Jesteś tutaj: Ogłoszenia i aktualności » Reklama » Marcin Józef Żebrowski — „Vesperae in Visitatione Beatae Mariae Virginis”

Marcin Józef Żebrowski — „Vesperae in Visitatione Beatae Mariae Virginis”

Narodowe Forum Muzyki

21 października 2022 roku miał premierę album Narodowego Forum Muzyki nagrany przez Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka – monograficzna płyta poświęcona twórczości Marcina Józefa Żebrowskiego, należącego do najwybitniejszych przedstawicieli polskiej kultury muzycznej XVIII wieku. Jest to kolejne wydawnictwo ukazujące się w ramach przygotowywanego przez Narodowe Forum Muzyki i CD Accord od 2012 roku cyklu prezentującego twórczość mistrzów polskiego renesansu i baroku pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka. Nagranie zawiera nieszpory maryjne Żebrowskiego, które wpisano w kontekst liturgiczny poprzez wykorzystanie antyfon chorałowych zaczerpniętych z siedemnastowiecznych źródeł. Album zarejestrowano w doskonałej akustycznie Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki.

***

Oddajemy w Państwa ręce kolejny album z dziełami jednego z najwybitniejszych przedstawicieli muzyki polskiej XVIII wieku – Marcina Józefa Żebrowskiego. Ponownie sięgnęliśmy do jasnogórskich zbiorów, gdzie przechowywane są nieszpory tego kompozytora. W nawiązaniu do tradycji, gdy poszczególne psalmy wchodzące w skład nieszporów wykorzystywano na potrzeby danego święta, wybraliśmy taki ich układ, który mógłby być wykonany podczas święta Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny (w Kościele katolickim obchodzonego 31 maja). Do psalmów dobraliśmy antyfony, sonatę procesyjną, hymn Ave maris stella, kantyk Magnificat oraz sekwencję Mittit ad Virginem i ułożyliśmy je zgodnie z przebiegiem liturgii godzin.

Niniejszy cykl rozpoczyna instrumentalne Adagio pro processione solemni in D, po którym następuje wokalne Deus in adiutorium tradycyjnie otwierające nieszpory. Chciałbym zwrócić szczególną uwagę na arcytrudną partię trąbki w hymnie Ave maris stella, którą Żebrowski napisał dla Wincentego Pińskiego – ówczesnego wirtuoza tego instrumentu i jednego z najlepiej opłacanych muzyków kapeli jasnogórskiej. Dziś żyjemy w przeświadczeniu, że umiemy już wszystko, że technika wykonawcza jest na niespotykanym dotychczas poziomie. Tymczasem hymn Żebrowskiego uczy nas pokory i dowodzi, jak niezwykłe były umiejętności osiemnastowiecznych muzyków. Osobiście nie znam w literaturze trudniejszej partii na trąbkę. Wyjątkowo interesująca jest również sekwencja Mittit ad Virginem napisana w języku łacińskim oraz polskim, utrzymana w charakterze poloneza. Co ciekawe, w twórczości liturgicznej Żebrowskiego rytm polonezowy przewija się dość często, m.in. w psalmie Lauda Jerusalem czy na słowach „Gloria Patri” w Magnificat. Wydaje się, że kompozytor chciał w ten sposób podkreślić polski charakter swoich dzieł.

Podczas pracy nad nagraniem tego albumu utwierdziliśmy się w przekonaniu, że muzykę Żebrowskiego wyróżnia najwyższy poziom artystyczny i powinniśmy ją jak najszerzej popularyzować.

Andrzej Kosendiak, tekst zamieszczony w booklecie dołączonym do płyty

Nagrano w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu w dniach 6–8 maja 2021 roku. Reżyseria nagrania, montaż, mastering: Ewa Lasocka, Andrzej Sasin (CD Accord). NFM 78, ACD 294.

Polska premiera płyty: 21 października 2022 r. Patronat medialny: Program II Polskiego Radia. Płytę można kupić w kasie NFM, księgarni Niskie Łąki oraz online w sklepie NFM.

Tytuł: Vesperae in Visitatione Beatae Mariae Virginis

Wykonawcy: Andrzej Kosendiak – dyrygent, Wrocław Baroque Ensemble

Program: Marcin Józef Żebrowski (fl. 1748–1780)

1 ADAGIO PRO PROCESSIONE SOLEMNI in D

2 Deus in adiutorium

3 Antiphona 1: Exurgens Maria

4 Psalmus: DIXIT DOMINUS

5 Antiphona 1: Exurgens Maria

6 Antiphona 2: Intravit Maria

7 Psalmus: LAUDATE PUERI

8 Antiphona 2: Intravit Maria

9 Antiphona 3: Ut audivit

10 Psalmus: LAETATUS SUM

11 Antiphona 3: Ut audivit

12 Antiphona 4: Benedicta tu

13 Psalmus: NISI DOMINUS

14 Antiphona 4: Benedicta tu

15 Antiphona 5: Ex quo facta est

16 Psalmus: LAUDA JERUSALEM

17 Antiphona 5: Ex quo facta est

18 Hymnus: AVE MARIS STELLA

19 Antiphona ad Magnificat: Beatam me dicent

Magnificat

20 Magnificat anima mea

21 Quia respexit

22 Deposuit potentes

23 Gloria Patri

24 Antiphona ad Magnificat: Beatam me dicent

25 Antiphona: SALVE REGINA

26 Sequentia: MITTIT AD VIRGINEM

Źródła śpiewów gregoriańskich:

Liber usualis missae et officii pro dominicis et festis cum cantu Gregoriano, Paris 1960, s. 263f: Deus in adiutorium.

Antiphonarium iuxta ritum Breviarii Romani […], Cracoviae 1645, s. 373–375: Exurgens Maria, Intravit Maria, Ut audivit, Benedicta tu, Ex quo facta est.

Dopisek na rękopisie Andante pro processione Żebrowskiego, PL-CZ III-739: Beatam me dicent.

Marcin Józef Żebrowski – „Vesperae in Visitatione Beatae Mariae Virginis”

PMK Design
© Organizacja Monarchistów Polskich 1989–2022 · Zdjęcie polskich insygniów koronacyjnych pochodzi z serwisu replikiregaliowpl.com.