tym miejscem przemysł, transport, machiny i nauka.

Nie ma tu więc obrazów czy figur, ale są narzędzia, instrumenty naukowe, prototypy wynalazków i ich kopie, makiety mostów i plany budowli. Wszystko, od najmniejszych dłut i termometrów aż po oryginalne wahadło Foucaulta i pojazd latający Klemensa Adera „Samolot 3” w kształcie potężnego nietoperza, znajduje się w zbiorach muzeum.

Osiemnastowieczny zestaw niezbędnych przyborów matematycznych

Osiemnastowieczny zestaw niezbędnych przyborów matematycznych

Wspaniały globus Wilhelma d’Isle z 1700 roku

Wspaniały globus Wilhelma d’Isle z 1700 roku (sam w sobie stanowi prawdziwe arcydzieło sztuki)

Gdy wystrój domowy był nie tylko użyteczny, ale i piękny. Osiemnastowieczne zegary wskazujące dzień miesiąca

Gdy wystrój domowy był nie tylko użyteczny, ale i piękny. Osiemnastowieczne zegary wskazujące dzień miesiąca (ten z prawej również dzień tygodnia)

Osiemnastowieczne termometry

Osiemnastowieczne termometry

Większość z nas jeszcze pamięta czasy, gdy telefony komórkowe były takie duże

Większość z nas jeszcze pamięta czasy, gdy telefony komórkowe były takie duże

Fardier à vapeur

Pojazd parowy Mikołaja Józefa Cugnota z 1770 roku. Ciekawostką świadczącą o zacofaniu rewolucji antyfrancuskiej jest to, że choć wynalazek ów nie cieszył się wielkim powodzeniem pod koniec ancien régime’u, król jednak wypłacał roczną pensję wynalazcy. Rewolucja zaś cofnęła mu wynagrodzenie i skazała na wygnanie do Brukseli. Dopiero Napoleon przywołał Cugnota z wygnania.

„Król Rzymu”, francuski okręt wojenny z 1812 roku

„Król Rzymu”, francuski okręt wojenny z 1812 roku posiadający 80 armat, gotowy na sześciomiesięczne misje bojowe

śmiały wynalazek Klemensa Adera „Samolot 3”

Średnio udany, niemniej jednak śmiały wynalazek Klemensa Adera „Samolot 3”, który 12 i 14 października 1897 roku na kilkusetmetrowej trasie oderwał się od ziemi kilka razy. Jego wynalazca opierał się na budowie nietoperza, konstruując ów samolot, i jest autorem francuskiego słowa avion oznaczającego pojazd latający.

Ów brak arcydzieł sztuki (w znaczeniu potocznym tego słowa) nie jest jednak pierwszą niespodzianką dla zwiedzających. Przechodząc ulicą można nawet nie zorientować się, że muzeum znajduje się w budynku kościelnym. Otóż – to jednak nie będzie niespodzianką – w dobie rewolucji ta stara świątynia katolicka wraz z przylegającym doń klasztorem została przeznaczona na cele Narodowego Konserwatorium.

Fasada kościoła pw. św. Marcina

Fasada kościoła pw. św. Marcina przerobiona około 1765 roku w stylu jezuickim

Widok na apsydę kościoła nieopodal wejścia do klasztoru i dzisiejszego muzeum

Widok na apsydę kościoła nieopodal wejścia do klasztoru i dzisiejszego muzeum. Obok miniatura Statuy Wolności

Wewnątrz kościoła znajdują się większe eksponaty muzeum: wahadło Foucaulta, samochody i samoloty

Wewnątrz kościoła znajdują się większe eksponaty: wahadło Foucaulta, samochody i samoloty

Sklepienie kościoła odnowione w latach 1994-2000 z okazji dwusetnej rocznicy powstania muzeum

Sklepienie kościoła odnowione w latach 1994-2000 z okazji 200 rocznicy powstania muzeum

Początki kościoła pw. św. Marcina na polach (Saint-Martin-des-Champs) sięgają jeszcze epoki merowińskiej, co wykazały badania wykopaliskowe na początku lat 90. ubiegłego wieku. Pierwsza bazylika powstała tu w VI lub VII wieku. W 1067 roku poświęcono nowy kościół, a w 1079 roku, tym samym, w którym św. Stanisław poniósł na Skałce śmierć męczeńską, król Filip I przekazał świątynię kluniackim benedyktynom. Ci ostatni, z pomocą dygnitarzy państwowych i królów, będą powiększać i upiększać klasztor i kościół aż do burzliwych dni rewolucji, gdy ci, którzy bezprawnie przejęli władzę, zaliczyli dobra klasztorne z kościołem włącznie w poczet „dóbr narodowych”. Od 1799 roku znajduje się tu konserwatorium, a od 1804 roku muzeum otwarto dla zwiedzających.

7 X AD 2013
Matki Bożej Różańcowej

zdjęcia: Pelagiusz z Asturii

PMK Design
© Organizacja Monarchistów Polskich 1989–2018 · Zdjęcie polskich insygniów koronacyjnych pochodzi z serwisu replikiregaliowpl.com.